Speech & Debate (2017)

Komedie / Drama

geregisseerd door Dan Harris
met Liam James, Sarah Steele en Austin P. McKenzie

Solomon, Diwata en Howie zijn drie buitenbeentjes die naar de middelbare school in Salem, Oregon gaan. Alle drie zijn ze gefrustreerd door de hypocriete houding die ze zien in hun ouders en het schoolpersoneel. Ze besluiten hun stem te laten horen door de oude, opgeheven debatclub van de school nieuw leven in te blazen.

avatar van Night's Watch
Verfrissende high school film. Geen prinsessen of sporters maar drie, zie foto, mondige en progressieve tieners die strijden voor het recht op vrijheid van meningsuiting binnen hun school. Ze doen pogingen om de conservatieve houding van het schoolbestuur aan te kaarten en te veranderen. De grote lijnen van de film zijn als de meeste (coming to age) films maar de personages en hun idealen zorgen er voor dat de film niet aanvoelt als een dertien in een dozijn film. Voor de Netflix abonnees een aanrader om tussendoor eens een kans te geven.

avatar van rep_robert
Het uitgangspunt kan ermee door en biedt potentie, echter vind ik de personages gewoon niet geloofwaardig. Ik heb niet het idee dat deze 3 tieners echte jongens en meisjes voor kunnen stellen.

Dat gedoe met get toneel van Diwata ging soms echt te ver. Wel jammer, want die tien minuten bij de debatwedstrijd was wel komisch. De personages zijn wat dat betreft wel absurd, maar de toon van de film straalt dit verder totaal niet uit op dat moment na.

Zodoende krijg je een allegaartje dat een beetje vlees noch vis is. Met een meer uitgesproken toon had ik de film hoger kunnen waarderen.

avatar van IH88
Speech & Debate

Redelijke tienerfilm. Speech & Debate heeft een originele insteek en het is fijn dat de focus niet ligt op de clichématige tienergroepjes. Het acteerspel van de jonge acteurs helpt daarbij ook wel. Het is wel jammer dat de regisseur iets te veel hooi op zijn vork neemt, en hij wil echt alle tienerproblemen in één film proppen. Zonder echt een punt te maken, want daarvoor is de film toch te braaf en mist het scherpte. Daardoor verzandt Speech & Debate al snel in een hele hoop goede bedoelingen, maar vergeet het om ook echt de trekker over te halen.