Mercy (2014)

Horror / Thriller

geregisseerd door Peter Cornwell
met Dylan McDermott, Chandler Riggs en Frances O'Connor

George heeft een erg goed band met zijn oma. Wanneer ze op een dag echter een gewelddadige aanval krijgt wordt ze in een tehuis geplaatst. Een jaar later krijgen ze bericht dat het tehuis haar niet meer kan opvangen. Georges familie besluit de laatste dagen in het oude huis van oma te spenderen. Al snel blijkt dat ze de kracht van de oude vrouw onderschat hebben.

Even uit het oog verloren.

Was een fijn filmpje dit. King verfilmingen kunnen meestal twee kanten op. Echt geniaal vind ik ze nooit, maar ofwel zijn ze goedkoop en cheesy, ofwel sfeervol en amusant. Deze valt duidelijk in de tweede categorie en dat is vaak erg leuke filler.

Nu is Cornwell ook wel een aardige regisseur (op basis van z'n eerste film). Het is duidelijk dat hij niet al te veel middelen had voor deze film, maar toch weet hij wat neer te zetten. Visueel is het goed, acteerwerk is meer dan degelijk en het wordt ook niet nodeloos gerekt.

Echt spannend of eng wordt het niet, wel sfeervol en duister. Leuke laatste act, degelijke mix tussen horror en drama en weinig echt negatieve punten. Behalve dan dat het maar matig blijft hangen, daarvoor is het toch net iets teveel een doorsnee horrortje.

avatar van Macmanus
Basic.

Film begint wat onsamenhangend. Het is te volgen maar de karakters worden wat willy nilly neergezet. Echt de goede kant gaat het drama gedeelte helaas nergens, maar zodra er wat meer horror bij komt is het goed uit te zitten.

Het blijft allemaal wat volgens de ijzeren wetten van het genre gaan waardoor het niet meer is dan wel okey. Helaas iets te vaak het geval in horrorland.

2.5 sterren.

avatar van Shinobi
"Your grandmother, she sees things."

Blijkbaar gebaseerd op een kortverhaal van Stephen King.

Als kijker word je meteen in de film gegooid, maar op zich is het allemaal prima te volgen. Ondanks de korte speelduur kan ik het wel waarderen dat er de tijd wordt genomen om een degelijk achtergrondverhaal te vertellen, hoewel enkele plotpunten vrij vaag blijven.

Jammer genoeg is het nergens echt eng te noemen. 'Mercy' moet het dan ook meer hebben van de sfeer en een redelijke spanningsopbouw. Wat dat betreft wordt het gelukkig nooit een slepend geheel. Wel had ik graag een betere climax gezien; het einde voelt te tam aan.

Al met al een doorsnee horror die aardig wegkijkt, met name omdat er geen onnodige dingen bijgehaald worden om de speelduur te rekken. Overigens is het een welkome verrassing om Chandler Riggs voor de verandering eens geen zombies zien af te knallen.

Kleine 2,5 sterren.

helaas voor mijn een tegenvaller

avatar van Arjan480
Poe dit was niet best. Opgevoerde oma die met slechte graphics de boel op stelten zet.

avatar van knusse stoel
Sfeervolle landschappen en prima decor!
Jammer dat de film iets aan de korte kant is, krijgt hij toch de tijd om je mee te zuigen in het verhaal.
Chandler Riggs is de jongeman die de zoon van de hoofdrolspeler is in "The walking dead" en ook hier toont hij dat het acteren wel goed zit. Dus verwacht ik van hem meer te horen en te zien.
Waardering tussen de 3 en de 3,5 *.

avatar van DjFrankie
Niet de beste king verfilming, maar ik vond deze zeker het bekijken waard.

De echte sterren in deze best aangename film zijn Shirley Knight als de enge oma en Chandler Riggs ( The Walking Dead) als haar kleinzoon.

avatar van joolstein
Onsamenhangende film. Een film gebaseerd op een verhaal op Stephan King geeft geen garnatie dat het ook een goede film! Stephan King voorkeur gaat uit naar zeer platte verfilmingen van zijn verhalen ( de briljante film "the Shinning" vond hij bv. niets). Nu valt dat in deze film gelukkig mee. Maar de karakters die langs komen, zijn er opeens. Door dat gewirwar van mensen is de binding ermee ook veel afstandelijker. Ook vond ik het eind maar erg makkelijk. Had er toch meer een Horror open eind in verwacht!
Vraagje: Deze film is toch ouder dan 2014 of niet? Aangezien Chandler Riggs in de walking dead ook al een stuk ouder is. Kan ik me bijna niet voorstellen dat hij vorig jaar is gemaakt. Denk zelfs dat hij van een jaar of vier terug is!

