Bodies, Rest & Motion (1993)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Steinberg
met Tim Roth, Bridget Fonda en Eric Stoltz

Het leven van Beth (Fonda) en Nick (Roth) bestaat voornamelijk uit lamlendigheid en verveling. Uiteindelijk besluit Nick te gaan reizen en komt Beth in contact met huisschilder Sid (Stoltz). Deze externe kracht maakt dat Beth een beslissing neemt over haar tot dan toe dwalende bestaan.

avatar van FlorisV
Oei wat een lage waardering! Ik heb deze heel lang geleden gezien op TV en vond het best een effectieve, goeie film. Wel nogal obscuur. Waar kun je deze film nog vinden online?

Maar een echte generation-X film. De generatie die wat doelloos is: geen idealen en niet goed weten wat het wil, behalve zich goed vermaken. Hier een mooi citaat van imdb daarover:

the dilemma encompassed by the so-called Generation X: a generation that has never had it better, and has it all for the taking - if only they could figure out just what 'it' is.

De personages in de film hebben weinig ambitie maar zijn toch op zoek naar meer betekenis en vitaliteit in hun leven. Wat me bijstaat zijn nog steeds de fijne acteurs: Stolz, Roth maar ook de meiden Fonda en Cates (te weinig gezien sinds Gremlins, Bright Lights en Drop Dead Fred, het blijft een mooie meid, maar ze heeft hier helaas de minst belangrijke rol).

Ook dat a-capella deuntje heb ik nooit meer uit mijn hoofd gekregen. Moet hem echt eens gaan vinden, ooit...

avatar van FlorisV
Gevonden, gekocht en nu bekeken! Helaas zonder Engelse of Nederlandse ondertitels en met een andere titel: Nick Maldito (wordt paar keer in de film gezegd: "fucking Nick!"). Was soms wat lastig te volgen maar de essentie bleef overeind.

Wat in de omschrijving staat klopt niet helemaal: "deze externe kracht maakt dat Beth een beslissing neemt over haar tot dan toe dwalende bestaan." Want eigenlijk dwaalt ze dan nog steeds. Ook de andere personages.

De soundtrack is echt mooi en bijzonder, met Indiaanse invloeden. Hier en daar mooie shots van Arizona maar je krijgt toch vaak de indruk naar een toneelstuk te kijken. Niet erg, met deze uitstekende cast. Misschien jammer dat Roth de eeuwige rol van rotzak (hier de wat morsige Nick) krijgt maar niemand is heilig in dit verhaal.

Was zeker weer de moeite waard. De film geeft hier en daar goed aan waar we naar toe kunnen gaan door decadentie: we waarderen niks meer, relaties zijn leeg, spullen betekenen niets omdat we te verwend zijn geraakt. Plus: doelloosheid en lamlendigheid troef. Toch is het ook mooi om te zien hoe de naieve huisschilder Stoltz ondanks zijn slechte kansen toch wanhopig op zoek gaat naar de cynische Beth.