Sukhodol (2011)

Alternatieve titel: The Dry Valley

Rusland

geregisseerd door Aleksandra Strelyanaya
met Yana Esipovich, Elena Kalinina en Roza Khayrullina

Een portret over grootgrondbezitters en hun bedienden aan het einde van negentiende eeuw in Rusland. Natalia, een jong en naïef meisje, werkt voor de nobele Krushevs, die het dorpje de 'Droge Vallei' bezitten. We zien en ervaren haar liefde, toewijding aan haar superieuren, mystiek, verbanning, verraad en geloof, terwijl de Droge Vallei langzaam maar zeker uiteenvalt, net als de levens van haar bewoners.

avatar van McSavah
Geweldig mooi geschoten film. Schilderachtig, maar met moderne trekjes. Ik was blij dat het door de droge humor nooit te gewichtig wordt. Hier vindt het de perfecte balans in. Helaas duurt de film alleen te kort, het einde kwam voor mij ook nogal onverwachts. Dit is echt een film die van mij meer dan twee uur mag duren. Het tempo had wat lager kunnen liggen, maar op zich vond ik het ritme toch wel erg aangenaam na een tijdje. Jammer genoeg is er dus niet voor gekozen om het wat verder uit te diepen en de kijker meer tijd te geven om alles in zich op te nemen. Verder is het toch zeker een aanrader.