De Plus Belle (2017)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Anne-Gaëlle Daval
met Florence Foresti, Mathieu Kassovitz en Nicole Garcia

Lucie is genezen, haar ziekte is bijna een verre herinnering. Haar familie dringt er bij haar aan om verder te gaan, om te leven, om de wereld te zien. En zo ontmoet ze Clovis, een charmante man, een echte charmeur maar vreselijk arrogant. Geïntrigeerd door haar openhartigheid zal Clovis alles doen om Lucie te verleiden. Deze laatste heeft nochtans geen zin om dit zomaar te laten gebeuren. Dankzij het contact met Dalila, een kleurrijke danslerares, zal Lucie leren lief te hebben, ook van zichzelf te houden en eindelijk de vrouw worden die ze nooit geweest is. Voor haar moeder, haar dochter en voor Clovis...

De essentie van deze drama-komedie is de moeder-dochter relatie waarin ondersteuning, waardering, tederheid en liefde niet aanwezig waren.
Daaruit voortvloeiend staat ook het winnen van zelfvertrouwen bij de ouder wordende dochter centraal.
Het klinkt allemaal ernstig en dat is het ook, temeer dat het medisch dossier van Lucie weinig goeds voorspelt, maar ondertussen is er toch wel wat gebeurd, niet zozeer de flauwe romance, maar anderzijds toch behoorlijk absurd eigenlijk, of wat dacht je van "Wel, wel, doet ge nu aan striptease ?" "Ja zeker, maar dan therapeutische striptease..."
Om een cliché te gebruiken : het had allemaal beter gekund. De film wil meerdere kanten op, maar is dan ook behoorlijk oppervlakkig. De humor is matig en emotie in de ernst is er te weinig.
3,25