Mindhorn (2016)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Sean Foley
met Julian Barratt, Andrea Riseborough en Harriet Walter

Richard Thorncroft is een Britse tv-acteur die in de late jaren 80 beroemd werd door zijn charismatische hoofdrol in de Isle of Man detective Mindhorn, een karakter met een robotoog die letterlijk "de waarheid" kon zien. Maar nadat hij een beetje pompeus en arrogant wordt, en zowel zijn collega's als zijn geliefde Patricia Wogan beledigd op live-tv, besluit hij naar Hollywood te vertrekken. 25 jaar later is hij een kalende man die woont in een flat in Noord-Londen en recent vervangen als het gezicht voor een orthopedische sok-advertentie. Maar dan krijgt hij onverwachts een kans om zijn carrière nieuw leven in te blazen.

Aangekocht door Netflix. Te zien vanaf 12 mei.

avatar van schumacher
Waar ne mens zijne tijd aan verspild. Rampzalig.
Netflix zou beter wat spaarzamer zijn en het meer bij series houden, daar zitten er af en toe nog goei tussen.

avatar van DutchTakeshiro
"You can't handcuff the wind".

Leuke film. Ik heb eerlijk waar een hoop kunnen lachen. Dit is een van die films die je grappig vindt of totaal niet. Ik moet zeggen dat ik normaal om flauwe humor niet kan lachen maar bij Mindhorn zeker wel. Het verhaal van een jaren 80 superheld is erg cheesy maar de Britten weten het toch veel beter aan te pakken dan de gemiddelde soortgelijke Amerikaanse productie.

Julian Barrat weet te overtuigen als Richard Thorncroft aka Mindhorn. Zijn rol voelt niet geforceerd aan en de grappen lijken vrij makkelijk te komen. Hij weet de ex superheld Mindhorn goed weer te geven. De film doet me wat denken aan de parodie MacGruber, al vond ik die een stuk minder.

Ik ben aangenaam verrast door deze Netflix productie. Hij zal bij de een veel minder goed vallen dan bij de ander. Door een combinatie van een aantal goed uitgevoerde onderdelen kan ik niet anders zeggen dat het een erg komische film is.

avatar van Pazmaster
Eigenlijk een hele foute B film met een vrij slap verhaal en foute typetjes, toch heb ik hier echt om kunnen lachen. De grappen zijn, hoe knullig ook, erg droog en daar hou ik van. Barrat doet het best leuk als Thorncroft a.k.a. Mindhorn, hij heeft een prima kop voor een rol als deze. Het einde is wel erg makkelijk maar al met al is de humor leuk en daar gaat het om. Je moet hier wel van houden maar ik vond het een leuk Netflix filmpje met een aardig staaltje Britse humor. Leuk!

avatar van Kahlo
Soms heel grappig en dan weer erg flauw. Sommige typetjes zijn leuk, zoals de ex-stuntman. Al met al een leuke film als je je verveelt, maar verder niet echt bijzonder.

avatar van Drifter
tien minuten gelachen, 30 minuten aardig en de rest flauw.

avatar van Onslaught
Op een aantal momenten grappig, maar verder heel erg flauw. Je moet er van houden denk ik. Voor mij geen moeite om de film uit te zien, maar had er wel iets meer van verwacht omdat sommige enthousiast over deze film waren.

avatar van Collins
Geinige onzin. Het slaat allemaal nergens op. Alles hangt uit het lood.
De personages zijn heerlijk overdreven aangezet. Elke vorm van realisme is uit de karakters verwijderd. De karakters bestaan uit overdrijving en simpele typering. Het werkt op de lachspieren.
Hun dialogen zijn inhoudelijk belachelijk, maar erg humoristisch en eveneens vaak verrukkelijk droogkomisch. Brits, zeg maar.
Het verhaal is hilarisch stompzinnig. De situaties die zich voordoen zijn gevuld met misverstanden en absurdismen. Het is vooral de nonchalante en vanzelfsprekende kijk van de personages op allerlei absurde situaties die een komisch effect bewerkstelligt.
Wel vervelend dat het laatste kwartiertje film niet dat komische effect heeft. Op de een of andere manier overtuigen de slotscenes niet in humoristische zin. Misschien dat de personages daar te veel hun best doen om nonchalant grappig te zijn. Of misschien was ik gewoon comedy-moe. Weet het niet precies.
Toch een teleurstellinkje. De film is desondanks toch vooral een geslaagde optelsom van komieke onzinnigheid. Heb er erg om moeten lachen.

Goeie film waarin een uitgerangeerde tv-acteur zijn rol als detective weer op zich moet nemen als er een psychopaat los loopt. Een bijzonder leuk hoofdpersonage waarbij het fictieve personage op een evenzo leuke manier in de echte wereld (nou ja, echt?) wordt geplaatst. Lekker over de top allemaal en er valt meer dan genoeg te lachten.

avatar van john mcclane 2
ik vond het vervelend,,,moet je denk ik voor in de stemming zijn.
met moeite uitgekeken .\

avatar van macrobody
Vond hem erg grappig. Niet te serieus nemen vooral en ik moest ook steeds denken aan David Hasselhoff en zijn carrière. Het had zo een persiflage kunnen zijn op zijn leven.

avatar van mrklm
Ruim 25 jaar na zijn hoofdrol in de destijds succesvolle actieserie Mindhorn, is Richard Thorncroft [Julian Barratt] kaal, dik en vergeten. Toch hoopt hij nog steeds dat zijn verleden hem zal helpen om een nieuwe doorbraak in de film- of televisiewereld. Uit het niets krijgt hij een bizar verzoek van de politie van The Isle of Man, waar Mindhorn zich afspeelde: een psychopaat [Russell Tovey] dreigt nieuwe slachtoffers te maken, tenzij hij kan spreken met Detective Mindhorn! En dus keert Richard terug naar het eiland om zijn beroemdste rol opnieuw te spelen. Maar daar wordt hij wel geconfronteerd met zijn verleden in de vorm van zijn ex-vriendin en tegenspeelster Patricia [Essie Davis], zijn voormalige stuntman en Patricia's echtgenoot Clive [Simon Farnaby] en zijn co-ster [Steve Coogan] die al jaren succes heeft met zijn eigen serie Windjammer.
Een waanzinnig uitgangspunt voor een aangenaam idiote komedie bevolkt door kleurrijke karakters. Het heeft allemaal heel weinig om het lijf, maar Sean Foley maakt volop gebruik van de dramatische en komische mogelijkheden van zijn locaties en de cast heeft duidelijk veel plezier. Voor de liefhebbers zijn er ook nog eens hilarische cameo's van Kenneth Branagh en Simon Callow. Bij vlagen zeer grappig!

Ondanks dat de film weinig echte grappen telt, heb ik me prima vermaakt. De algehele sfeer van deze parodie met al zijn over the top karakters werkt prima en kijkt lekker weg. Zo zit je bijna voortdurend met een glimlach om de mond die nu en dan in een gniffel overgaat. Geen hoogstaande cinema, maar dat is uiteraard ook niet de bedoeling van deze sympathieke Britse comedy.

avatar van Basto
Op de grens van flauw en leuk.

Krappe 3