Cafard (2015)

België
Animatie / Drama

geregisseerd door Jan Bultheel
met de stemmen van Wim Willaert, Sebastien Dewaele en Dinara Drukarova

1914, Eerste Wereldoorlog. Terwijl Jean Mordant in Buenos Aires de wereldtitel worstelen behaalt, wordt zijn dochter Mimi in Oostende verkracht door Duitse soldaten. Jean zweert dat hij het onrecht zal wreken. Met zijn trainer Victor en neefje Guido neemt hij dienst bij het prestigieuze ACM-korps (“Autos-Canons-Mitrailleuses”). Omdat de zwaar gebouwde pantserwagens in de Vlaamse modder wegzakken, worden ze echter overgeplaatst naar het oostfront. Zeer tegen de zin van Jean, die bericht krijgt dat zijn Mimi zwanger is, begint een dramatische odyssee rond de wereld.

TEASER

Vanaf 22 oktober in de bioscoop (September Film)

Teaser trailer geplaatst

avatar van Verhoeven
Met stip de lelijkste / onnozelste animatiefilm ooit gemaakt.

avatar van barcam
Interessante animatiefilm omdat die de zinloosheid van de oorlog weergeeft.
Historische elementen zijn zeer goed over nagedacht en je voelt ook de moedeloosheid onder de soldaten.
Tof is veel van de dialogen in het "Ostends" gesproken zijn wat goed gedaan is door onder andere Wim Willaert en Sebastien Dewaele.
Weet niet wat ik moet vinden van de animatie, lijkt soms op playstation 1 rendering maar werkt niet echt storend.
Aanrader.

De wat hoekerige animatie past perfect bij de grimmigheid van de oorlog.

avatar van blurp194
Niet echt waargebeurd, maar wel sterk geinspireerd door het verhaal van Constant le Marin en het 'echte' ACM corps. Maar wel hier en daar wat onsamenhangend verteld waardoor het af en toe meer een sfeerbeeld dan een vertelling wordt. Leuk en apart door de heel eigen visuele stijl. Maar die kan je ook erg lelijk vinden - het heeft wel wat van de stijl van FPS-achtige spellen van twintig jaar geleden.

Film die de waanzin van de oorlog weergeeft en dat doet aan de hand van animatie die door de kenners van het genre wellicht niet als het allerbeste zullen aanvaard worden maar precies door de ruwe stijl wel past in de brutalitiet van WO I.
De film vermeldt dat de personages fictief zijn maar toch geïnspireerd op de figuren van Constant Le Marin, succesvolle worstelaar uit het Luikse, en Julien Lahaut, lid van de Belgische Kommunistische Partij.
Al bij al een boeiend relaas, deze schets van een gebeuren uit WO I met een trip rond de wereld er bovenop. Zowat een buitenbeentje in de Vlaamse filmmakerij, vind ik.
De film wordt uiteraard ondertiteld bekeken vermits hij grotendeels in het Oostends dialect wordt gebracht, wat voor mij, toegegeven, misschien een pluspuntje was, vermits ik er tenzeerste mee vertrouwd ben.

avatar van K. V.
Een beetje een speciale animatiefilm. Ten eerste omdat het een Belgische is, ook de animatie zelf is redelijk bijzonder: Een nogal hoekige, karig soort 3D-film. Het is wel niet de mooiste animatie, maar sommige scènes hadden wel wat en zagen er wel mooi uit. Het was wel niet echt een animatiefilm voor kinderen.
Ik vond wel dat het hoofdpersonage z'n stem er niet echt bijpaste, misschien omdat je wel weet dat de stem van Wim Willaert is. De stemmen zelf waren wel leuk en in het West-Vlaams.
Het verhaal zelf was ook wel de moeite en het verveelde niet.
Niet echt een bekende film, maar vond hem wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van nadrin
Heel goede animatiefilm. Het dialect was voor mij een pluspunt. Het maakte de personages echter. Maar tevens is dat misschien wel voor vele een nadeel.

avatar van stefan dias
Film met een boeiend verhaal, geloofwaardige karakters. Vond de dialecten ook een pluspunt.

Als je stills ziet , lijkt alles best wel goed getekend en ook de inkleuring is gedaan in monochrome tinten, wat je ook wel bij strips ziet. Deed dan ook vooral aan een soort graphic novel denken.
Alleen de animatie stond me tegen. Houterige bewegingen en elementen in het decor zoals bomen die er gewoon ingeplakt zijn. Vond dat vrij gedateerd en ouderwets en koud. Computeranimatie waar de computer nog vooral zijn gebreken laat zien. Alle steden en decors waren vooral steriele ruimtes en misten sfeer. De luchten waren geen lucht maar een wand de ruimte afsloten en alles een wat claustrofobisch gevoel gaven. En de inkleuring van de gezichten was vlak en ronduit slecht waardoor die soms door het licht uitgevreten leken en alle diepte misten.

Toch ebden die bezwaren geleidelijk weg, dankzij het boeiende verhaal en dito karakaters wat op de valreep toch een overwegend positieve indruk naliet.