Clapboy
Leuk! Erg sfeervol en met de nodige zwarte humor, maar toch zeer spannend en creepy.

avatar van Phantasm
Redelijke horror, niet echt goed en niet echt slecht.

avatar van Daan258
Matig filmpje.
Jammer dat de film altijd op hetzelfde niveau blijft hangen. Het word nergens echt spannend, eng, geen schrikmomenten etc. Ook het acteerwerk en verhaal was erg magertjes en wist mij niet zo te boeien.

Jammer.

avatar van duffs
er wordt aardig geacteerd en de jongen karl die ook in mijn favoriete serie the walking dead speeld speeld er in en de oma is behoorlijk angstaanjagend maar het verhaaltje is magertjes en het einde ongeloofwaardig en vreemd dus een 4 van mij

avatar van Collins
Een goede sfeervolle en duistere vertelling met een aantal overtuigende schrikmomenten en een sterk acterende cast. Heel behoorlijke en intelligente horror. Goed en strak geregisseerd. Geen overbodige dramatische plotwendingen. Het is wat het is. En dat is best in orde.

avatar van cantforgetyou
Zeer slechte film. Het joch uit de Walking Dead krijgt veel minder de kans om goed te acteren. Het verhaal is gewoon niet goed. De acteurs zijn irritant. De beelden te donker.

Misschien komt het door de veelal jonge cast maar "Mercy" ontgroeit nergens het niveau kinder horror.
De erg nep uitziende effecten, een hond die zo uit een spookhuis lijkt te zijn geleend en wat gekrabbel in een duivelsboek doen de film al helemaal geen goed.
Af en toe nog wel een schrikmomentje en een wat sinister sfeertje maar het is allemaal te pover.
2*.

avatar van housemoviewatch
Mercy

Vrij onbekend gezien de weinig stemmers. En dat voor een Universal productie.

Het verhaal is niet orgineel. Zelfs een beetje uitgekauwd. De film moet het dan ook erg hebben op zijn uitstraling. Visueel,opmaak ext.

Visueel ziet het er prima uit. De opmaak trouwens ook maar wel standaard. Niet veel nieuws onder de zon. Maar dat maakt het niet per definitie slechter.

Acteerwerk is goed en overtuigend. Dat is toch wel belangrijk in films waar je bij voorhand al weet hoe het zich gaat afspelen. Door goed acteerwerk hou je de aandacht vast, in mijn beleving.

Kortom niet veel orgineels. Het is niet slecht uitgewerkt en als je eenmaal kijkt blijft het ook boeien door wat er gebeurt gecombineerd met goed acteerwerk. Het is een kijkje waar meer niet. 5,5 hiervoor(2,5*)

wat een slechte film..... had er meer van verwacht, maar heeft niets met horror te maken

Tegenvallende film. Qua verhaal niet echt sterk en spannend werd het niet echt.

Clapboy
Erg vermakelijke Stephen King verfilming.

avatar van ikkegoemikke
“Mercy” is gebaseerd op een kortverhaal van Stephen King (originele titel was echter “Gramma”). In het verleden zijn er al een reeks King verhalen verfilmd met wisselend succes. “Christine”, “Carrie”, “Misery” en “Pet Sematary” zijn stuk voor stuk pareltjes en tijdloze klassiekers. En vanzelfsprekend is “The Shawshank Redemption” een meesterwerk. Zowel in boekvorm als de gelijknamige film. “Cujo” en “Firestarter” zijn dan weer voorbeelden die niet echt in de smaak vielen bij mij. En vol ongeduld wacht ik dan ook op “Cell” (zelfs met John Cusack in de hoofdrol). Toen bleek dat “Mercy” gebaseerd was op een verhaal van King, moest ik deze natuurlijk ook eens keuren. En weeral blijkt dat een kortverhaal nooit een goede basis is voor een speelfilm. De reden waarom het een kortverhaal werd, is dan ook dat de materie juist voldoende is om een kort verhaal te vertellen. Het resultaat is dan ook een ellendig trage film waarbij vreselijk weinig te beleven valt. En om eerlijk te zijn had ik uiteindelijk niet begrepen waar het nu allemaal over ging.

Afgaand op de openingsscène, verwachtte ik toch een geslaagde film. Het brutale, “in-your-face” begin waarbij een houthakkersbijl vernietigend toeslaat, liet weinig aan de verbeelding over. Dat je niet rechtstreeks geconfronteerd wordt met de verwoestende beelden, maar alles als een schaduw word getoond, was al een aanwijzing dat er zeker geen goor beeldmateriaal zou worden gebruikt. Niet dat dit noodzakelijk is, want de beste horror is die waarbij je eigen verbeeldingskracht naar bovenkomt. Dit is trouwens ook de sterkte van het literaire oeuvre van Stephen King. De fantasie en de onderhuidse angst. Spijtig genoeg had ik wel enorm veel fantasie nodig voor deze film en was er nauwelijks iets te merken van onderhuidse angst of spanning. Dat het een machiavellistische vertelling is waarbij iemand zijn ziel verkoopt aan een demonische entiteit om bepaalde doelen te bereiken, was wel duidelijk. Alleen het demonische was niet zo uitgesproken uitgewerkt.

