Residue (2015)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
130 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Alex Garcia Lopez
met Natalia Tena, Iwan Rheon en Jamie Draven

De overheid stopt de oorzaken van een enorme explosie in een futuristische Britse metropool in de doofpot. Fotojournaliste Jennifer Preston gaat daarom op zoek naar de waarheid. Maar tijdens haar zoektocht begint er echter plots een paranormaal fenomeen de stad te terroriseren.

HALVE TAMME.
Stiekem een heel klein beetje nieuwsgierig.

avatar van Filmkonyn
Tegenvaller... Had er meer van verwacht, omdat Engelse horror meestal wel goed is. Deze valt meer in de category mystery dan horror. Nergens wordt uitgelegd waar de schimmen vandaan komen of waarom ze daar zijn. Teveel side kicks die niet veel toevoegen Mr B, Dicky, de politieagent. Effects zijn op zich wel aardig, maar deze kunnen de film niet redden.

Teleurstellende 2 sterren.

avatar van ikkegoemikke
“Since the explosion, since the construction of the Quarantine Zone, my photographs are different.
We're different.
Is it despair?
Confusion?
Rage?
Fear?
Everything's changed.
Maybe forever.”

Niet wetend wat me te wachten stond en of het wel de moeite was om deze zogezegde horror/mysterie te kijken (inhoudelijk leek het me toch interessant), bleek deze film naderhand visueel toch indruk op mij te maken. Bij de eindgeneriek was ik dan toch wel enigszins geïrriteerd doordat het totaal nergens op sloeg en me achter liet met een heleboel vraagtekens. Uiteindelijk was het een enorm open einde waarbij alles nog even mysterieus en onverklaard was als in het begin. Kwam ik naderhand toch wel tot de ontdekking dat dit een pilot aflevering was voor een gloednieuwe televisieserie. Wat een ontgoocheling. Als fervente tegenstander van alles wat ook maar op feuilletons lijkt, zal het verder verloop van dit toch wel uiterst intrigerend verhaal volledig aan me voorbijgaan. Ik ben er echter zeker van dat tegen het derde seizoen alles onoverzichtelijk ingewikkeld lijkt en het op dat moment aanvoelt alsof de schrijvers een beetje de draad kwijt zijn waardoor ze genoodzaakt zijn nieuwe verhaallijnen eraan te breien. Niets voor mij dus.

Het hele verhaal draait rond een enorme explosie die plaats vond in een underground dancing ergens in het futuristische London. Volgens de regering zijn hierbij chemische stoffen vrijgekomen waardoor een deel van de bevolking geëvacueerd moet worden en een perimeter wordt ingesteld rondom de onheilsplek. Jennifer (Natalia Tena) en Jonas (Iwan Rheon) zijn getuige van deze explosie en zien langzamerhand hun deel van de stad muteren naar een zone onder militaire controle. Jennifer is een fotografe die na het incident foto’s begint te maken van omwonende, waarbij ze tot de ontdekking komt dat deze individuen een persoonlijkheidsverandering meemaken waarna ze zelfmoordneigingen krijgen en zelfs regelrecht moorddadig worden. Jonas is iemand die werkt voor de organisatie die het hele gebied hebben afgesloten (en alle gebouwen in dit gebied hebben afgedekt met plastiek, wat dan weer zorgt voor surrealistische beelden) en die langzamerhand doorheeft dat er meer aan de hand is dan een explosie. En tenslotte is er ook nog Levi (Jamie Draven), een politierechercheur wiens dochter het leven verloor in deze explosie.

“Residue” is een redelijk deprimerende film. Niet alleen door het futuristische verhaal, maar ook door de sfeer en het gebruikte kleurenpallet. Alles ziet er somber, grauw en toekomstloos uit. Naderhand bekeken begreep ik wel waarom de hele film zo traag vooruitging zonder dat er echt iets schokkends of relevant gebeurde. Dat is natuurlijk doordat dit gewoon een lange intro is naar een veelvoud van seizoenen vol afleveringen. Alleen de artistieke beeldfragmenten zijn een kortstondige aandachtstrekker. Voor het overgrote deel is het alleen een ronddwalen van de hoofdpersonages die op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen. Dat er dan ook nog iets paranormaals bij komt kijken, maakt het misschien een beetje interessanter. Ben je een televisieserie-freak, dan denk ik wel dat dit eentje is dat de moeite waard is om te volgen. Ik daarentegen hou het bij mijn verslaving aan cafeïne en nicotine … en mijd ik de “soapine” toch nog altijd voor het moment !

Fijn!

Ik was eigenlijk op zoek naar Nixon's film, maar kwam deze tegen. Zo ontdek je nog eens wat. Fijne ontdekking ook, waarbij ik me erover verbaasde nog nooit eerder van de film gehoord te hebben. Het is er eentje die duidelijk voor- en tegenstanders zal hebben, maar nét dat maakt het interessant.

Wie hoopt op veel verklaringen komt bedrogen uit, Residue is er meer op uit om een wereld uit de grond te stampen die beleefd wordt eerder dan verklaard. Kan inderdaad te maken hebben met een eventuele serie die zou volgen, maar wat mij betreft maakt dat het alleen maar interessanter. Want welke verklaring voor hetgeen er gebeurt zouden ze kunnen geven? Weer één of ander experiment dat verkeerd liep ... moet dat echt elke keer uitgespeld worden en moet daar echt elke keer tijd aan verloren worden?

Nee, dan liever alles in het midden laten en de ervaring voorop stellen. En die is best de moeite. Film ziet er visueel erg lekker uit en ook de soundtrack is meer dan naar behoren. Er hangt een neerslachtig sfeertje, maar daar draait het uiteraard allemaal om. Met als hoogtepunt de scene in de ondergrondse club, heerlijk staaltje film was dat.

Lopez mag nog van dit soort films maken. En dan liefst geen sequels, maar soortgelijke verhalen, die even intrigerend zijn en tonen wat er gebeurt eerder dan altijd alles te moeten willen verklaren.

Dikke 3.5*