The Reckoning (2014)

Australië
Misdaad / Mystery

geregisseerd door John V. Soto
met Jonathan LaPaglia, Luke Hemsworth en Hanna Mangan Lawrence

Een detective krijgt opdracht om de moord op zijn partner, langs de kant van een weg, te onderzoeken. Deze heeft veel weg van een terechtstelling. Op de plaats van de misdaad vindt hij een datakaart van een videocamera. De kaart blijkt stukken film te bevatten die geschoten zijn door twee tieners. Zij maken een documentaire over hun aan drugs gestorven broer.

avatar van boemboem27
een film met vele zgn flashbacks en vele camcorder beelden wat de film niet ten goede komt.
dat zijn nou net 2 dingen waar ik vaak op afknap.
ook omdat het vaak onrustig/schokkerig beeld opleverd
van oa de camcorder opnamen maar ook v/d flashbacks.
bij deze film moet dat dan wel omdat daar de gehele film op gebaseerd is en wat dan duidelijk moet verschaffen
de film op zich is niet echt slecht ,maar niet mijn ding.
vandaar dat de waardering misschien wat laag is.

avatar van cdman19800
voorspelbare film met matige acteerprestaties. Dit kon beter uitgewerkt worden.

avatar van Norman Mailer
Obligate politiethriller met vermoeiende found footage elementen. Teneinde dit wellicht nodeloos te accentueren (er staat reeds een REC symbool in beeld) heeft men er voor gekozen de videocamera doorlopend te laten bewegen. Enkel iemand met een zwaar motorische stoornis hanteert een camera zo.
Tezamen met de gemakzuchtige motieven van de kindertjes maakt het The Reckoning mijns inziens een uiterst vermoeiende film.

Overigens kan ik me met enige regelmaat niet aan de indruk onttrekken dat films van Australische bodem op IMDB buitenproportioneel positief scoren.

avatar van Kuwiel
Vind dit persoonlijk toch een redelijke film.
Niet zozeer voor in de bioscoop, maar voor een avond thuis voor de buis, is deze
film goed te doen.
Wel veel flashbacks , maar de film verveeld mij niet.

avatar van Piratje
Een voorspelbaar gebeuren. Opgevuld met storende videoflashes.
Ook de vertolking is ondermaats.
Een scenario à la minute. Niets bijzonder.
2 punten is nog teveel.

In Australië zelf werd deze duistere misdaadthriller uitstekend ontvangen, maar bij het zien bleek ie gemaakt te zijn naar een beproefd en geijkt recept en had de ingrediënten van een televisiefilm. Het plot was niet realistisch, ongeloofwaardig, zelfs van een onnozel gehalte en de personages werden clichématig neergezet. Ook het acteerniveau van de cast was uiterst wisselend.

avatar van Noodless
De film is een wisselwerking van veel found footage beelden en flashbacks. Is natuurlijk nodig gezien het verhaal, maar de wijze hoe het wordt voorgesteld, is niet altijd even logisch. In het begin is het verhaal best interessant om te volgen, maar gaandeweg wordt die interesse toch naar een lager pitje gebracht. Uiteindelijk stelt het allemaal ook niet zoveel voor. 5/10

avatar van Shadowed
Helaas.

Ik had hier een sneak peak van gezien tijdens het surfen op Film1, en toen zag deze er wel aardig duister uit. Helaas, na afloop bleek dit om een braaf filmpje te gaan. Behandeld duistere onderwerpen, maar is veel te braaf uitgewerkt op dat gebied helaas.

Het is vooral de regie die de film in de steek laat. Veel handelingen van personages zijn nogal onlogisch en slecht uitgedacht. Vooral op het found-footage gehalte. Meestal lijken die beelden ook random door het verhaal te verschijnen terwijl de karakters eigenlijk de tapes nog niet aan het bekijken zijn.

Maar ook bij de tapes zelf, waar het verhaal toch op moet leunen, ontbreekt de regiekracht. Er worden meerdere pogingen gedaan om spanning ermee op te bouwen, maar een hoop dingen zijn eigenlijk vooral onlogisch om te doen. Misschien is dit slechts een Shadowed-ding, maar de camera richting de plaats draaien waar iemand mogelijk vandaan kan komen is niet iets wat iemand zal doen. Dan zou de camera nar 1 richting blijven en de filmer met zijn hoofd naar de richting draaien lijkt me.

Maar ook de tapes zelf zijn nogal HD en de glitchy effectjes om wat sfeer op te bouwen voelen vooral goedkoop aan. Mangan-Lawrence acteert ook helaas totaal ongeloofwaardig, alhoewel niet perse slecht. LaPaglia en Bianca komen zelf ook helaas niet verder dan een average politieduo.

Film oogt intelligent te zijn met enkele twistjes, maar uiteindelijk blijft het een nogal matig uitgedacht verhaal die eigenlijk nergens op kan scoren. De tapes zijn niet bloederig, hard of kil genoeg, het verhaal niet bijzonder genoeg en de film helaas niet uniek genoeg. Ze moeten toch wel met iets komen wat erbovenuit moet steken, maar dat is er simpelweg gewoon niet helaas.

Wel een vlot filmpje waarin veel gebeurd, en het duurt ook niet zo lang, dus een hele zit was dit absoluut niet. Echter wel eentje waar een beter regisseur van belang was geweest.