The Halliday Brand (1957)

Western

geregisseerd door Joseph H. Lewis
met Joseph Cotten, Viveca Lindfors en Ward Bond

Sheriff Halliday regeert zijn district en zijn familie met harde hand. Als een jongen, die gek is op zijn dochter, door zijn toedoen het onschuldige slachtoffer wordt van lynchjustitie, besluit Halliday's oudste zoon met zijn autoritaire vader te breken en hem tot aftreden te dwingen.

avatar van mr rumson
Met nog maar 6 stemmen kun je wel zeggen dat dit een vergeten western is .
Naar mijn idee is dat niet terecht .
Want dit is een prima western met iets wat meer diepgang dan aardig wat andere westerns uit die tijd.
Het is dan ook niet zo zeer een western die het van de actie moet hebben.
Maar het is een western die gaat over een gezin dat dreigt uit elkaar gescheurd te worden door een vader die weigert van zijn standpunten te veranderen.
De acteurs weten dit verhaal overtuigend neer te zetten waardoor dit familiedrama van het begin tot het einde blijft boeien.
Kortom een sterk westerndrama met weinig actie erin .

avatar van Brix
Ik vond dit toch tegenvallen.
Het verhaal heeft veel weg van een Grieks drama met een aantal erg statische acteurs en actrices.
Ward Bond is erg goed, maar dat was hij altijd, en speelt de rest van de cast met gemak onder de tafel.
Joseph Cotton is totaal ongeloofwaardig als westerner die opgegroeid is op een ranch.
Hij is ook veel te oud voor zijn rol (in werkelijkheid maar twee jaar jonger dan Ward bond !) en stijf als een hark.
In de enige knokpartij waaraan hij deelneemt vervangt een double hem.

Betsy Blair acteert af en toe alsof ze de dialogen hardop voorleest.
Lindfors doet het wat beter, en Jay C. Flippen, die in de film haar vader speelt, is overtuigend.
Jeanette Nolan, als oude squaw is een lachertje, ze over-acteert enorm.
Ik moest ongewild aan de moeder van Kluk-Kluk denken.

Nee, al met al kon deze familievete me niet echt bekoren, alhoewel het verhaal op zich stof voor een goede film geweest had kunnen zijn.
Met een iets andere cast was het wellicht gelukt.