Quality Time (2017)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Daan Bakker
met Michiel Romeyn, Anneke Blok en Vegar Hoel

Quality Time bestaat uit vijf korte verhalen over mannen in de dertig die zich door het leven worstelen. Koen gaat naar een familiereünie en wordt misselijk van alle ham en melk. Amateurfotograaf Stefaan haalt op ongemakkelijke wijze herinneringen aan vroeger op. Kjell reist terug in de tijd om zijn eigenwaarde op te schroeven. Karel is als kind ontvoerd door buitenaardse wezens en komt terug als een mutant. Jef probeert uit alle macht in de smaak te vallen bij zijn nieuwe schoonfamilie.

kappeuter (moderator)
Tiger competitie IFFR 2017

De film wordt uitgebracht door September Film. Releasedatum nog niet bekend (TBA 2017)

avatar van Montorsi
Bij momenten fantastisch! Veelzijdig ook.

avatar van HK Senator
prachtig maar wel te veel stijlwisselingen in één film.

avatar van niethie
De eerste vijf minuten met die pulserende stip in dat grote rode vlak hadden het voor mij bijna genekt. Meerdere hipsters lagen in een deuk, maar kon, moe en zat van alles als ik was, geen beweging in mijn gezicht krijgen, enkel een frons als 2 duimen diep in een bal klei regeerde. Te flauw en nergens voor nodig bovendien, daarbij zorgde het felle rood bijna voor een migraine aanval die al de hele dag aan het broeden was. Dat moest een lange zit worden maar tot mijn verbazing kregen we daarna het meest eigenaardige debuut sinds Van Warmerdam's Abel voorgeschoteld in de vorm van het eerste filmpje. Niet veel minder flauw, maar met name door het missen van tekst, die er wel is maar bijna als een post modern stripverhaal in wolkjes boven de personages uit zweefde: zo absurd, droog en ongrijpbaar, met een minimaal unheimische soundtrack die het pas echt gek maakt. Knappe is met name dat het in eerste instantie allemaal zo normaal en weinig opvallend is, maar door die paar kleine aanpassingkjes in stijloefeningen heel ongepast, bevreemdend en bijna creepy wordt. De rest werkt met wat grotere gebaren en is minder beheerst in stijl en dat pakt niet overal even goed uit, maar gelachen heb ik genoeg want het werd ook steeds weer een beetje absurder allemaal. Uiteindelijk valt alleen het laatste, meest normale filmpje dat niet meer is dan een wat nuchtere recap van Meet the Parents een beetje buiten de boot maar ook dat is een en al dwarsheid, met die gitaarsolo van wat zal het geweest zijn, 5,6,7 (?) minuten. Schateren als Pino van Sesamstraat man en best opmerkelijk dat dit opgepikt is voor distributie. (3,5*)

avatar van Drulko Vlaschjan
Ondanks een duidelijk overkoepelend thema (dolende dertigers) en binnen de diversiteit een soort van stijlvastheid, had ik het idee naar vijf op zichzelf staande korte films te kijken. De een beviel beter dan de ander. Persoonlijk vond ik het tweede deel te langdradig en het laatste te gewoontjes. Ze waren wel allemaal op hun eigen manier grappig. Als geheel was het experimenteel maar toegankelijk. Het ideale uitje voor avonden met een korte aandachtsspanne.

Wat. Een. Film!

avatar van Bélon
Vooral wat een vage film(s). Verder wel een leuk tussendoortje. Tweede segment was iets te lang en het derde segment was in het Noors wat ik niet zo vond passen. (Waarschijnlijk) daardoor was veel hardcoded Engels ondertiteld -en dan soms nog in verschrikkelijk steenkolen Engels- terwijl ik bij een grotendeels Nederlandse film toch liever een Nederlandse "aanpak" zie. Men gaat er misschien gemakshalve van uit dat de doelgroep (arthouse publiek) wel Engels kan lezen.

Het duurde uiteindelijk niet te lang en kwam met een glimlach uit de bioscoop dus 3,5*

avatar van McSavah
Vond het Engels ook nogal afbreuk doen, zeker in het tweede deel. De Engelse ondertiteling bij het Noorse deel maakt verder niet uit maar wel apart dat de Nederlandse trailer daar wel Nederlandse ondertiteling geeft. Eigenlijk zeker 4* waard, maar door dat goedkope en niet-authentieke Engels neig ik toch meer naar 3.5*. Al begrijp ik dat dit voor het internationale festivalcircuit waarschijnlijk handiger was. Hardop lachen zat er niet bij ondanks de sympathieke humor, maar vond het verder vooral erg mooi geschoten.

avatar van Verhoeven
Ik vond het zonder Nederlandse ondertitels maar Engels en tevens Engelse tekstblokjes juist een extra laag surrealisme geven aan de film. Lag geregeld in een deuk.

avatar van Zoslechtnogniet
Zeer vermakelijke film, origineel in vele opzichten, absurd en geestig.

Het beste en meest frisse Nederlandse debuut sinds Zusje.

avatar van John Milton
Mocht dit nog on demand verschijnen dan wil ik het ook wel zien!

Niet op dvd?

John Milton schreef:
Mocht dit nog on demand verschijnen dan wil ik het ook wel zien!
Via Cinetree is deze te bekijken.

Nog steeds niet...

avatar van chiel
oh jee, dat is geen goed teken! Niet meer te vinden bij Septemberfilm

avatar van McSavah
Dvd-release gaat inderdaad niet door.

avatar van chiel
Nee, ik heb gemaild met Septemberfilm. Alleen on demand te zien...

avatar van sinterklaas

Nee alleen Nederlandse mensonterende kutfilms met overvrolijke koppen op de hoes krijgen een dvd-release.

avatar van leatherhead
Ingenieuze en bij vlagen hilarische film, die helaas door het wat saaiige laatste fragment net niet aan 4* komt bij mij. Voor de rest een heerlijk absurd werkje, zulk soort Nederlandse films mogen er vaker verschijnen.

avatar van Flitskikker
sinterklaas schreef:

Waarom zou je anno 2017 nog een dvd willen? Alleen om hem fysiek in huis te hebben? Voor de beeldkwaliteit (576i/p) hoef je het niet te doen.
De film is t/m 30 november in 1080p te koop via Picl: Quality Time | Picl
Zal daarna ook wel op andere VOD-platformen verschijnen.

Flitskikker schreef:

Waarom zou je anno 2017 nog een dvd willen? Alleen om hem fysiek in huis te hebben? .

Ja.... Waarom komen de LP's bijvoorbeeld weer terug?

avatar van Reinoir
De film is ook te zien op het Nederlandse streaming platform Cinetree. (In HD)

avatar van Verhoeven
De DVD is sinds vandaag te bestellen!

avatar van Mr Thee
Uitermate helder en compromisloos begin. Ook uitermate gevat om over dertigers een film te maken, juist nu..