Eyes in the Night (1942)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Edward Arnold, Ann Harding en Donna Reed

De blinde detective Maclain slaagt er regelmatig in om, ondanks zijn handycap, misdaden op te lossen. Samen met zijn blindengeleidehond begint hij een onderzoek naar een moordzaak en het spoor leidt naar de rechts-extremistische Nazi-partij NSDAP.

avatar van Mac Hammer Fan
Kun je hier bekijken. Dank voor de link Dogie_Hogan!
Internet Archive: Free Download: Eyes in the Night

avatar van Mac Hammer Fan
Boeiende prent waarin een blinde detective en zijn knap afgerichte hond de show stelen. Vooral de hond is kostelijk! Het verhaal is origineel en de vertolkingen zijn overtuigend. Naar de roman "Odor Of Violets" van Bayard Kendrick. Hij is uit op DVD in de States, maar ik vermoed dat de print van Alpha Video matig is en er zijn helaas ook geen ondertitels. Het is wachten op een betere release.

Dit lijkt mij een aflevering van een reeks met een blinde amateurdetectieve en zijn wonderbaarlijk pientere hond in de vaste hoofdrollen.
Hoe dan ook, een vlot misdaadfilmpje dat boeit door zijn eenvoud, al is suspense niet zo uitgesproken, omdat de kijker eigenlijk quasi onmiddellijk op de hoogte is van hoe de vork in de steel zit.
Fred Zinneman raakt hier toch ook weer het oorlogsgebeuren aan zoals in veel van zijn films uit de jaren 40 en 50 ("The Sevent Coss", "The Search", "From Here to Eternity",...)
Enkele spectaculaire scènes met de hond "Friday" als showsteler.

avatar van Brix
Ik zoek het vervolg van deze film: "The Hidden Eye (1945)
Weet iemand of dat ergens te vinden is op DVD of internet?

Edit

al gevonden