The 5th Wave (2016)

Alternatieve titel: The Fifth Wave

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door J Blakeson
met Chloë Grace Moretz, Alex Roe en Nick Robinson

Na een vierde golf van buitenaardse aanvallen op de Aarde gaat de 16-jarige Cassie op zoek naar haar broer. De aanvallen hebben stroomuitval, tsunami's en plagen met zich meegebracht. De bevolking is gedecimeerd en de mensheid is teruggeworpen naar het stenen tijdperk. Tijdens de zoektocht ontmoet ze Evan Walker, een vreemde maar aantrekkelijke jongen die een geheim met zich meedraagt.

Alathir schreef:

Je moet niet zo veralgemenen. Dit is duidelijk een young adult film. Daarbij zijn er volwassenen die zich heel lang kinds blijven gedragen. Ik zeg niet dat ik dat ben

Maar je bent toch met mij eens dat het een kinderfilm is...tot hooguit een jaar of zestien?...Als je er als volwassene naar kijkt voel je je toch lullig???

frans123 schreef:

Helemaal eens met bovenstaande recensie. Film begint aardig, waardoor je wel blijft kijken, maar zakt diep weg richting einde

avatar van Alathir
frans123
Dan zal ik me zorgen moeten beginnen maken met mijn 23 lentes. Nee, ik begrijp wel dat je er op je 50ste anders naar gaat kijken dan hoe een tiener ernaar kijkt. Al denk ik wel dat je doelgroep iets te kort door de bocht is. Ik denk sowieso dat elke film voor iedere leeftijd moet kunnen geapprecieerd worden, of je nu man of vrouw bent of je nu de koning bent of de paus, ik denk dat zowat iedereen op zijn eigen tempo wel eens van een film kan genieten. Als deze film enkel voor 10 jarigen was dan had deze film geen 509 stemmen gehaald, wat naar MM termen toch al deftig is voor een film die zo laag scoort.

Alathir schreef:
frans123

Schrijf maar raak ,maar het blijft een puberfilm. Dat jij met je 23 lentes er van geniet ligt niet aan de film,maar aan jou.

frans123 schreef:

Je kijkt ook vast naar tekenfilms...
Die 509 stemmers zegt me niks, dat is hetzelfde als dat Frans Bauer, of nog erger.. volle zalen trekt....(da's een goed argument he??) Kortom het zegt meer over MM leden...dan over de film. Misschien moet je wat doen aan 'kritisch kijken

frans123 schreef:
Teenerfilm voor teeners...meer is het niet. Als je dit goed vindt als volwassene heb je geen smaak. Ook zo raar...er hangt een week een UFO in de lucht, kon het leger dan niet ingrijpen, of lag alles plat.? Aardig begin maar de film zakt naar de ondergrond...Een kindleger, sommige waren tien, kan het nog gekker.En....aan het verhaal zit helemaal geen einde, Er is niks opgelost. Eigenlijk gaat de hele film er alleen maar over dat zus, broertje vindt......En Evan Walker, mens en Ander, de redder..??Wat is daar mee gebeurd???O...dat zien we in deel 2, die we massaal overslaan...Nogmaals teenerfilm voor tussen de 10 en 14 jaar...Waarom heb ik hem eigenlijk niet af gezet??? ( je hoopt op beter....hahahaah....)

Sorry maar voor dat je zo iets hier op zet moet je toch echt je research gaan doen! Deze film is namelijk een verfilming van het eerste deel van een triologie. Niet gek dus dat het einde zo open is en er nog bijna niks is opgelost! Er moeten namelijk nog 2 delen gevuld worden met problemen die opgelost moeten worden.

De film is inderdaad niet altijd overal even duidelijk over maar daarvoor wordt er ook altijd gezegd dat je eerst het boek moet lezen en dan de film kijken, daar staan al uw vragen/ dingen die u raar vind uitgelegd waardoor ze ineens heel begrijpelijk zijn. En natuurlijk kan niet alles wat er beschreven staat in een boek in de film verteld worden.

Jitske Roelofs schreef:

Neemt niet weg dat het een behoorlijk slechte film is , voor Teeners. De film scoort niet voor niks 2,4 door doorgewinterde en kritische kijkers..Volwassenen moeten dit soort rommel laten liggen.......of na een kwartier uit doen...Er is zoveeeeeel beters.Punt.

Best een tegenvallende zit eerlijk gezegd.

Ik ben wel een fan van apocalyptische films/dystopische setting en keek daarom ook wel uit naar The Fifth Wave.

De openingsscène is sterk en ook de eerste 3 waves zijn erg fraai weergegeven. Echter had er wel wat dieper op die eerste waves ingegaan mogen worden; vond het nu echt veel te afgeraffeld verteld.

Na de korte introductie van de waves zakt het allemaal weg en zit je nog een goed anderhalf uur naar steeds voortdurende, saaie dialogen te kijken. Daarbij is het verhaaltechnisch ongelooflijk cliché en zie je de plottwists van kilometers afstand aankomen. Het dieptepunt was hoe Evan uitlegde wat hij nou precies was. Dit is nog steeds volkomen onduidelijk.

Verder is Grace Moretz een totale miscast. Ze acteert wel redelijk, maar heeft niet de uitstraling en charisma om deze film te kunnen dragen. Het broertje was ook een ontzettend irritant mannetje. Roe en Robinson vond ik een stuk overtuigender in hun rol.

2,5* naar boven afgerond

kinkymen schreef:

Uhum dit is de reden dat het sience fiction is dat is toch logisxh

avatar van Elchapo
Onderhoudende film,verder geen woorden aan vuil maken.3.5 stars.

avatar van knusse stoel
Elchapo schreef:
Onderhoudende film,verder geen woorden aan vuil maken.3.5 stars.

Laten we het daar dan maar bij houden, gewoon een leuke film met een apocalyptisch verhaal.

avatar van Shadowed
Vliegt de bocht uit.

The 5th Wave begon sterk. Met een beschrijving van hoe de invasie begon in 4 stappen. hierdoor ging ik me klaarmaken en had ik een spannende film verwacht. En het begon ook ijzersterk, maar naarmate de film in het verhaal stapt stort het als een kaartenhuis in elkaar

Vooral na de twist werd hij te saai en ongeloofwaardig om er echt nog van te kunnen genieten, terwijl hij zo goed begon. Geweld, verlies was allemaal aan de orde. Helaas is hier niks mee gedaan.

Een film die veel beter had kunnen worden.

avatar van mikey
inmiddels de zoveelste b-film in de hype dystopia beleefd door millennials. Vroegah moesten de babyboomers het vuile werk opknappen zoals schwarzenegger in the running man. Of Sutherland in the body snatchers. Zit ik me nu af te vragen of Sutherland niet veel te oud is om een babyboomer te zijn.. Anyway die ouwe schurken hadden zichtbaar meer plezier in verhalen met een structuur. Het klopt dat dit geen structuur heeft. Zo is deze film een dystopische roadtrip. Maar ook een teenage bootcamp. Een tienerrampenfilm. Zelfs een kiddy guerilla-warfare flick (tegen de boze burgers, die hun sociale woningbouw proberen te beschermen tegen millennials: now there's a story). A Teen Romance. De opstand van de jeugd tegen het fascisme. En dat allemaal in 2 uur!? Waarvan de helft van de speelduur zich concentreert op het melancholische hoofd van Moretz, haar interne struggles na het uitvallen van haar iPhone. Hoe is het mogelijk?? en hier het bewijs dat het natuurlijk niet mogelijk is.

Probeer anders eens die J80 film eens Red Dawn over tieners tegen een vreemde mogendheid.

Blamage.