Hurok (2016)

Hongarije
Misdaad / Sciencefiction

geregisseerd door Isti Madarász
met Dénes Száraz, Dorina Martinovics en Zsolt Anger

Adam, een drugdealer, en zijn zwangere vriendin verraden hun baas in hun laatste missie, maar door een ongeluk sterft Adams vriendin. Hij komt echter terecht in een tijdslus, waardoor hij de kans krijgt alles over te doen en zijn vriendin te redden. Maar een nieuwe kans betekent niet dat er geen vervelende bijwerkingen optreden en Adam moet deze dus steeds weer onder ogen zien.

avatar van tbouwh
Adam heeft het perfecte plan: zijn huisbaas oplichten en met zijn vriendin een nieuw leven beginnen in het buitenland. Dat daar weinig van terecht komt, mag geen grote verrassing heten; Adam komt terecht in een zogeheten time loop die zijn leven compleet op z’n kop zet. Loop is thriller, sci-fi en romance tegelijk, en speelt hevig leentjebuur bij zo’n beetje iedere grote tijdreisfilm die we al kennen.

Twelve Monkeys, Back to the Future, Source Code, Looper; deze genregenoten zijn niet alleen grote inspiratiebronnen geweest voor de Hongaarse regisseur (Isti Madarász), maar verschijnen ook op weinig subtiele wijze in de mise-en-scène. Loop haalt het niveau van die films echter in de verste verte niet. Het acteerwerk (juist ook de main cast, bestaande uit Adam, zijn vriendin en de antagonist) en sound design zijn behoorlijk matig, en een dosis onzinnigheden en inconsistenties in het script halen de schwung uit het verder wel doordachte verhaal. Jammer genoeg weet Loop door de zwakke uitwerking nergens écht te intrigeren.