American Kickboxer (1991)

Actie

geregisseerd door Frans Nel
met John Barrett, Keith Vitali en Terry Norton

Kickboks-kampioen B.J. wordt ten onrechte veroordeeld voor moord en komt in de gevangenis terecht. Daar ontdekt hij dat hij erin werd geluisd door zijn aartsvijand Denard. Als B.J. een jaar later weer vrijkomt, daagt Denard hem uit voor een duel waarmee hij 100.000 dollar kan winnen.

avatar van bioscoopzaal
Zou B.J. weten waar zijn naam een afkorting van is?

avatar van bioscoopzaal
Kan je je er niks bij voorstellen?

Toch nog maar eens naar "Boogie Nights" kijken dan

avatar van Goodfella
Ik zeg om meerdere redenen al he-le-maal niks meer...

avatar van bioscoopzaal
Goodfella heeft de hint duidelijk begrepen ...

neo (crew)
Lol!

avatar van Metalfist
PG-13 kickboxers

American Kickboxer is blijkbaar een niet al te bekende film. Hier op Moviemeter moet de film het stellen met een dikke 50 stemmen en de berichten gaan uitsluitend over het feit waarvan B.J. de afkorting is. Ikzelf heb de film ooit eens gekocht in een bevlieging na onder andere Bloodsport 2 te hebben gezien en dacht dat dit wel in eenzelfde lijn ging zitten. Ik had gisteravond nog wel zin in een hersenloos knokfilmpje en American Kickboxer (de film kreeg al vrij snel de toevoeging van het cijfer 1, waarschijnlijk in het gedacht dat dit een enorm succes ging worden) leek aan die voorwaarden te voldoen.

Er is uiteindelijk nog wel een vervolg gekomen, maar dat is wonder boven wonder niet American Kickboxer 2. Neen, het echte vervolg kan gevonden worden onder de ronkende titel: To the Death. Nu gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat een vervolg voor mij echt niet had gehoeven. American Kickboxer speelt op zich nog wel vrij goed in op het succes van onder Kickboxer, maar het blijft allemaal vrij braafjes. Hoewel de film wel genoeg gevechten bevat, bestaan die toch voornamelijk van slagen en schoppen zonder enige impact. Hier en daar komt er wel eens wat bloed aan te pas, maar voor dit soort films is het interessanter mocht het zich allemaal in de illegaliteit afspelen zonder enige vorm van regels. Voor de rest een film die bol staat van onlogische acties. Quinn is vanaf de eerste minuut een vrij vervelend personage (nogal nefast voor een hoofdpersonage) waardoor je al helemaal niet begrijpt waarom zijn vriendin bij hem blijft. De rechtszaak wordt zonder boe of bah beslist (de enkele getuigen die aan bod komen zijn Denard en Chad..) en wat de journalist in het geheel heeft te zoeken is helemaal een raadsel. Allemaal nogal standaard dus en toch behoudt de film wel een zekere vorm van vermaak.

En dat is voornamelijk door Brad Morris die de rol van überslechterik Jacques Dennard op zich mag nemen, al is het geen Tong Po natuurlijk. Gewoon zo'n typische bad-guy met veel praat en een moddervet accent. Heerlijk! John Barrett was verantwoordelijk voor het 'verhaal' en nam meteen ook de hoofdrol op zich. Ik blijf het vreemd vinden dat hij van zijn personage dan zo'n enorm unlikeable figuur maakt, maar bon. Keith Vitali wordt nog vrij groot gecrediteerd in de film, maar die moet het doen met een veredelde bijrol. Zonde eigenlijk want in Wheels on Meals bewees hij wel wat te kunnen vechten. Zowel Morris, Barrett en Vitali hadden hun strepen min of meer wel verdiend in de vechtwereld en doen het op zich nog niet zo slecht als acteurs. Een pak minder geforceerd dan Terry Norton die het vriendinnetje van Quinn speelt.

Nah, niet echt een topper te noemen. Toch heeft American Kickboxer nog wel ergens een charme. De korte speelduur is aangenaam, de film vervalt niet in oeverloos gezwets en het trio Morris, Barret en Vitali hebben genoeg in huis om overtuigend te zijn als kickboxers.