This Is the Life (2008)

1 stem

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Ava DuVernay

Documentaire over alternatieve hiphopcultuur van Los Angeles rondom het Good Life Cafe. De 'Good Lifers', een groep alternatieve hiphopartiesten startten hun eigen beweging waaromheen een hechte en progressieve beweging ontstond in 1989. De documentaire toont onder meer de obstakels die ze tegen komen om commercieel succes te behalen.

Wel tof.

Als niet-kenner geen makkelijke docu om in te komen. Je wordt meteen in de interviews gegooid zonder veel context wie je te zien krijgt, waarom hun mening waarde heeft en welke scene er nu net wordt besproken. 90 minuten later is het gelukkig wel een stuk duidelijker en is het niet eens zo erg dat er geen ellenlange introducties waren.

Boeiende scene, dat zeker. Vooral ook omdat de artiesten iets dichter tegen het soort hiphop aanleunt dat ik in kleine porties wel kan appreciëren. Nogal technisch en snel, echt woordkunstenaars ipv de gangsta posers die meestal in de hitlijsten mogen opdraven.

Eerste deel is wel het boeiendst, over het ontstaan van een wat alternatieve scene. Daarna is het vooral aflopen welke crews zich tot de leiders van de scene ontpopten. Iets teveel artiestjes aflopen zonder daarbij nog veel context te geven (anderzijds weet je wel eindelijk wat die blanke dude de hele tijd in beeld komt doen). Uiteraard is iedereen geniaal en uitzonderlijk, maar da's een genrecliché bij dit soort docus.

Best interessant dus. 97 minuten was allicht wat lang, maar voor de volledigheid is het misschien niet eens zo slecht dat ze toch wat extra tijd genomen hebben om alle artiesten even langs te gaan.