ad
  • 8.181.038 stemmen

Jason and the Argonauts (2000)

Avontuur / Fantasy | 180 minuten

Genre: Avontuur / Fantasy

Alternatieve titel: Jason and the Golden Fleece

Geregisseerd door: Nick Willing

Met onder meer: Jason London, Dennis Hopper, Natasha Henstridge

Over Jason and the Argonauts

De vader van Jason, koning Aeson, werd vermoord door zijn oom Pelias toen hij nog klein was. Zijn oom trouwt vervolgens met zijn moeder. Hijzelf zou ook vermoord worden, maar dat wordt verhinderd en hij wordt door anderen opgevoed. Nu is hij 20 en wordt hem de waarheid verteld. Hij keert terug om zijn troon op te eisen, maar Pelias laat zich niet zomaar van de troon stoten. Hij veroordeelt Jason tot de dood, maar geeft hem 1 kans zijn leven te redden: het gulden vlies zoeken.

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Is dit geen tv-serie? Ik heb dit ooit eens op tv gezien, en ondanks het feit dat het geen Harryhausen is, was het toch best te genieten.

3 sterren

bioscoopzaal schreef:

3 sterren

Is gewoon een tv-film maar is wel op sommige zenders in 2 delen uit gezonden.i.v.m. de lengte van de film, bv op Hallmark zie je de film aan een stuk.

Jason and the argonauts in een nieuw jasje. Het origineel stamt uit de jaren 60 en was een succes. Ditmaal is Jason and the Argonauts als een mini-serie uitgebracht en ik moet zeggen dat het een vermakelijke film is gebaseerd de Griekse Mythologie. Jason gaat op zoek naar het gouden vlies omdat hij de macht over zijn koninkrijk terug wil winnen dat wordt geregeerd door een tiran. Op weg om dat gouden vlies te vinden gebeurt er van alles, goden die uit het water herrijzen, skeletten die uit de grond komen en vliegende monsters die een lekkere maaltijd wel zien zitten. Kortom, een leuke film waar ik in ieder geval van heb genoten.

avatar van italian

italian

nadat we de leestekst hadden vertaald mochten we ook de film kijken. hele stukken uit de tekst worden helemaal veranderd: Medea zou haar broer in stukken hakken in plaats van zo te dodenmaar dat zou voor de gevoelige kijkers iets te zwaar zijn...

bagger acteerwerk en matige special effects maar ik zal toch niet stemmen want ik heb waarschijnlijk maar 20 min. van de 180 gezien

avatar van Minotaures

Minotaures

• 1970 stemmen

Saai, erg saai. Interesseerde me geen enkele moment, moest wel lachen toen ik 'de gulden vlies' zag

avatar van Tharoy

Tharoy

Het verdient naar mijn mening geen 2,74. We kijken het met Grieks gezellig in de klas, en wordt erg gewaardeerd. De teksten zijn wat overdreven, maar wel mooi.

Het deed me trouwens wel aan Odysseus denken.

avatar van 606

zeker vermakelijk maar jammer dat sommige wat nep over kwamen

acteren was goed

3,5 ster

avatar van T.Bos

T.Bos

Heb het verhaal gelezen toen 12 jaar oud was. Vond het toen oerspannend en vooral meedogenloos wreed. Snap niet waarom ze het verhaal in een film altijd moeten veranderen. Je kan niet alles filmen maar je hoeft het wezenlijke in het verhaal niet een andere wending te geven. Geef het dan een andere naam de film. Het originele verhaals is veel boeiender, maar deze film was ook wel te pruimen, al moet je niet te veel van verwachten qua special effects en vechtscènes. 3*

avatar van Skuller

Skuller

606 schreef:

zeker vermakelijk maar jammer dat sommige wat nep over kwamen

acteren was goed

3,5 ster

Acteren was goed ? hou op zeg ,de acteur die jason speelde ,acteerde als een natte krant.

Brix

Had van mij ook 90 min mogen duren,ivp 3 uur,nee geef mij deze versie maar : Jason and the Argonauts (1963) die is 10 x beter [/quote]

Met dat laatste ben ik het 100 % eens.

Wat ik wél goed vond in de nieuwe versie is de acteur die voor Herakles(Hercules)speelde.

Geweldig goed gekozen voor die rol.

