Kings Bay (2017)

Noorwegen
Thriller

geregisseerd door Stig Svendsen
met Kari Bremnes, André Sørum en Erik Hivju

1962. Een explosie in de Kings Bay kolenmijn op Spitsbergen kost 21 mensen het leven. Als gevolg hiervan besluit de zittende regering van de Noorse arbeiderspartij, die sinds de Tweede Wereldoorlog aan de macht is, op te stappen. Maar was het wel een ongeluk? Of was het een gevolg van een machtsspel tussen Rusland en de Verenigde Staten over de controle van het noordpoolgebied?

avatar van Drifter
Hoewel voorspelbaar verveelt het niet.
Journaliste doet onderzoek met alles wat erbij hoort en wat eruit voortvloeit.

Prima film tot de laatste drie minuten vele kunnen zich in dit einde vinden maar persoonlijk vond ik dat het minste aan de film. De film had zo wie zo minimaal een half uur langer gekund.

avatar van Left4Dead
Het verhaal komt los wanneer journalist Harriet een tweetal oude tapes ontvangt van een anonieme afzender. Op de tapes staan gesprekken over een Kings Bay, in 1962 heeft zich daar een ernstig ongeval voltrokken in een kolenmijn. Hierbij kwamen 21 mensen om. Al snel komt Harriet erachter dat er iets niet pluis is, destijds werd het ongeval als een ongeluk betiteld. Maar is dat nu echt wel de waarheid.

Al snel volgen er meer aanwijzingen van dezelfde afzender, nu in de vorm van oude foto's van de kolenmijn. Daaruit blijkt dat een jaar voor het vermeende ongeluk een Russische en Noorse diplomaat elkaar hebben gesproken over de kolenmijn. In het gesprek wordt een eventueel groot ongeluk besproken. Die voorkennis lijkt verdacht, het onderzoek van Harriet gaat vanaf dat moment pas echt los.

Het verhaal heeft een leuk onderwerp, de koude oorlog wordt herleeft. Langzaam wordt je het verhaal ingetrokken en ik moet toegeven dat ik aardig nieuwsgierig werd. Ik houd wel van verhalen over stilhouding en diplomatiek. Die laten altijd weer eens duidelijk klinken dat de simpele burger ondergeschikt is aan de politiek.

Het acteerwerk is aardig maar niet altijd sterk pakkend voor een mysterie/thriller. Het camerawerk, de regie met de soundtrack volstaan, met het verhaal had dit alles zeker sterker mogen zijn. Je moet wel geduld hebben bij deze prent, het verhaal ontrafelt zich zonder enige serieuze snelheid. Toch is het grotendeels wel aantrekkelijk te noemen, vooral te danken aan het complot dat uit de doeken gedaan wordt.

Helaas is de spanning ver te zoeken, het lukt de regisseur niet die echt in beeld te krijgen. De cast is daar mede debet in, al dan wel of niet door de regie, en dit alles is erg jammer voor het prima verhaal. Alles had meer weg van een tweedelige miniserie op Netflix. Het slappe afgerafelde einde staat een zeven als eindoordeel in de weg, een zeseneenhalfje meer kan ik er niet uitpersen. Hier drie sterren.