Silver Lode (1954)

Western

geregisseerd door Allan Dwan
met John Payne, Lizabeth Scott en Dan Duryea

De ‘Fourth of July’ bruiloft van Dan Ballard, een gerespecteerd burger van Silver Lode, met Rose Evans wordt verstoord door de komst van vier mannen, onder leiding van Ned McCarthy. Deze mannen beweren U.S.-marshals te zijn en dat ze een arrestatiebevel bij zich hebben voor Dan Ballard. Dan wordt gezocht voor de moord op Neds broer en de diefstal van $ 20.000, maar Dan ontkent de beschuldigingen. Dan kan echter zijn onschuld niet bewijzen en de bewoners van Silver Lode beginnen aan hem te twijfelen. Ze keren zich uiteindelijk zelfs tegen hem. Dan kan uiteindelijk alleen nog rekenen op de steun van Rose en zijn ex-vriendin en saloon-entertainster Dolly.

avatar van Dogie_Hogan
DVD release: 25 mei 2010.

avatar van Dogie_Hogan
Uitstekende Western met een beetje over-the-top Dan Duryae. Veel bekende (Western) acteurs komen voorbij, w.o. Stuart Whitman (Cimarron Strip) en Harry Carey Jr. (Red River).
Robert Warwick met zijn markante stem kennen we uiteraard nog van de Film-Noir In a Lonely Place (1950).
Dolores Moran (To Have & Have Not) is amper te herkennen, maar prima performance.

Plot met een hoog High Noon gehalte, maar geef de voorkeur aan Silver Lode.
Minpuntje is het einde, ging wel erg abrubt en had beter uitgewerkt kunnen worden.
IMDb *8/10.

N.B.
Los van de film is grote tegenvaller de transfer kwaliteit; film verdiend een betere. DVD van VCI, die evenals Alpha en Orbit Media Ltd een slechte reputatie heeft hoog te houden qua DVD transfers, eerder VHS rip-offs. Zogenaand gerestaureerd dit keer, maar beeld heeft een hinderlijke red-push en soms zijn blisters te zien, en geen subs natuurlijk. Daarentegen is de DVD is wel regio-vrij!
Voor meer details, zie DVDBeaver.

Ik vond Dan Duryea hier juist erg goed. Misschien begin ik hem beter te leren kennen en te waarderen. Payne viel me ook niets tegen, ik had mijn bedenkingen over hem van te voren, maar dat zal wel aan zijn naam liggen.
Wel eigenaardig dat Payne na ongeveer 20 schoten, zonder herladen, opeens zonder kogels komt te zitten. Kleinigheidje.

Mijn grootste genoegen in deze film is toch dat ik Duryea met veel plezier heb gevolgd. Tijd om zijn andere westerns te (her)waarderen.

Barfly schreef:
Mijn fav Film-Noir en Western getype-caste bad-guy. Dan staat alleen in Fallen Angel aan de goede kant van de wet.

avatar van madmax1
Silver lode in de stijl van High Noon , niet geheel te vergelijken mist toch te veel aan klasse .
Het begin heeft sterke beelden vooral ook door de kleuren, een noch prima intacte TC de opbouw is prima met de nodige spanning,verzorgde western die op het laats met een wat spectaculairder shootout beter tot zijn recht kwam.

avatar van Dogie_Hogan
De complete film: Youtube.
Kwaliteit DVD is niet veel beter.

avatar van LuukRamaker
Hele mooie townwestern waarin niet alleen schuld en onschuld dichtbij elkaar liggen, maar net zo goed de grens tussen waarheden en onwaarheden niet altijd even goed merkbaar is. Om nog maar te zwijgen over leven en dood, die in Silver Lode ook erg dichtbij elkaar komen. Een prachtige rol van John Payne, als vriendelijke maar in de steek gelaten dorpsbewoner, en een misschien nog wel veel mooiere rol van Dan Duryea, als zijn wraaklustige tegenstander, maken er een waar spektakel van. Het moment van oproer in de paardenstal, achter gesloten deuren, was daarbij misschien wel het grote hoogtepunt.

avatar van mr rumson
gisteren twee westerns gezien de eerste was het zwakke Young Guns of Texas (1962).
Naderhand deze gezien en daar heb ik geen spijt van .
Want wat een kwaliteit verschil is dit met de eerst genoemde.
Normaal hou ik wel van westerns waarin een groep rondtrekt en heb ik het niet zo op stads westerns.
Maar met deze stadswestern heb van het begin tot het einde prima mee vermaakt.
De acteurs en actrices deden het meer dan prima ook het verhaal was goed al was het wel wat voorspelbaar.
Want wie van de kijkers gelooft nu dat Dan Duryea met dat typische schurken hoofd dat werkelijk een U.S.-marshal is ?
De actie scenes zien er prima uit maar ook werd er van stadje wat toch al niet te klein was optimaal gebruik van gemaakt .
Voor mij een western die ik zeker meer ga zien .
Tot nu toe een dikke 3.5 ster

avatar van trebremmit
Krijgt een dvd releaese bij het voormalige odeon, wat nu screenbound heet. Die leveren volgens mij altijd wel goede transfers af.

Silver Lode [DVD]: Amazon.co.uk: John Payne, Lizabeth Scott, Dan Duryea, Dolores Moran, Emile Meyer, Robert Warwick, Allan Dwan: DVD & Blu-ray

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Prima western over een man die zijn onschuld moet bewijzen, sowieso een fijn thema. Perfect is de film allerminst, ik vond Scott een beetje een miscast en de bewoners/ vrienden van Dan gingen wel heel makkelijk overstag (om nog maar te zwijgen van de telegrafist die feitelijk Dan redde met een vals telegram), maar de sfeer vond ik wel bijzonder goed getroffen, en acteerwerk van John Payne, wiens naam een parodie lijkt maar dat terzijde, en Duryea is uitstekend. Hoogtepunt was wel de vlucht van de gewonde Dan door de straten van Silver Lode, knap staaltje camerawerk.