¡Ay, Carmela! (1990)

Spanje / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Carlos Saura
met Carmen Maura, Andrés Pajares en Gabino Diego

Carmen en Paulino treden als duo op voor de republikeinse troepen tijdens de Spaanse Burgeroorlog in 1938. Op weg naar hun volgende show worden ze gevangen genomen door de troepen van dictator Franco. Ze staan voor de keuze: sterven of optreden, ze kiezen voor het laatste, maar komen in een moreel dilemma wanneer blijkt dat zich onder het publiek ten dode opgeschreven krijgsgevangenen bevinden.

avatar van arno74
Een van de Goya-winnaars die ik nog moest zijn. Vreemd genoeg had ik vooral een komedie verwacht. Voor een deel is dat juist, het is in feite een tragikomedie die zich in de Spaanse burgeroorlog afspeelt. Het voelde een beetje aan als La Vita È Bella (1997), maar dan de Spaanse variant ervan en uiteraard met een heel ander verhaal. Carmen en Paulino houden een varieteitentheater draaiende, dat opeens niet langer voor het republikeinse verzet moet optreden, maar voor de dictatoriale troepen. Carmen Maura en Andrés Pajares spelen die personages en dragen danook de film.

Door Poolse krijgsgevangenen en Italiaanse troepen in het verhaal te betrekken wordt het internationale karakter van de Spaanse burgeroorlog getoond, iets wat je niet vaak tegenkomt bij films over deze oorlog. Italië en Polen zijn wel slechts enkele van de vele landen die troepen leverden die bij een van de strijdende partijen meevochten. Prima zoetzure film over een wrange oorlog. 3,5*