Septembers of Shiraz (2015)

Thriller

geregisseerd door Wayne Blair
met Salma Hayek, Adrien Brody en Shohreh Aghdashloo

Isaac is een welgestelde joodse zakenman in het Iran van de sjah, maar na de revolutie van 1979 stort zijn hele wereld in elkaar. De Revolutionaire Garde verdenkt iedereen die geen moslim is van spionage en Isaac wordt gearresteerd. In de gevangenis, waar hij leeft met de vrees zijn familie nooit meer te zien, wordt hij gemarteld en heeft hij al zijn strijdvaardigheid nodig om te overleven.

avatar van centurion81
Wel bijzonder dat een film met Brody en Hayek zo weinig bekijks trekt

avatar van Superkuuk
Goedkoop en slap voorspelbaar filmpje..Met de al lang uitgekotste boodschap dat het geloof alleen maar wordt gebruikt om Welvarende en ontwikkelde mensen te straffen voor hun geluk , zodat de geiten herders en bloemen verkopers uit hun donker hol de macht kunnen overnemen, ..We zien het jammergenoeg om ons heen nog steeds gebeuren....Oude luie tandloze mannen die gewoon een jonge bruid op kunnen pikken, al is het familie...dat is hun strijd...daar vechten ze voor...niet het geloof...matige film

Een stukje geschiedenis waarin het onrecht van de Shah wordt vervangen door nieuw onrecht en revange. Geen geweldige film, maar wel een voldoende waard.

avatar van Pazmaster
Redelijk filmpje. Het verhaal is in het begin een beetje eentonig en op één of andere manier wist het me niet te grijpen. Gelukkig komt het in de tweede helft iets meer los, wordt het wat interessanter en komt de spanning er steeds meer in. Het ziet er allemaal wel goed uit en er wordt ook best aardig gespeeld. Brody doet het gewoon goed maar Hayek vond ik iets minder overtuigend. Wat me wel een klein beetje stoorde was het accent dat ze beiden hadden, het kwam niet echt natuurlijk over. Al met al toch geen slechte film, het eerste uur is het misschien even doorbijten maar daarna is het best te pruimen.

avatar van Berthil
Inderdaad slap verhaal. De muziek en het geluid is meestal te overheersend zonder dat er echt wat gebeurd. Casting klopt niet met een Mexicaanse hoofdrolspeelster, magere Amerikaan en altijd slechterik spelende oostblokker.

Prima film, spannend en realistisch.

avatar van MH040
Berthil schreef:
Casting klopt niet met een Mexicaanse hoofdrolspeelster (...)
Her father, Sami Hayek (...) is of Lebanese descent, with his family being from the city Baabdat, Lebanon

Adrien Brody speelt vaak gekwetste en gekwelde rollen.
Dat is nu in deze " Septembers of Shiraz" niet anders.
Als joodse diamantair komt hij tijdens de Iraanse revolutie van het een op het andere moment terecht in de donkere kille gevangenis van Teheran .
De film is hoofdzakelijk een meeslepend drama met af en toe behoorlijk confronterende momenten.
Het laatste gedeelte is ingeruimd voor een spannend slot waarbij de vlucht van de diamantair centraal staat. Kwalitatief prima verhaal en boeiende film.

avatar van filmkul
Aardig drama. Het verhaal had best interessant kunnen zijn, maar wordt iets te makkelijk gebracht door Blair waardoor de film wisselt van serieus drama naar geromantiseerd drama. De opbouw is redelijk, hoewel het richting het einde wel erg snel gaat allemaal. Brody en Hayek spelen aardig maar matchen niet echt met elkaar. Verder verloopt de film vlot en bevat het de nodige spanning. 3.0

avatar van DjFrankie
Prima film, over de Iraanse revolutie. Boeiend van begin tot einde.