• 10.932 nieuwsartikelen
  • 8.997.786 stemmen

Flowers in the Attic (1987)

Drama / Thriller | 93 minuten

Genre: Drama / Thriller

Geregisseerd door: Jeffrey Bloom

Met onder meer: Louise Fletcher, Kristy Swanson en Victoria Tennant

Gesproken taal: Engels

Plot Flowers in the Attic

"Home sweet home is murder."

Waargebeurd verhaal over vier kinderen die maandenlang op een zolder werden opgesloten door hun moeder en sadistische oma. De kinderen verzamelen al hun moed en bedenken een ontsnappingsplan.

Olivia Foxworth

avatar van Linn

Linn

avatar van Alittleromance

Alittleromance

Ik heb deze film vroeger op video bekeken van videoland. zeer goede film, maar is deze film al DVD te verkrijgen? Als iemand deze film nog op VHS heeft en wil verkopen mail me dan, bedankt

avatar van Nienna

Nienna

Heb deze op school gezien (toen ik een jaar of 15 was). Vond het een erg goede film, is me altijd bij gebleven. Maar ik heb hem nooit ergens kunnen vinden

avatar van brucecampbell

brucecampbell

sterke rol van fletcher!

avatar van thunderball

thunderball

Ik las hier laatst wat over. Die zou ik wel willen zien! Eens opzoeken of ie ergens te vinden is!

avatar van cambal

cambal

Boeiende thriller , drama met hele spannende ontsnappings pogingen , kijkt lekker weg.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1909 berichten

Goede film! Spannend vanaf het begin, een mysterieus sfeertje. Wel echt een jaren tachtig-uitstraling, maar daardoor niet minder interessant.

avatar van LauraCharlotte

LauraCharlotte

Wat een teleurstelling!

Bloemen op zolder is een van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen, en heb me dus verheugd om de film te zien..

Wat een afgeraffelde film!

Alle mooie momenten in het boek komen niet terug in de film.

Ook de relaties tussen de kinderen komen niet terug.

Erg jammer want dat maakte het boek tot een mooi verhaal.

Ik heb me dus voorgenomen om nooit het boek eerst te lezen voordat ik de film zie...dan kan het niet zo tegenvallen..

Tom de Haas

Ik heb eerst de film gezien en toen de gehele Dollanganger saga gelezen, en dan is de film best te waarderen. Maar wel erg jammer dat de relatie tussen broer en zus is wegelaten , dat maakten het boek ook zo goed. En dan natuurlijk het teleurstellende einde dat er voor zorgde dat de vervolg boeken niet verfilmd konden worden. Voor de rest is de film best goed vooral Louise fletcher als Grandmother is top. Voor diegene die deze film hebben gezien maar nog niet de boeken hebben gelezen (in totaal 5 delen) dan kan ik je die echt aanraden. Ik ben zo verliefd geworden op die serie dat ik niet alleen de Omnibus heb maar ook elk deel in de originele uitgave. Er gaan nog steeds geruchten dat er een Re-make gaat komen. O ik hoop het zo, maar dan wel als ze nu wel de gehele serie gaan verfilmen!!!

Linn schreef:

niet waargebeurd maar verfilmd naar een boek

Eerst dachten mensen dat dit Virginia Andrews echt was overkomen, maar nee deze vrouw en natuurlijk schrijfster van de Dollanganger sage is zeer liefdevol opgevoed. Maar ze heeft de inspiratie voor Bloemen op zolder opgedaan toen ze in het ziekenhuis lag en een Crush kreeg op haar dokter die haar behandelde, deze dokter bleek vroeger met zijn broetje en zusjes op te zijn gesloten op zolder door hun moeder. Om een erfenis in de wacht te slepen. Dus het is wel op een waargebeurd verhaal gebaseerd.

avatar van skullcandygirl94

skullcandygirl94

LauraCharlotte schreef:

Wat een teleurstelling!

Wat een afgeraffelde film!

Alle mooie momenten in het boek komen niet terug in de film.

Ook de relaties tussen de kinderen komen niet terug.

Erg jammer want dat maakte het boek tot een mooi verhaal.

ik ben met je eens...vooral het einde...dat was slecht.

Linn schreef:

niet waargebeurd maar verfilmd naar een boek

Ik zie op boekmeter dat je een fan bent van Andrews net als ik, dan zou je toch eigenlijk moeten weten dat het wel waar gebeurd is zoals ik hier eerder heb beschreven.

