Twinsters (2015)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Zuid-Korea / Verenigde Staten
Documentaire / Familie

geregisseerd door Samantha Futerman en Ryan Miyamoto
met Anaïs Bordier en Samantha Futerman

In deze biografische documentaire zien we de Amerikaanse actrice Samantha die woont in Los Angeles en de Franse student ontwerpster Anaïs, wonende in Londen. Ze kennen elkaar niet, maar op 21 februari 2013 krijgt Samantha een Facebookbericht van Anaïs. Vrienden van deze laatste zagen immers Samantha opduiken in een YouTube-filmpje en waren verstomd toen ze zagen hoe de twee meisjes als twee druppels water gelijken. Als beiden ook nog eens op dezelfde dag geboren zijn, bestaat de mogelijkheid dat ze tweelingzussen zijn.

Goeie documentaire waarin een jonge, geadopteerde vrouw erachter komt dat ze een tweelingzus (eveneens geadopteerd) heeft aan de andere kant van de wereld. Een mooi, klein, persoonlijk verhaal dat overigens al vroeg gedocumenteerd werd (het eerste Skype gesprek werd al opgenomen). De enthousiaste karakters van de zusjes en de vlotte montage maken dit een gemakkelijke wegkijker.

avatar van Thomas83
Ik hoop dat alle beelden ook echt origineel zijn en er niet bijvoorbeeld iets meerdere keren is opgenomen om het mooiste resultaat eruit te pikken, want zoiets als dat eerste Skype-gesprek tussen de twee is echt mooi om te zien. Samantha en Anaïs zijn ook wel sympathiek, ook al lijken ze vaak wel giechelende pubermeisjes dan twintigers. Op momenten vond ik dat wel wat vermoeiend, maar de onmiddellijke klik die de twee hebben is vooral aanstekelijk. Ze zijn wel echt een brok energie samen.

Vind de opbouw van de documentaire ook wel aardig gedaan. Niet de misschien voor de spanning meer voor de hand liggende late bevestiging of de twee echt zusjes van elkaar zijn, en ook niet de late ontmoeting maar vooral focus op de hele nasleep. Dat onderzoekje naar de verschillen en overeenkomsten tussen beiden vond ik ook erg interessant. Daar had ik nog wel graag wat meer resultaten van gezien.

Verder blijft de toon nog redelijk bescheiden. Sentimenten en spanning worden niet overdreven aangedikt en het einde is toch wel echt mooi hoor. Voelt als precies de goede keuze met het nog best emotionele bezoek aan Korea en de brief van de zusjes aan hun biologische moeder. 3.5*.