Stand (2014)

Frankrijk / Rusland / Oekraïne
Drama / Mystery

geregisseerd door Jonathan Taieb
met Renat Shuteev, Andrey Kurganov en Andrey Koshman

Anton en Vlad zijn gelukkig met elkaar, ook al is dat vooral achter de deur van hun appartement in Moskou. Als ze op een avond, met de auto op weg naar huis, iets verdachts zien, verandert dat hun leven. Anton is er zeker van dat ze getuige waren van homofoob geweld en kan het niet uitstaan dat de politie niets doet. In het begin weet hij Vlad over te halen om samen op onderzoek te gaan. Maar Vlad vindt dat Anton het gevaar juist opzoekt. Hij wil alles vergeten en wil, als homo, een zo onopvallend mogelijk leven leiden. Maar Anton geeft niet op. De gevolgen van zijn groeiende obsessie zijn groot en niet enkel zijn relatie krijgt het zwaar te verduren.

Een productie met een politieke boodschap. In de kern zag ik een hartverscheurend verhaal over de prijs die je moet betalen als je homoseksueel bent en het ongeluk hebt om in het extreem homofobische (neo-nazi) Rusland te wonen. Maar ik vond de film over het, op een moedige maar amateuristische wijze, achterhalen van de waarheid achter een, uit pure haat, begane misdaad, boeiend en afgrijselijk, maar ook aan de warrige kant.