Glassland (2014)

Ierland

geregisseerd door Gerard Barrett
met Jack Reynor, Toni Collette en Will Poulter

John, een taxichauffeur uit Zuid-Dublin, kan maar nauwelijks rondkomen. Hij deelt een huurwoning met zijn moeder Jean, een alcoholiste die zichzelf systematisch dood aan het drinken is. Na wederom een overdosis drank belandt ze in het ziekenhuis. De enige manier om Jean te redden is haar te laten opnemen in een dure ontwenningskliniek. Wanhopig en zonder geld of verzekering besluit John een duistere opdracht aan te nemen van een crimineel die hij vaag kent.

avatar van Verhoeven
For a second feature this is the real deal, the best Irish film in years, and proof that for all the expanded horizons of its recent international productions with Messrs Skolimowski, Sorrentino and Lanthimos, Dublin’s Element Pictures continues to foster local talent. In this case, a farmer’s son from Kerry with (fingers crossed) a big future ahead of him.
Ontzettend benieuwd naar. *KLIK*

kappeuter (moderator)
Vanaf 26 november in de bioscoop (Just Film Distribution)

Een treurig, grimmig, realistisch overkomend, maar ook onevenwichtig sociaal drama, over een gebroken gezin en de naweeën daarvan (of de vreselijke situatie waarin ze zich bevonden), waarbij het accent lag op de beide rauwe hoofdpersonages, met wie de regisseur (denk ik) medelijden had. Jammer dat enkele subplots niet werkten. De beide hoofdrolspelers waren uitstekend op dreef.

avatar van AmazingPP
Eén ding staat buiten kijf: In deze film wordt ontzettend goed geacteerd. Collette vind ik al jaren een geweldige, maar ietwat ondergewaardeerde actrice. Het lijkt wel of zij niet goed aan de bak kan komen in Hollywood, maar wat kan dat mens acteren. Helaas gebeurt er in de hele film vrij weinig, zodat de film mijn aandacht kon vasthouden. Een beetje een gemiste kans. Met een beetje meer "dieper" plot had deze film echt geweldig kunnen zijn. 2,5 *

AmazingPP schreef:

Zo denk ik er ook over zeer goed verwoord.

avatar van Collins
Een rauw en somber drama over een alcoholische moeder en haar wanhopige zoon in een schijnbaar uitzichtloze situatie. Neerslachtigheid en depressie zijn termen die het gevoel dat in dit drama wordt opgeroepen aardig verwoorden.
In het grauwe decor dat natuurlijk niet bestaat uit het meest charmante stukje Ierland is het herfstachtig weer. Het regent bijna voortdurend. Behoorlijk deprimerend.
Het minieme kleurgebruik voegt nog eens een extra lading somberheid aan de al kille uitstraling toe. De harde depressieve sfeer wordt er behoorlijk ingewreven.
Met de sfeertekening is niets mis. Wel mist de film iets anders. Het verhaal mist ronding. De verteltrant is fragmentarisch. We worden gevoederd met nieuwgierigmakende brokjes, die niet worden uitgewerkt. Het maakt onrustig en voorkomt een grote mate van inleving.
We worden niet veel gewaar van de achtergronden van de personages. We horen niet veel over het verleden. Een stukje hier. Een los stukje subplot daar. Daar moeten we het mee doen.
Het acteerwerk is fantastisch. Het gebeurt met weinig dialoog. Is ook niet nodig. Expressie en lichaamshouding vertalen gevoel en sfeer in voldoende mate.
De cameravoering is confronterend. Dicht op de huid. Meekijkend en draaiend. We zijn onderdeel van de rauwe somberheid.
Doordat de film ondergedompeld is in grauwheid en ellende en elke vorm van relativering en een gedegen duiding ontbreken, ontstaat na verloop van tijd wel een mate van overkill en een zielloos gevoel van “het zal wel”.
Toch jammer, maar misschien ook wel weer goed, want dat betekent dat er voldoende afstand tot de personages mogelijk is en persoonlijke onderdompeling in depressieve sferen kan worden afgewend.
In die zin: gelukkig maar.

avatar van Decec
Een goed drama film..
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Drankverslaafd is niets...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digial)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Als er in Europa een sociaal drama wordt gemaakt, kijk ik daar meestal met veel plezier na, maar deze film was een echte teleurstelling. Een tergend traag, vaak onduidelijk verteld verhaal wat nergens pakkend word. Het rare, verkeerd gekozen camerawerk met niet functionele schokkerige, dicht op de huid scenès, werkt trouwens ook niet mee om je te kunnen indentiferen met de personages. Het onbevredigende einde, waarbij je het gevoel hebt dat het verhaal bij lange nog niet is verteld, maakt de desillusie compleet.
Pluspunt is het acteerwerk van met name Collette die hier helemaal los gaat, maar helaas zal ook deze sterke rol van deze ondergewaardeerde actrice niet de schijnwerpers halen. Daarvoor is datgene wat er om haar heen gebeurd te nietszeggend.

avatar van fappie
Erg onderschatte film dit. Raar want de film gaat natuurlijk echt ergens over. Mooi verhaal en sterk acteerwerk. 3,5*