Untitled (2017)

Alternatieve titel: Zonder Titel

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Michael Glawogger en Monika Willi
met de stem van Fiona Shaw

Documentaire die Glawogger aan het filmen was toen hij in Liberia overleed aan de gevolgen van malaria. Zijn getrouwe medewerkster en editor Monika Willi maakte gebruik van zijn notities om de film verder af te ronden. Hiervoor werkte ze met beelden die werden gedraaid gedurende een dikke vier maanden in de Balkan, Italië en Afrika. Een film over de poëzie van het willekeurige en een reis over de wereld met als doel te observeren, te luisteren en te ervaren.

avatar van tbouwh
Hoe vertrek je als filmmaker zonder vertrekpunt? Enkele jaren terug besloot de Oostenrijkse regisseur Michael Glawogger een rondreis te maken door de Balkan, Italië en delen van Afrika. Wat hij zag legde hij vast; de realiteit was er vóór de camera, de film werd een ode aan de soms ongrijpbare wereld waarin we leven. Toen sloeg het noodloot toe. Glawogger werd in Liberia getroffen door malaria (april 2014), en kwam snel te overlijden. Zijn vaste rechterhand en editor, Monika Willi, stond voor de zware opgave het stokje van haar mentor over te nemen.

Untitled is een filmisch compromis: een ongelijke combinatie tussen beeld en tekst, voortkomend uit de ambitie het gedachtegoed van Glawogger postuum te verwerken in het eindresultaat. Een filosofische voice-over van de Ierse actrice Fiona Shaw vertelt het fictieve verhaal van een man op de vlucht. De dialogen zijn daarbij even poëtisch als de door Glawoggers crew geschoten beelden. Helaas is de balans tussen de twee zoek, ondanks de zeer respectabele poging van Willi extra lading te geven aan de beeldtaal van Glawogger.

In een documentaire werkt haast niets zo ontwrichtend als een misplaatste voice-over. Het is gewoonweg té duidelijk dat de woorden van Shaw later op de beelden zijn geprojecteerd, en mede daardoor iets te geforceerd naar diezelfde beelden verwijzen.

verder lezen

Malick
Hier gaat iets structureel mis met de voice-over. Glawogger-onwaardig.