George and Mildred (1980)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Peter Frazer-Jones
met Yootha Joyce, Brian Murphy en Stratford Johns

Het echtpaar George en Mildred probeert op een feestelijke manier hun trouwdag nog eens dunnetjes over te doen. Dit loopt helemaal uit de hand, omdat George wordt aangezien voor een huurmoordenaar. Nadat de opdrachtgever (Stratford Johns) hier achter komt, komen de levens van zowel George als Mildred in gevaar.

De Nederlandse kluchtserie Sam Sam is gebaseerd op het engelse Man About the House, en George and Mildred is daar een spin-off van. Een andere spin-oof van MatH was Robin's Nest. Allemaal kluchtwerk van degelijke kwaliteit (geloogd eiken) en allemaal in Nederland uitgezonden.
In Amerika waren George en Mildred populair in bewerking, als The Ropers. Sam Sam heet in de USA Three 's a Company.
Zo. U bent weer geheel op de hoogte.

Tsja, de serie vind ik altijd wel vermakelijk. Film ken ik (volgens mij) niet.

Wat jammer is, is dat de film de sfeer mist van de serie. De grappen komen niet over, en alles is een beetje gemaakt. De serie is heel erg leuk, maar de film valt wel tegen

avatar van Wembleyfever
Aaah, na 38 afleveringen in 5 seizoenen (1976-1979) was het dan eindelijk tijd voor de gelijknamige speelfilm. Ik heb de film op DVD en inmiddels een keer of twee gekeken. Ik moet zeggen: de tweede keer vond ik hem leuker. De hele setting van de film, die zich grotendeels in een hotel afspeelt, heeft niks te maken met de setting van de serie. Zelfs de huiskamer van de Ropers heeft een complete metamorfose ondergaan. Toch doet dat weinig af aan de sfeer in de film, want alle gezichten uit de serie keren terug in hun vertrouwde rollen en de dialogen tussen de personages komen overeen met de serie.

Yootha Joyce, die tijdens de opnames al ziek was, overleed kort na de opnames van deze film aan de gevolgen van hepatitis, voortgebracht door alcoholisme. Ze werd slechts 53 jaar, en had zo nog geleefd, dan was er zeker nog een zesde seizoen van de serie opgenomen.

weet af en toe wel een grijns op je gezicht te toveren, maar niet echt supergrappige film

De serie is vreselijk. Dit zal niet veel beter zijn...

avatar van Wembleyfever
Ach ja, je moet van huiskamer-humor houden natuurlijk. Maar de suffige held op sokken George die zo onder de plak zat bij manwijf Mildred is een leuk gegeven. De film mist de sfeer van de serie wellicht, maar dat komt mede ook doordat de film zich vrijwel geheel buiten het huis van de Ropers afspeelt. Dan mis je een vertrouwd element. Wel raar was dat de indeling en het uiterlijk van de woonkamer ineens veranderd was.

neo (crew)
Meestal mist een verfilming van een serie de vertrouwde sfeer, zoals bij deze de huiskamer sfeer. Dat is echter niet vervelend als je, zoals ik, niet weg bent van de serie. De film is vooral een film met echte plot, waarbij de nadruk ligt op de grappige situaties die ontstaan vanaf het moment dat George aangezien wordt voor een huurmoordenaar. Zo'n persoonsverwisselings is al tientallen jaren een leuk gegeven voor komedie en komt hier tamelijk in orde uit de verf.

Manitobas
Geen topper, maar zeer vermakelijk!

avatar van Betamax
De serie vond ik altijd erg leuk.
De film duurde me te lang en te weinig humor.
Waarom opeens moord en doodslag bij George en Mildred?
De karakters van George en Mildred kwamen veel minder uit de verf.
Neem het einde dat was dus duidelijk niet echt iets voor George.
De film viel me dus tegen.

Dick2008
Deze film maar weer eens herzien om te kijken of mijn verhoging van 3.0 naar 4.0 wel terecht is. De serie mag me misschien leuker zijn en tot mijn favorieten horen, maar de film is ook erg leuk.

Een en al kolder die je gewoon niet al te serieus moet nemen. Nu de Engelse komedies op tv minder talrijk zijn dan in het verleden, lijken sommige in de loop der tijd alleen maar beter te worden. Blijft gewoon puur jeugdsentiment en heb naar deze film dan ook opnieuw met veel plezier gekeken.

avatar van narva77
Jemig, deze heb ik óók ooit eens gezien!
Flauwe typisch Britse klucht.

Maar even een vraag; ik ken de serie "Man About The House" ook nog van vroeger, en die vond ik altijd wel vermakelijk.
Maar was er nou ook nog een serie met alleen George en Mildred? Nee toch? Volgens mij was er alleen deze film met George en Mildred in de hoofdrollen.
Wie kan het mij even verduidelijken?

Dick2008
Nee na Man about the house waarin George and Mildred bovenburen waren en slechts een kleine rol speelden is er een vervolg gemaakt met George and Mildred in de hoofdrol en met de buren The Fourmiles. Zie verder bovenstaande berichten van Hugohei / Webleyfever

Meneer Bungel
Memories... 'Man about the house' kan ik me nauwelijks herinneren, maar 'George and Mildred' des te beter. Wel lang geleden gezien, deze titel wil ik ook nog wel eens checken.

