Ukraine Is Not a Brothel (2013)

Australië / Oekraïne
Documentaire

geregisseerd door Kitty Green
met Inna Shevchenko, Sasha Shevchenko en Anna Hutsol

"Wat is het verschil tussen een prostituee en een feministe?" De paradox van de Oekraïense protestbeweging Femen. Jonge, mooie vrouwen voeren feministische protestacties door kerkklokken te luiden of bordessen te beklimmen met ontblote bovenlichamen beschilderd met teksten als 'sextremist'. Achter deze acties zit Femen, dat achter de schermen wordt gerund door een man, Victor Svatsky. De documentaire legt een paradox bloot die tot diep in de protestbeweging reikt.

Toch wel aardige docu.
Wist ook absoluut niet wat er van te verwachten. Aanvankelijk dacht ik dat het gewoon een journalistiek beeld van Femen was. En ik begon me al snel te ergeren aan de niet zo snuggere meiden met hun vaak ondoordachte gelul.

Maar na verloop van tijd blijkt eigenlijk dat de docu die Femen leden echt juist volledig alle ruimte geeft om ook daadwerkelijk zichzelf tegen te spreken en in een negatief daglicht te stellen.
Er komen nogal dubieuze kantjes aan Femen naar boven en aan het einde heb je echt het gevoel dat ze beter niet aan deze docu hadden kunnen meewerken.

avatar van brabusRUS
Wat een stelletje domme wijven zijn het ook! Ongelooflijk wat een hypocriete 'organistatie'. Ze zetten niet alleen hun eigen land 'voor schut', maar ook nog eens hun ouders en familie. Vreselijk voor die mensen.

De documentaire laat eigenlijk goed zien dat de hele organisatie niet echt deugd. Ze zijn bijvoorbeeld tegen het patriarchaat, maar geven zelf aan dat hun Victor zelf een soort patriarch is.

Ik vond FEMEN al een idiote organisatie die het totaal verkeerd aanpakt, maar na deze documentaire vind ik ze nog idioter.

avatar van JTV-kijker
Een documentaire met een aantal zeer donkere randjes. Aan alles voel je dat deze meisjes strijden tegen een moeilijk te veranderen systeem. Hun pseudo-revolutionaire leider verwoordt het perfect: "We zijn allemaal slaven van het systeem."

Ik zou de meisjes niet dom willen noemen. Ik heb eerder de indruk dat er een grote machteloosheid heerst. Ze beseffen perfect dat alles niet deugd, inclusief hun eigen organisatie, maar het is blijkbaar toch enorm moeilijk om alles te veranderen.

Wat ik trouwens ook schrikbarend vond, was dat het uiten van een vrije mening in het voormalige oostblok er niet echt enorm is op verbeterd sinds 1991.