Zhì Qu Weihu Shan (2014)

China
Avontuur

geregisseerd door Hark Tsui
met Tony Ka Fai Leung, Kenny Lin en Liya Tong

Het verhaal speelt zich af in het noordwesten van China in de winter van 1946. Er woedt een burgeroorlog tussen plunderende bandieten en de People's Liberation Front, die belast zijn met het neerhalen van de opstandelingen. De meest gevreesde bandiet is Lord Hawk die een leger heeft van duizenden commando's in het fort boven op Tiger Mountain. Ze zijn tot de tanden toe bewapend met wapens die werden achtergelaten door gevluchte Japanners. Tegenover Hawk staat de PLA Unit 203, een groep van circa 30 soldaten onder leiding van de idealistische Jianbo. In een laatste wanhopige poging Hawk te verslaan wordt Zirong Yang erop uit gestuurd om te infiltreren zodat hij geheime informatie van het bolwerk kan bemachtigen die gebruikt kan worden voor een aanvalsplan.

Hark dwarrelt voort.

Epische big budget producties, met wat magere dramatiek maar overdonderende actiescenes. Technisch niet altijd even perfect, maar de CG staat in functie van de over the top ideëen, dus wie maalt er om. Op z'n oude leeftijd maakt Tsui wat bravere film, maar 30 jaar ervaring zorgt ervoor dat hij een film als deze redelijk eenvoudig tot een goed einde kan brengen.

Wel iets cartoonier, zeker Ka Fai's rol. Geweldige villain, hij amuseert zich ook zichtbaar. Iets meer tongue in cheek, waardoor het wat wegheeft van Let the Bullets Fly. Niet zo goed uitgevoerd, Tsui is geen Jiang, maar het maakt het wel tot een vermakelijk actiefilmpje met genoeg luchtigheid en vermaakt om de twee uur vlotjes vol te krijgen.

Echt hoge verwachtingen heb ik niet meer van Tsui's films, maar vermakelijk zijn ze wel. Hij mag wat mij betreft best nog eventjes doorgaan op dit elan.

Dikke 3.5*

avatar van mcdaktari
De trailer ziet er best spectaculair uit, daar zal het niet aan liggen.
Ik ga deze film morgen denk ik toch maar eens kijken.

avatar van Onslaught
Wat een tergende Chinese film is dit weer zeg. Er gebeurt van alles op het scherm, maar het is gewoon saai..