Voor één keer vond ik de acteerprestaties buitengewoon. En dat voor een griezelverhaal. Shirley Knight speelt een uitermate grandioze rol als de griezelige grootmoeder Mercy en evenaart moeiteloos de enge Annie Wilkes uit “Misery”. Chandler Riggs speelt op een overtuigende manier de eenzaat die een speciale band had met zijn oma. Zelfs Dylan McDermott als de knappe buur (of kennis) deed het niet slecht (in tegenstelling tot wat hij liet zien in “Freezer”). De enigste afknapper was de verschijning van de demonische entiteit Hastur met zijn kerstlamp-achtige ogen. Dit zag er zo erbarmelijk slecht uit. Zelfs een spookhuis op de kermis heeft angstaanjagender figuren.

Ondanks de suspenserijke opbouw aan het begin, is het eindresultaat toch abominabel te noemen. “Mercy” zal je zeker niet de gordijnen in jagen of je nachtmerries bezorgen. Daarnaast is het overgrote deel veel te donker waardoor het moeilijk te volgen is. En het verhaal bevatten is sowieso al een probleem. Ik vraag me nog steeds af wat die Hastur is ! Als kortverhaal was dit waarschijnlijk wel een geslaagd concept (’t is tenslotte ook van King), maar als verfilming schoot het op alle vlakken tekort.

avatar van AmazingPP
Tegenvallende verfilming van een kort verhaal van StepEn (en niet StephAn) King. Het verhaal vond ik al niet al te best, maar deze verfilming doet daar nog een schepje bovenop. Kon totaal mijn aandacht er niet bij houden, omdat ik de film niet boeiend vond. Acteerprestaties zijn nog helemaal niet zo slecht en grappig om dat joch van The Walking Dead eens in een andere rol te zien. Het deed me allemaal niks. Ik ben zeer benieuwd naar de verfilming van "22-11-1963" met James Franco. Vanaf februari op televisie. Deze film: snel vergeten: 2 *

Clapboy
Erg sfeervolle en soms grappige Stephen King verfilming. Ook spannend en met een goed tempo.

avatar van Boeikens
Verfilming van een kortverhaal van Stephen King, dat leek me wel iets, maar uiteindelijk was het geen spek voor m'n bek.
De oma speelt goed maar de (gelukkig) korte speeltijd kent een veel te trage opbouw, ontbreekt aan actie of spanning en kon niet echt boeien.
Het laatste kwartier komen de remmen wat los en komen de tot hiertoe ontbrekende horrorelementen naar boven maar tegen die tijd was bij mij de goesting eruit

avatar van Spartaan1986
Als de bedoeling was om in 70 minuten tijd zoveel mogelijk irritante personages in beeld te brengen dan is regisseur Peter Cornwell daar zeker in geslaagd. Van de oom tot aan de buurtbewoners: allemaal waren ze of irritant of onaardig. Ik vond het de eerste 3 kwartier allemaal niet zo boeiend en rommelig. Alles gebeurde nogal snel en het oogde allemaal wat te gehaast. De laatste 20-25 minuten wordt de film zowaar nog spannend (toen Riggs in het huis achter bleef) en dat zorgt ervoor dat je als kijker toch nog een redelijk gevoel aan de film over houd.

Kleine 2,5*

Een van de slechtste Stephen King verfilmingen die ik ooit heb gezien.
Frances O'Connor redt de film nog een beetje, maar Chandler Riggs speelt hier op dezelfde irritante manier zoals hij dat in The Walking Dead doet... denk dat het zijn natuur is..

avatar van Shadowed
Ach.

Zo slecht als de reviews die hij krijgt vind ik hem nou ook weer niet, maar ik snap wel waarom de meeste mensen hem absoluut geen topper vinden. Vooral het onsamenhangende verhaal soms en gekke hyperactieve reacties van sommige personages viel me ook op.

Maar de horror vind ik nog wel redelijk geslaagd. Soms is de donkere sfeer goed neergezet en ga je toch echt wel mee in het verhaal. Soms is het wel donker in beeld gebracht, maar dat maakt me niet uit. Toch wel tof gedaan.

uiteindelijk duurt het gelukkig ook niet te lang, en de film krijgt gewoon een mooie 2,5* van mij.