Dick2008
Heb de dvd nog niet eens zo lang geleden voor een klein bedrag kunnen kopen. De kwaliteit is goed. Je hebt ook uitgaven dat die samen met Tommy Cooper erop staat. Erg gemakkelijk te krijgen, blijkbaar wil iedereen ervan af. Maar ik vind hem leuk, scene in het restaurant waar ze in het verleden zijn getrouwd en in het hotel erg leuk allemaal, maar het ligt je of niet. Ik vond wel dat Yootha er al vrij slecht uitzag.

Dick2008 schreef:

Dus er was wél een vervolgserie "George and Mildred"? Verrek, volgens mij heb ik daar vroeger óók afleveringen van gezien. Maar dat staat mij dus niet meer zo goed bij. De serie "Man About The House" kan ik mij véél beter herinneren!

NB, zit er in deze film nou ook een scene in een parkeergarage en dat ze achtervolgd worden?

narva77 schreef:

Dat klopt van die parkeergarage en achtervolging is juist.

avatar van narva77
Van die scene in een parkeergarage en die achtervolging?

Jeetje, ik vind steeds meer films terug van vroeger. Moet ik ook steeds weer meer stemmen plaatsen.

Dick2008
Ik zou zeker zoveel mogelijk stemmen. Eventueel ook op deze film en niet te laag he !

avatar van Wembleyfever
Man About the House (of Man over de vloer, geloof het of niet) is zeker ook een aanrader. Naast George & Mildred was er nóg een spin-off, Robin's Nest. Deze serie sprak mij niet echt aan, hoewel er tussen 1977 en 1981 toch 48 afleveringen van gemaakt werden. Ik vond Richard O'Sullivan leuker in Dick Turpin en Me and My Girl (de oorspronkelijke versie van M'n dochter en ik). O'Sullivan woont tegenwoordig in een tehuis speciaal voor acteurs en artiesten, nadat hij eind 2003 een beroerte kreeg. Wel nam hij in 2006 DVD-commentaar op voor de film Carry On Teacher uit 1959, waarin hij een belangrijke rol speelde.

Dick2008
Man about the house (Inderdaad man over de vloer) kan je momenteel goedkoop bij de Free Record krijgen. Ben er zelf niet zo erge liefhebber van. Waren Richard ( ) met zijn twee medebewoonsters geen onderhuurders? De gemeente had andere plannen met het huis, George en Mildred kregen een ander huis aangeboden en zo begint de serie.

Dick2008 schreef:
Dat klopt van die parkeergarage en achtervolging is juist.

Hé, je hebt je bericht aangepast!
Het was eerst niet duidelijk voor mij of je antwoord gaf op mijn vraag, dus daarom herhaalde ik mijn vraag!

Nah, deze krijgt van mij geen hoog cijfer kan ik je alvast verklappen. Wat ik hierboven ook al zei, ik vond het vooral een flauwe Britse klucht!
Maar wel leuk om terug te vinden op MM.

Wat ik wél leuk vond, is de wisselwerking tussen George en Mildred. Dat vind ik óók zo leuk in "Keeping Up Appearances", tussen Hyacinth en Richard Bucket, én tussen Daisy en Onslow!

Dick2008
Dat je laag stemt, geeft niet. Vind het belangrijkste wat ik zelf er van vind. Je maakt een goede vergelijking, bazig vrouwtje, een beetje sullig mannetje.
Van oude tv series is er soms ook een filmversie, dus wie weet kom je er meer tegen.

Dick2008 schreef:
Dat je laag stemt, geeft niet.

Oef, gelukkig!

Ik hoop nog steeds stiekum op een film van "Keeping Up Appearances"!

avatar van movie acteurs
de jaren 60/70 en 80 zaten boordevol met die Britse komedie series. George and Mildred was een leuke serie waarvan ze net zoals: Dads army, Are You Being Served etc een verfilming van hebben gemaakt. Alleen is deze niet zo leuk en minder geslaagd. 2,0.

dominion
Ik wou deze film al een hele tijd graag zien.
Want de serie vond ik geweldig.
Dit was echt een zeer vermakelijke comedy alleen is het niet zo leuk als de serie.

Ben een groot liefhebber van de George and Mildred en Man about the house serie maar deze film viel me tegen. ik mis de interactie tussen George en zijn "snobbige" buurman en waar is de schitterende "oplichter" Jerry?. Nu twee keer de film gezien en maar weer snel terug naar de serie.

avatar van Phantasm
Ik vind de film net zo goed als de serie, leuke humor met een aardig verhaal.

Bantavoer
Deze film al eens eerder gekeken, maar halverwege gestopt, omdat ik het booooring vond. Vond de series juist wel leuk. Toch maar aan gewaagd om te kijken, aangezien ik een dvd kreeg met vier Britse comedyfilms, waar deze er ook bij staat. Met veel moeite uitgekeken en vind het nog steeds saai! Nee, de series omtrent George en Mildred waren wel hilarisch.

Dick2008
Saaie film hoor en best opmerkelijk dat ik het in 2009 nog heel leuk vond. Overigens blijft de film aan het begin ook vrij leuk, en zien we de buren eveneens. Aan het eind is dat ook het geval. De restaurantscène was ook grappig. Zodra ze naar het hotel gaan gaat de lol er snel af. Brian Murphy probeert met zijn lompe gedrag in zijn personage George nog wat humor los te krijgen. Maar vaak tevergeefs. Het gangsterverhaal doet de film geen goed. De film heeft weinig te maken met de oude serie en werd slecht ontvangen. 3.0