Je kunt het nalezen op de volgende link The Complete V.C. Andrews: Based on A True Story - completevca.com en dan ontdek je meteen een super site met alles over Andrews en haar en zijn boeken. Je weet toch hopelijk wel dat ze nu door een man worden geschreven, namelijk Andrew neiderman. Andrews zelf heeft er maar 9 geschreven en stierf in december 1986. Ze heeft trouwens ook een cameo in deze film, ze is die vrouw die het raam aan het poetsen is.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Het is al heel lang geleden dat ik het boek heb gelezen, dus vergelijken ging erg moeilijk.

Ook vriendin had het lang geleden gelezen en had dus ook geen vergelijkingsmateriaal.

Film vonden wij aardig leuk, goed gemaakt en geacteerd, dus 3 1/2 sterren krijgt hij van ons.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Deze film heb ik gisteren volledig bekeken. Ik heb deze inmiddels op DVD besteld. In een ver verleden heb ik de hele boeksenserie van VC Andrews gelezen. Het eerste boek uit de reeks waarop deze film is gebaseerd is dan ook het beste. Van de drie volgende delen heb ik eigenlijk weinig kunnen genieten. Dat gezegd zijnde vond ik de film vrij aardig en ik had wel meerdere momenten waarop ik dacht, ja dat heb ik inderdaad destijds gelezen. Wat me wel opviel is dat er nauwelijks scènes zijn op zolder die nochtans een heel belangrijke plaats innam in het boek. Wat me geweldig stoorde was dat ze een elementair ding hadden weggelaten in de film die in het verhaal van kapitaal belang bleek voor de rest van de serie, met name de incestueuze relatie die zich tussen Cathy en Christopher ontwikkelde. Niet dat ik de gedetailleerde beelden verwachtte waar broer en zus de liefde bedrijven, maar een versuisterde liefdesscène, een kus of suggestie. Christopher praat een paar keer met Cathy die in bad zit en hun grootmoeder die dit opmerkt noemt hen "sinners". Christopher raakte zijn zus niet eens aan, zelfs geen begeerlijke ogen naar haar. Ook het einde vond ik vrij zwak. Ik weet niet meer hoe het verhaal eindigde, maar ik het het gevoel dat er toch iets anders gebeurde met de moeder in het boek.
Ik heb vernomen dat er volgende jaar een remake van zou uitkomen. Ik hoop dat deze dit belangrijke element er wel in zal verwerken.

avatar van laundromat

laundromat

Deze verfilming van mijn #1 boek niet gezien. Ook niet van plan. Toch hou ik de nieuwe, nog uit te komen, tv-film in de gaten. Hoewel ik ook bij die betwijfel of ik hem ga zien. Heb nu toch beeld van boek...die ik al paar jaar niet meer gelezen heb maar helemaal kan dromen.

avatar van acsaczy

acsaczy

alexspyforever schreef:

De verfilming is helaas precies hetzelfde zoals je het beschrijft, is weeeeer oppervlakkig en mist de belangrijke details.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

acsaczy schreef:

Ondertussen ben ik ook weer achter het echte einde in het boek gekomen. Ik denk dat ze het einde hebben veranderd om mogelijke sequels op deze film te vermijden. Ondertussen is er ook een remake gemaakt. Het is echter een TV-film dus in welke mate deze beschikbaar zal zijn in Europa is nog zeer de vraag. Ik heb gelezen dat men hier wel de incestueuze relatie tussen broer en zus behoudt. Wederom lage waardering op imdb, maar ik heb toch interesse om em te zien.

avatar van acsaczy

acsaczy

alexspyforever schreef:

Ik heb hem dus al gezien en mijn review (met spoilers) kun je lezen bij de moviemeter pagina van de nieuwe film!

avatar van jerry r

jerry r

net de remake van Flowers in the Attic uit 2014 en ook het vervolg (Petals on the Wind )gezien. gemaakt voor tv die duuren alle twee 175 minuten sammen.

die volgen meschien het boek meer op maar zijn daarom niet beter .

Flowers in the Attic (1987) is toch beter gemaakt meschien niet helemaal naar het boek.

voor al de soundtrack van christopher young past goed bij de film

maar zeker beter dan de remake

avatar van van leur

van leur

flowers de remake gezien had er veel van gehoord maar vond dat broer en zus gedoe niet meer van deze tijd ben niet zo preuts maar het is toch gewoon incest.

stinissen (crew films & series)

van leur schreef:

Je hebt op de verkeerde gestemd deze moet je hebben Flowers in the Attic (2014)

avatar van missl

missl

Ik heb het boek niet gelezen maar deze film heeft wel een interessant verhaal, echter voor mij net niet spannend of eng (de oma) genoeg gebracht.

