Democrats (2014)

Alternatieve titels: Demokrate | Mugabe and the Democrats

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Camilla Nielsson

Democrats handelt over de oprichting van een nieuwe grondwet in Zimbabwe. De film volgt twee toppolitici die zijn aangesteld om het land door het hervormingsproces te loodsen. Het zijn politieke tegenstanders maar vastbesloten in hun ambitie de toekomst van Zimbabwe veilig te stellen.

avatar van Mr Thee
Bijna onwerkelijk dat de documentairemaker erin is geslaagd zo dicht op de COPAC te filmen. Ze had er zelf geen andere verklaring voor dan dat de papierwinkel (alle handtekeningen/ toestemmingen) op een zeker moment klaar was. De goedlachse en stokoude Mugabe heeft overal lak aan. Toch schijnt de documentairemaakster inmiddels niet meer welkom te zijn in het land. Het is me uit de Q and A op het moviesthatmatter festival te Den Haag niet meer duidelijk geworden waarom.
Deze documentaire geeft een bizar beeld van de strijd tussen MDC T en ZANU PF. Met name Mwonzara maakt naam in deze unieke docu over bureaucratie en democratie. Mwonzara blijkt het ook na deze docu niet op te geven, ondanks tegenvallers. Zijn tegenhanger Mangwana blijkt slave to the system...

avatar van Banjo
Heel Interessant allemaal!
Interessante mensen in spannende tijden.. of dat land ooit vrede en vrijheid gaat kennen?
Dan zijn we nog wel 100 jaar verder.

avatar van Decec
stinissen
komt donderdag 19 april om 0.05 uur NPO 2

avatar van mrklm
Verbijsterende documentaire waarin de poging om een nieuwe grondwet in Zimbabwe vast te stellen worden gevolgd door Camilla Nielson. Paul Mangwane vertegenwoordigt de belangen van de Zanu, de partij van zittend president Robert Mugabe, en is bijzonder openhartig over de manier waarop Mugabe al die tijd de macht in handen heeft weten te houden. Voor de camera bespot Mangwana een bewaker die, na een (toegegeven) idioot militair ritueel, de poort voor Mangwane open doet. Het is duidelijk dat hij geniet van zijn macht en aanzien, maar het tekent ook de arrogantie van de heersende partij. Een arrogantie die de rode draad vormt in deze film. Mugabe gooit er nog een schepje bovenop en in een speech vernedert hij zijn politieke tegenstander Douglas Monzwora, die niets anders kan dan meewarig voor zich uit kijken. Intimidatie, corruptie en pure leugens drukken een belangrijke stempel op de onderhandelingen, maar het is ongelofelijk dat Camilla Nielson die elementen kon en mocht vastleggen in een unieke, niet te missen documentaire over één van de meest meedogenloze regimes uit de moderne geschiedenis.