Helemaal niet het type body builder dat we gewend zijn in de rol van Hercules te zien(waar ik overigens ook niets tegen heb. Maar dit is eens iets anders, voor de afwisseling)

Maar verder kan deze versie niet tippen aan die uit de jaren zestig.

avatar van 606

Skuller schreef:

Nou dan niet wat jij wil.

avatar van Lennert

Lennert

Een van de eerste dvd's die ik ooit aanschafte, na 10 jaar tijd was het tijd voor een tweede kijkbeurt. Toen vielen vooral de matige special effects en het slechte acteerwerk me op, maar na herziening vielen deze zaken me eigenlijk nog best mee. Goed, hoofdpersoon Jason London was wel degelijk afgrijselijk en ik blijf me ook iedere keer afvragen waarom Hopper geroemd wordt als een groot acteur, maar verder zaten er genoeg sympathieke acteurs tussen (Argo, Zeus, Hera etc.)

Het spelletje tussen Hera en Zeus was dan misschien niet helemaal volgens de mythe, het gaf het geheel wel een leuk extraatje. Herakles aanwezigheid als dienaar van Hera was al helemaal niet conform de Griekse mythologie, daar de twee elkaar niet kunnen luchten (en Herakles NIET de zoon van Hera is).

Zoals te verwachten is bij een Hallmark productie is de actie niet bijster bloederig of spectaculair, maar alles bij elkaar toch goed genoeg gechoreografeerd om niet hinderlijk te zijn. Wat wel jammer is, is het feit dat men heel slecht om gaat met het dramatisch aspect van de Griekse mythes. Medea die haar broertje doodt om hun aftocht te garanderen komt hier bijvoorbeeld niet eens voor.

Alles bij elkaar is 3 uur een lange zit, maar omdat het oorspronkelijk een tv-serie betreft zal ik hier niet moeilijk over doen. Mijn kritiek ligt hem dan ook voornamelijk in matige acteerprestaties en een zoetsappig script, de rest was voor een keer best te doen.

avatar van IJH15

IJH15

De Special effects zijn om te huilen en het acteerwerk is ook niet echt sterk. Desondanks heeft de film me redelijk vermaakt. Degevechten tegen het einde geven de film het laatste zetje richting de voldoende.

***

avatar van T.Bos

T.Bos

Avontuur is altijd leuk, maar soms verwacht je meer spanning achter een bosje

Met 'Argus' ogen bekeken zeker

avatar van JustMarc

JustMarc

Kopie van odyssey. verder leuke miniserie.

Brix

De oude versie uit 1963 is vandaag op BBC TV te zien. (18:35 uur)

Een aanrader voor de liefhebbers van het genre.

avatar van RuudC

RuudC

JustMarc schreef:

Kopie van odyssey.

Ga je mond spoelen!

Het verhaal van Jason en de Argonauten is prachtig en staat gewoon los van wat Homerus geschreven heeft. De tocht naar de gulden vlies is bijzonder inspirerend geweest en een van de populairste verhalen uit de klassieke oudheid. In hoeverre de gulden vlies die koningin Beatrix tegenwoordig draagt er mee te maken heeft, weet ik niet. Is hier ook niet belangrijk.

Tegenwoordig zijn er best goede verfilmingen van klassieke verhalen. The Odyssey (1997) en The Ring of the Nibelungs (2004) zijn daar goede voorbeelden van. Keurige miniseries zijn dat. Deze versie van Jason And The Argonauts leek dezelfde lijn te volgen. Houdt zich grotendeels keurig aan het oorspronkelijke verhaal (voor zover dat bekend is eigenlijk). Het is wel jammer dat de regisseur van de argonauten soms wel heel simpele lieden heeft gemaakt. Onder de crew bevond zich naast Herakles bijvoorbeeld ook Theseus, Laërtes (vader van Odysseus) en Peleus (vader van Achilles) etc. De oude verhalen vertellen van een eervolle tocht waar helden uit de hele Griekse wereld opaf kwamen. Hier in de film lijkt het vooral een excuus om niet opgepakt te worden of te hoeven werken… Verder zijn de scenes op het eiland Lemnos en het stuk met de harpijen best goed. De manier waarop de goden in de film verwerkt zijn, zag er prima uit. Pas wanneer het gulden vlies echt in zicht komt, begint de regisseur een aantal keer lelijk de mist in te gaan. Herakles bijvoorbeeld, verlaat om weinig spannende redenen de argonauten, maar sterft hier ineens in dienst van Hera. Uhhhhhh?? Juist. Zo zijn er wel meer dingen. Het verslaan van de draak vond ik niet erg overtuigend en om de geplande tijd van 240 minuten toch keurig vol te krijgen, heeft men wel gigantisch gesneden in de terugreis. Het laatste uur is zodanig zwak en zo klef geacteerd dat ik er maar weinig aan vond. Jammer, want Jason And The Argonauts was op de goede weg. Nu zit ik vooral met een vieze nasmaak.