The Enemies of Reason (2007)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire
90 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Russell Barnes
met Derren Brown, Richard Dawkins en Chris French

Tweedelige documentaire waarin evolutiebioloog Dawkins bijgeloof en alternatieve geneeswijzen onderzoekt. Voorvechters en tegenstanders van zaken als astrologie en vertrouwen in paranormale krachten komen aan bod, waarbij hun beweringen worden vergeleken met wat de wetenschap aangetoond heeft. Hiernaast worden het placebo-effect en alternatieve medicijnen behandeld, met name de middelen uit de homeopathie. Dawkins stelling is dat als deze methodes echt zouden werken, het inmiddels 'gewone gezondheidszorg' en 'gewone medicijnen' zouden zijn.