Dames 4 (2015)

Nederland
Komedie / Sport

geregisseerd door Maurice Trouwborst
met Hannah van Lunteren, Jennifer Hoffman en Ryanne van Dorst

Als de relatie met haar vriend Arjen ontploft door zijn kinderwens en haar beste vriendin en huisgenote Nanda gaat samenwonen, zit Wyne ineens elk weekend bij haar ouders op de bank. Om dit gat in haar leven te vullen besluit ze een voetbalteam op te zetten.

TEASER

avatar van LuukRamaker
Een van de telefilms van 2015 die op 7 februari dat jaar zal worden uitgezonden door de VARA om 20:00 u bij NPO3.

avatar van Donkerwoud
Clubje vrouwen probeert een richting te geven aan hun dertigersdip door samen te gaan voetballen. Voorspelbaar en wat oppervlakkig, maar het levert wel een amusante film op over herkenbare vraagstukken voor mannen én vrouwen. Hoe kijk je naar jezelf als iedereen zijn of haar leven helemaal op orde lijkt te hebben en jij nog steeds aan het worstelen bent om volwassen te worden? Het is ook wel lollig dat vrouwen hier nou eens niet neer worden gezet als compleet anders dan mannen. De overbekende clichés van de onvolwassen 'young adult' die zijn leven verkloot met computergames, feesten en alcohol zijn niet voorbehouden aan één geslacht. Op een bepaalde manier best verfrissend.

Een gefrustreerd groepje vrouwen die een voetbalclubje vormen; en ze zijn allemaal in de waan van overdreven grappen over sex en woordspelingen, terwijl ze allemaal al de dertig gepasseerd zijn, oftewel erg sneu en puberaal gedrag.
Daarom een onvoldoende voor mij, de clichés waren te nadrukkelijk aanwezig in deze film, en hun gedrag was zeer kinderachtig!!

avatar van missl
Wat een sacherijnige hut zeg, bijna irritant om naar te kijken. De rest van de dames maken het een klein beetje goed maar vond er over het algeheel niet veel aan.

avatar van AlexvanRiel
Een film die voor 6 voedselbonnen is gemaakt en best lekker wegkijkt. Dat komt vooral door de geinige dialogen en de ongepolijste schijtmentaliteit van Wyne. Gewoon zo'n verwend kutkind uit de deur flikkeren als het je niet bevalt, dat zie je te weinig in films.

Verder heb ik nog nooit een voetbalfilm gezien waarbij de voetbalscenes echt realistisch zijn, doordat een groot deel van de acteurs diezelfde dag voor het eerst een voetbal zien (verdedigers die letterlijk naar links stappen als de aanvaller naar rechts gaat, dat soort matchfixingmoves). Maar we hebben het hier over damesvoetbal, en daar heb ik wel meer onbegrijpelijke dingen op het veld zien gebeuren.

avatar van mjk87
Film met potentie, die af en toe ook tot uiting komt, maar ook vaak erg vervelende personages kent. Een wat late coming of age -in wezen gaat de film wat Orwell al in Animal Farm noemde maar wat ook op opgroeiende mensen slaat, van die types die nooit volwassen wilden worden en dan ineens over baby's praten en vinden dat de ander ook moet opgroeien en precies worden wat ze nooit waren of wilden zijn. En doe je dat niet, dan lijkt je leven miserabel en kom je alleen te staan. Halverwege zit een sterke scène waarin Wyne alles van zich afschreeuwt, en ze heeft volkomen gelijk. Als kinderen niet worden opgevoed door hun ouders (gebeurt nog maar zelden, getuige de vele krijsende koters heden ten dage) dan mag je daar best eens wat van zeggen.

Wie dan ook een voetbalfilm verwacht komt bedrogen uit, dit is geen nieuwe All Stars. Wel is het grappig dat het vrouwen zijn (die ook allemaal mannendingen als gamen doen) maar veel voegt het niet toe. Sterker, dat hele voetbalgedoe had er gewoon uit gekund en dan had er meer focus kunnen zijn op Wyne die sterk wordt vertolkt en een leuk personage is. De enige eigenlijk. De rest is volstrekt niet grappig, vaak zelfs irritant, en dat vooral omdat iedereen staat over te acteren, de Rotterdamse nieuwe huisgenote voorop. Vreselijk om naar te kijken. Nu heb ik sowieso weinig met die RTL4-doelgroep die veel personages zijn, maar als je talentloze acteurs hebt die het er nog eens extra op leggen, dan houdt het op voor mij. Verder maar saai gefilmd met een magere soundtrack. Enkel de laatste scène is filmisch eens wat anders en best aardig. 2,0*.

avatar van IcU
IcU
De vrouwelijke tegenhanger van Aanmodderfakker. Grappig dag beide door de telefilm commissie gingen. Hannah van Lunteren is een sympathiek persoon en heeft een aanstekelijke wisselwerking met Hoffman, die de basis van deze film vormt. Het verhaal stijgt niet boven standaard, maar is prima. Voorspelbaar zonder dat het erg is.

Helemaal niet verkeerd. Zowel regisseur Trouwborst als actrice van Lunteren zijn om in de gaten houden.

Vond het een puberaal groepje wijven, die stoer probeerden te doen, maar door het overdreven seksisme en door hun gedrag , en door met name de slechte acteerprestaties ,waardeer ik deze film niet!!

avatar van BlueJudaskiss
Filmisch niets nieuws onder de zon, maar de dialogen werden tot mijn stomme verbazing leuker en leuker. Ook een érg fijne ensemble-cast. 3,5*

dramatische film. Vrouwen die zich als mannen gedragen in woord en gebaar. NIET doen. niet-functioneel mannelijk naakt. Puberaal gedrag van vrouwen van 30. Zonde van mijn tijd en het geld om te maken. Hannah van Lunteren zet wel een goede acteerprestatie neer.