Kvarteret Korpen (1963)

Alternatieve titel: Raven's End

Zweden

geregisseerd door Bo Widerberg
met Thommy Berggren, Emy Storm en Keve Hjelm

Jonge arbeider woont in Malmö in 1936 nog thuis bij zijn alcoholische vader en moeder die werkster is. Zijn literaire ambities worden teleurgesteld als een uitgever zijn roman weigert. Hij maakt een meisje uit de buurt zwanger, maar het vooruitzicht op net zo'n huwelijk als zijn ouders, doet hem de buurt waarin hij woont ontvluchten

FisherKing
(lelijk) plaatje bij toeval ergens gevonden.

Beste film van Bo Widerberg.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardig drama over de moeizame relatie van een ambitieuze jongen met zijn ouders (vooral zijn maatschappelijk mislukte vader, een vroegoude slapjanus) ergens in de Zweedse periferie. De deprimerende thuis-situatie wordt goed getroffen, vooral als de jonge Anders zijn beide ouders confronteert: er vallen wat lijken uit de kast, maar hij wordt nauwelijks iets wijzer en er verandert niets. Treurnis en uitzichtloosheid alom, in sprekende beelden vastgelegd.