Wat een flop. Ze kunnen ook zowel meteen met aaneengeknoopte lakens het raam uit en weglopen: film van 15 minuten dan. En ze zitten maandenlang opgesloten op een zolder met steeds een kapsel alsof ze net van de kapper komen. :-/ Zielig geregisseerd.

avatar van Basto

Basto

Komt uit op blu bij Arrow

avatar van Basto

Basto

Net gekeken. Sfeertje is wel aardig, maar er gebeurd te weinig om het echt spannend te maken.

avatar van AniSter

AniSter

• 1981 berichten

Beide versies (1987 en 2014) heb ik opeenvolgend bekeken, vandaar dat ik deze mening bij beide films plaats. Het plot is zo'n beetje gelijk, behalve het einde, wat bij beide films compleet verschillend is. Ik heb het boek niet gelezen, maar dat maakt wat het einde betreft voor mij niet uit. De 1987 versie vond ik wat authentieker, de 2014 versie wat heftiger. Vooral de oma in die laatste versie werd een stuk beter neergezet qua norsheid. Als het verhaal op ware gebeurtenissen is gebaseerd, dan moet dit een behoorlijk drama zijn geweest; zelfs tegen het onwaarschijnlijke aan. Voor mij scoren beide films gelijk, maar zeker niet hoog.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik kende Flowers in the attic bij naam, maar zag hem nog nooit eerder. Een film met een erg schrijnend relaas van kinderverwaarlozing gebaseerd op waargebeurde feiten. Een film waar ik - voor zover dit kan natuurlijk - me heb mee 'vermaakt', maar toch duidelijk wat tekortkomingen telt. Wellicht ook daarom dat de score hier en op IMDB vrij matig is.

Als ik het plot wat gevolgd heb, moeten de kinderen 2 jaar verbleven hebben op de kamer. Best lang om zo onopgemerkt te blijven, zeker met de kleinste kinderen. Het was er ook niet aan te zien omdat ze er steeds piekfijn uitzagen, van kledij tot kapsel bijvoorbeeld. Je vraagt je ook af hoe lang je zoiets gedwee ondergaat of gelooft. Erg veel rebellie zat er niet in de kinderen en het verhaal lijkt wel wat plotgaten te vertonen of het moet zijn dat de zware gebeurtenissen gewoon werden weggelaten voor deze meer commerciële prent.

Ook de rol van de moeder was me niet helemaal duidelijk. Helemaal in het begin van de film, toen de vader er ook nog was, had ik niet de indruk dat de oudste dochter een goede band had met haar moeder. Maar dit sloeg werkelijk alles, maar een echte verklaring werd niet gegeven. Er zijn wel meerdere vragen op te werpen over de familie Foxworth. Vanuit het standpunt van de kinderen misschien logisch, maar als kijker bleef ik toch met een onbevredigend gevoel achter.

avatar van Shadowed

Shadowed

Verrassend.

Heb van het verhaal in de verste vertes weleens gehoord. Ik weet dat de schrijver ervan het nogal leuk vond om allerlei vervolgen eruit te pompen, of in het algemeen zelfs van elk boek zowat een serie te maken. Ik kan me daarmee dan ook niet voorstellen dat de vervolgen hierop zo goed als deze zijn.

Maar nu blijkt deze film verder ook nogal zijn eigen draai aan het verhaal te geven. En dat doet het eigenlijk prima, want ondanks het nogal overdreven sentiment slaagt de film er van harte in om er een nachtmerrieopwekkende draai aan te geven. De film voelt daadwerkelijk aan als een soort scenario waarin je in je dromen terechtkomt, en dat is eigenlijk vooral positief.

De nare sfeer gecombineerd met onheilspellende beelden zorgen voor een beklemmende toon die de hele film lang aanhoudt. Fletcher past daarbij dan ook precies in het verhaal. Het jammere is wel dat de rest van de crewleden zo overdreven acteren en daarmee vooral ridicule rollen neerzetten. Verder had er ook nog wel wat meer gedaan kunnen worden met de verhoudingen, maar dat even terzijde.

Een echt gruwelijke film is het niet. De zogenaamd schokkende onderwerpen worden niet belicht of gewoon in de achtergrond gehouden, maar de sfeer werkt uitstekend. De film behoudt voor de volledige duur een nogal nare toon die blijft nazinderen. Het weet buitengewoon goed te werken, waardoor de film zelfs na het einde nog even bijblijft. Beetje jammer van het sentiment, anders had de film makkelijk een hoger cijfer kunnen aantikken.

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik vond het boek een stuk beter dan de film. Het verhaal. Echt veel gebeurt er niet echt in.