Madame Bovary (1991)

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol
met Isabelle Huppert, Jean-François Balmer en Christophe Malavoy

Emma Bovary is een boerendochter die droomt van een romantisch en bourgeois leven in de grote stad. Zij trouwt met een plattelandsarts die haar echter niet het leven geeft waar zij naar verlangt. Eenzaam probeert zij haar fantasieën gestalte te geven door een reeks romances en de aanschaf van exotische kleding. Het is echter duidelijk dat zij langzaam maar zeker steeds verder afraakt van de werkelijke vervulling van haar verlangens. Zij verliest elke greep op de realiteit en een fataal einde is onafwendbaar.

En waarom zou Chabrol, na Vincente Minelli en anderen, Flaubert's "Madame de Bovary" niet hebben verfilmd en zelfs zeer goed want, ondanks het verhaal genoegzaam bekend is, boeit deze film (meer dan deze uit '49) dank zij het sterk acteren van Huppert en andere Jean-François Balmer, de vlotte dialogen, de klare verhaaltrant, de weelderige kostumering...

Claude Chabrol wist natuurlijk wel hoe je een boek moest verfilmen. In dit geval Flaubert's classic Madame Bovary, waarvan wel gezegd wordt dat het een van eerste moderne romans was. Chabrol volgt het boek getrouw, met gevolg dat het lange inleidende begin wel enig geduld en inleving vereist. Een sublieme Huppert helpt je daarbij, want jong als ze was kun je je ogen niet van haar afhouden. Ze draagt natuurlijk de hele film en liet 25 jaar geleden al zien wat voor een fantastische actrice ze was en is.

Huppert kiest altijd vrouwenrollen die schuren, waar wat mee is en waarvan je wilt weten hoe het zit. Dat past perfect bij deze Emma Bovary, die eigenlijk niet zo veel bijzonders wil: wat plezier, wat afwisseling, wat aandacht, wat liefde. Nee, niet een vrouw die je onmiddellijk voor je inneemt. Nogal wat kijkers vinden het een egoïstisch kreng dat nauwelijks naar haar kind omkijkt, haar liefhebbende man ontrouw is en achter haar pleziertje aanjaagt. Nog leuker is, dat sommigen dit op het konto van Chabrol schrijven, dat deze film geen karakters heeft die enige sympathie losmaken. Nee, dat is niet het werk van Chabrol, maar voor honderd procent Flaubert en nauwgezet door Chabrol uitgewerkt.

Eigenlijk een heel feministisch boek. Over een vrouw die niet poogt te behagen, maar naar de zingeving van haar eigen leven zoekt. Dat het niet goed met haar afloopt is tragisch. En door Huppert en Chabrol aangrijpend verbeeld.

Ik vind Huppert niet goed gecast, en Balmer slecht acteren. Zij is volgens mij te "twintigste-eeuws" voor Flaubert, en hij acteert te schools en daarom te weinig overtuigend. Chabrol lijkt het moeilijk te hebben met het midden tussen theater, karikatuur en realisme, hetgeen voor mij resulteert in een gebrek aan pit... de pit van Flaubert...