The Arms Drop (2014)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Andreas Koefoed
met Musta Ali, Mikhail Belinson en Sami Darr

In december 1995 werd boven West-Bengalen in het geheim een lading wapens gedropt uit een Lets vliegtuig. Binnen bevinden zich de Britse wapenhandelaar en MI5-informant Peter Bleach en de Deense ontwikkelingswerker en idealist Niels Holck, het brein achter de onderneming. Naar wordt aangenomen zijn de wapens bestemd voor de zelfverdediging van een groep monniken en nonnen tegen het communistische Links Front, dat op dat moment aan het bewind is. De missie van Bleach is het toestel veilig naar India te krijgen, waar Holck gearresteerd zal worden. Maar als Holck ontsnapt, is Bleach zelf de pineut. Wanneer hij zich probeert vrij te pleiten komt hij erachter dat de Britse geheime dienst hem liever laat waar hij is, en zo zit hij maar liefst acht jaar lang op valse beschuldigingen vast in een Indiase cel. In de tussentijd bouwt Holck een nieuw leven op en leidt een gelukkig gezinsleven in Denemarken, totdat hij in 2010 ineens geconfronteerd wordt met een mogelijke uitlevering aan India. Dit plaatst Bleach voor een dilemma: moet hij Holck hetzelfde lot laten ondergaan als hijzelf, of moet hij zijn voormalige vijand helpen door opheldering te geven in deze zaak?