Grandma (2015)

Komedie / Drama

geregisseerd door Paul Weitz
met Lily Tomlin, Julia Garner en Marcia Gay Harden

De zelfbenoemde misantroop Elle Reid ziet haar beschermende situatie uiteen spatten wanneer haar 18-jarige kleindochter Sage plots opduikt en haar om hulp vraagt. Samen gaan ze een dag op pad waardoor Elle langzaam haar verleden begint te accepteren en Sage geconfronteerd wordt met haar toekomst.

Deze fris ogende, soms humoristische, dan weer sombere en ongemakkelijk voelende, maar voortdurend boeiende komedie, rond de items feminisme, maatschappelijke kwesties, ouder worden, moederschap, vrouwenvriendschap en abortus, was toch vooral een karakterportret. De cast speelde uiterst solide, waaronder Lily Tomlin als een oudere lesbische dichter, die rouwde om het verlies van haar grote liefde.

avatar van Leo1954
Een echte komedie vond ik het niet, maar er zitten zeker wat grapjes in deze toch wel bijzondere film. Ook geen totaal geslaagde film, daar vond ik het te mager voor.

avatar van joshua1988
Lily Tomlin speelt de oma die je wilde vergeten maar waarvan je in vijf kwartier steeds meer gaat houden. Briljant gespeeld, oudje.. steen- en steengoed -;)

Aardige film over een meisje die aanklopt bij haar oma als ze geld nodig heeft voor een abortus. Een kleine roadmovie waarin moeder/dochter-relaties centraal staat. Vermakelijk en Lily Tomlin weet de film met gemak te dragen. Net geen 3.5 sterren, daarvoor had het soms wat scherper mogen zijn.

avatar van Pazmaster
Leuk komisch drama (geen komedie) over een verbitterde lesbische oma die op pad gaat met haar kleindochter en zichzelf tegenkomt in allerlei situaties. Geen bijzonder verhaal maar de sfeer is fijn en er wordt prima gespeeld. Leuk maar niet meer dan dat.

avatar van bjerik76
Voor een komedie net niet grappig genoeg, maar voor een drama was het door de rare flauwe teksten weer niet geloofwaardig voor een drama.

er word goed geacteerd, maar de dialogen zijn moeilijk te beoordelen en blijft het tussen komedie en drama zweven en blijft de hele film een beetje hangen en blijft het allemaal ongeloofwaardig/onrealistish en net niet leuk genoeg.

Door de acteerprestaties kijkt alles wel lekker weg, mooi geschoten en wel aangenaam om naar te kijken desondanks.

avatar van Brabants
Het verhaal van deze film is niet echt bijzonder interessant en het is niet echt een bijzonder goed geschreven script. De capriolen van Lily Tomlin boeide mij voor geen meter en de rest van de personages blijven ook steken in hun platte karakteriseringen.

avatar van Collins
Bijzonder aardig drama over een eigenzinnige grootmoeder op pad met haar kleindochter.
Film die goed gevuld is met humor. Genoeg humor om prettig in balans te zijn met de dramatische ondertoon van het verhaal.
De film is een soort van mini-roadtrip, geboren uit de noodzaak om geld te collecteren om de abortus van de kleindochter te kunnen bekostigen. De film bestaat uit een zestal hoofdstukjes met elk een eigen thema die meestentijds relateren aan een stukje uit het vroegere leven van grandma.
Het is een confronterende ronde langs oude bekenden en oude geheimen. Een trip die het verleden van grandma steeds verder blootlegt. Onderweg ontmoeten we oud zeer en komen er wat lijken uit de kast.
Sommige situaties zijn triest. Andere hilarisch. Het is af en toe pijnlijk. Het is af en toe grappig.
Zelfs de trieste hoofdstukjes en momenten bevatten gelukkig humor. De film glijdt daardoor niet af naar een sfeer van depressie en zwaarmoedigheid, maar behoudt immer een graad van luchtigheid. Prettig.
Tijdens de trip valt het formidabele spel van Tomlin steeds meer op. Zij speelt de rol van de grootmoeder fantastisch. Het heerlijke defensieve cynisme van grootmoeder dat zich uit in scherpe oneliners en asociaal gedrag met daaronder (nauwelijks zichtbaar) een hele gevoelige laag, wordt door haar fantastisch vertolkt.
Grappig en hartverwarmend.

avatar van geezoes
Gewoon een leuke film. Ja hoor. Kan je best kijken.

Een opmerkelijke vertolking van Lily Tomlin als de grootmoeder met een beroerd verleden die haar kleindochter met ervaring en lef uit de penarie poogt te helpen.
Heel wat pittige dialogen en situaties en ongeneerde opmerkingen kruiden deze film die vooral door het bijzonder personage van "oma" het verrassingselement mooi uitspeelt maar daarna, als we vertrouwd geraken met haar optreden, wat afzwakt.
Nietemin een vlotte film met ook gesmaakte acts van Sam Elliott en Marcia Gay Harden.

avatar van mrklm
Films met een hoofdrol voor een oudere actrice zijn dun gezaaid, maar dit komische drama is een fantastisch vehikel voor Lily Tomlin. Zij speelt Elle, de lesbische moeder en grootmoeder wiens contact met haar dochter [Marcia Gay Harden] behoorlijk is verstoord. Wanneer haar huidige relatie met Olivia [Judy Greer] mede door haar verbitterdheid op de klippen loopt, zit ze in zak en as. Dan vraag haar kleindochter Sage [Julia Garner] haar opeens hulp bij het betalen van een abortus. Elle en Sage gaan samen op pad langs verschillende mensen om geld bijeen te sprokkelen voor de ingreep en daarbij komt Elle oog in oog te staan met haar verleden en de keuzes die ze heeft gemaakt.
Tomlin schittert in de titelrol en haalt het maximale effect uit de scherpe situaties en dialogen, zeker in haar confrontatie met Sages nonchalante vriendje [Nat Wolff]. Sam Elliott is sterk als een ex van Elle die nog worstelt met hun gezamenlijke verleden en Lauren Tom is perfect als de arts in de abortuskliniek. Maar de films bereikt zijn komische en dramatische hoogtepunt wanneer Marcia Gay Harden ten tonele verschijnt en de film toewerkt naar een verrassend ontroerende finale.