The Model (2016)

Denemarken

geregisseerd door Mads Matthiesen
met Maria Palm, Ed Skrein en Claire Tran

Emma is een jong model. Ze wil het helemaal maken in de wereld van de mode maar heeft problemen om door te breken in de Parijse modescène. Bovendien ontwikkelt ze een gevaarlijke obsessie voor modefotograaf Shane White.

avatar van John Milton
zaterdag 30 januari, 16.00u op kanaal 999 van KPN interactieve tv gratis te bekijken in het kader van IFFR Live, waarbij vijf films die in première gaan tijdens het IFFR tegelijkertijd via KPN op iTV en in meer dan veertig filmtheaters elders in de wereld worden vertoond.

avatar van Fortune
Trailer oogt leuk maar naarmate hij doorgaat lijkt de film meer te verzanden in een standaard liefdesdrama..

Geen standaard liefdesdrama in mijn ogen.

avatar van Fortune
Maar wel een liefdesdrama?

Een film over de (koude) modellenwereld die iets zegt over dat soort werk en over onze huidige maatschappij lijkt me interessant maar het lijkt dat de omgeving meer een excuus is om gewoon een liefdesdrama neer te zetten.

Liefdesdrama, coming of age verhaal. Eerste deel was inderdaad behoorlijk 'standaard', om het tweede deel toch een stuk zwaarder te worden.

avatar van Emma Elisabeth
Werkelijk alle clichés over de modewereld worden in deze film gebundeld: Emma komt de kamer binnen en haar kamergenoot/model Zofia vliegt haar om niets aan (want model = bitch). Belangrijke man van Chanel wil d'r eerst even neuken voor ze de catwalk op mag (want seks = werk), bij een feestje heeft men het enkel over trends (want de mode = oppervlakkig) en op elke tafel ligt een berg coke. Als de hoofdrolspeelster een beetje sympathiek was zou dat nog gaan, maar deze domme gans gaat overal blind in mee. Vreemd, want als ze ooit een aflevering van GTST had gekeken, had ze meteen de Ludo-achtige slechtheid van de fotograaf waarop ze verliefd wordt herkend. Moraal van het verhaal: boze grote wereld, blijf maar thuis bij je moeder.

avatar van Mr Thee
Al vind ik voorgaande comment van Emma Elisabeth geniaal en hilarisch geschreven, kan ik me niet zo druk maken over de clichés als zij. Als je je ergert aan een film, kom je geen meter verder. Sla alle boekjes er op na en wat blijkt (koekoek) ...een cliché is vaak waar....
Dan vraag je je wellicht af waarom ik de film wel kon waarderen. Ik vond het voldoende drama bevatten, door het acteerspel en het verhaal. Domme gans of niet, ze speelde de domme gans goed. Dat was ook vast de bedoeling: anders hadden we wellicht eerder de verfilming van een / het boek van de intellectueel Daphne Dekkers wel bekeken (of noem zelf een beter alternatief). Ookal zijn thema's als sex, drugs etc misschien al eens door Daphne Dekkers of iemand anders beschreven, een goede film over modellen ken ik niet. Ik sta overigens voor suggesties open. Samengevat: ruim 3.5*

avatar van blurp194
De Deense blik op de modellenwereld.

Maria Palm is een mooi meiske, maar niet echt een stereotype model in mijn ogen. Dat is eigenlijk ook wel het enige kritiekpunt dat er in me opkomt, want verder is het een erg sterk gespeeld en mooi drama. Misschien inderdaad een beetje cliche, zoals mijn voorgangers al opmerken, maar cliches hebben nou een keer in zich dat ze het gemiddelde van de werkelijkheid omschrijven. Het verhaal ligt me niet slecht in ieder geval. Hoewel de naïviteit wel van alle rollen afdruipt, om maar weer even aan mijn voorgangers te refereren, de domme gans is niet alleen de jonge Emma, ook haar liefde Shane kan voor die titel gaan.

Maar voorbij het wat suffe verhaal, hoe goed het ook verteld wordt, het irriteert nergens zodat er voldoende ruimte blijft om te genieten van de wel wat traditionele cinematografie, die maar wel in perfectie uitgevoerd is. Mooi plaatjes kijken. En belangrijker dan dat nog, Maria Palm, meiske dat ze is, zet een paar echt erg sterke scenes neer, en ook de bijrollen laten mooi werk zien. Overduidelijk het werk van een sterke regisseur die zijn cast goed weet te kiezen, en ze vervolgens ook goed aan het werk krijgt. Ben benieuwd wat Palm en Matthiesen hierna gaan doen.