Muhomatsu no Issho (1943)

Alternatieve titel: The Life of Matsu the Untamed

Japan
Actie / Avontuur

geregisseerd door Hiroshi Inagaki
met Ryûnosuke Tsukigata, Kyôji Sugi en Tsumasaburô Bandô

Matsugoro is een arme riksjabestuurder, wiens geanimeerde geest en optimistische levenshouding hem tot favoriet in de stad maakt. Matsu helpt een gewonde jongen, Toshio, en wordt vervolgens ingehuurd door de ouders van de jongen om hem van en naar de afspraken met de dokter te vervoeren. Matsu krijgt zo een affectie voor de ouders en het kind en als Toshio's vader overlijdt, wordt Matsu een surrogaatvader voor hem. Vervolgens wordt hij heimelijk verliefd op Toshio's moeder Yoshioko. Maar Matsu weet dat er een grote kloof bestaat tussen hun klasseafkomst en er is weinig hoop dat Matsu meer kan zijn dan slechts de riksjabestuurder van de jongen en zijn moeder.