Legend (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Brian Helgeland
met Tom Hardy, Emily Browning en David Thewlis

De tweelingbroers Ron en Reggie Kray (Tom Hardy) zijn twee beruchte gangsters die in de jaren 50 en 60 de duistere onderwereld in Londen overheersten. Dit is het verhaal van hun opkomst en hun ondergang.

avatar van Drifter
De dubbelrol is echt heel slecht gespeeld.
En helaas is de rest van het verhaal niet veel beter. Geen enkel moment kwam ik in het verhaal of leefde ik mee met een van de karakters.

avatar van m1chel
Bij het lezen van het artwork van de Blu-ray zal je direct enthousiast raken. De makers van deze film pretenderen namelijk dat we hier te maken hebben met een epische gangsterfilm gaat in de trant van films als Scarface en Goodfellas, niet zo vreemd natuurlijk gezien het bronmateriaal. Tel daarbij op dat de film geregisseerd is door Brian Helgeland, de screenwriter van L.A. Confidential, en de dubbele hoofdrol wordt vertolkt door niemand minder dan Tom Hardy en dan kunnen we al snel concluderen dat de verwachtingen toch aanzienlijk zijn. Hardy is de laatste jaren natuurlijk zeer succesvol, zo speelde hij op erg sterke wijze de rol van Max in Mad Max: Fury Road en zijn fenomenale rol in de drievoudig Oscarwinnende film The Revenant zal weinigen zijn ontgaan.

Helaas kunnen we al snel stellen dat deze film niet in een adem genoemd mag worden met de eerder genoemde klassiekers. Zo valt na een overigens veel te trage opening direct op dat de zogenaamde achterbuurten van het straatarme Londen uit de jaren 60 er veel te gestileerd uit zien. Wel is het indrukwekkend om te zien hoe Hardy op geloofwaardige wijze twee totaal verschillende types neer weet te zetten, waarbij je al snel vergeet dat je naar een en dezelfde acteur kijkt. Hij brengt met zijn excellente vertolking de broodnodige balans in de film. Helaas is de film verder redelijk tam.

Want hoewel het verhaal zich zeker leent voor een sterke gangsterfilm wordt het geheel veel te braaf gebracht en mist de film het rauwe randje dat de film zo nodig heeft. Als de vijand gevangen wordt genomen om hem zo via martel praktijken informatie los te peuteren, stoppen de makers eigenlijk op het verkeerde moment met filmen waardoor de impact minimaal blijft. Gelukkig wordt de film naar het einde toe een stuk beter en zelfs iets grimmiger, iets wat mede wordt ingezet door een gruwelijke scène die zo uit het eerder genoemde Goodfellas lijkt te zijn gestapt. Zo kunnen we dan ook zeker niet van een totale mislukking spreken.

Legend is een matige gangsterfilm, die zichzelf de nek omdraait doordat het net dat rauwe randje mist dat de film zo nodig heeft. De veel te gestileerde achterbuurten van Londen en een te trage opening doen daar overigens ook een flinke duit bij in het zakje en dit zorgt er dan ook voor dat Legend absoluut niet de film is geworden waar wij eigenlijk zo op hadden gehoopt. Van een totale mislukking kunnen we niet spreken, want het is Tom Hardy die op werkelijk briljante wijze de film naar een hoger niveau weet te tillen. Toch had deze verfilming van een biografie die vertelt over grote broederliefde dat uiteindelijk de ondergang van een imperium betekende zoveel meer kunnen zijn.

avatar van Roger Thornhill
Van tevoren kon ik deze film al uittekenen: London in de swinging sixties, het gebruik van popmuziek om de periode te karakteriseren en "in te vullen", Cockney-accenten, rustige dialogen vol dreiging afgewisseld met korte scènes van extreem geweld, en de energieke vertolking van een ultieme method actor wiens charisma de extreme walgelijkheid van de hoofdpersonen verdoezelt voor wie niet goed oplet. Op zich niet slecht gedaan, en Hardy is ook echt geweldig, maar als de zoveelste gangsterfilm is dit voor mij totaal overbodig, en wat was er trouwens mis met The Krays (1990) ? Piepklein "uncredited" bijrolletje voor Paul Bettany.

Goeie film over de tweelingbroers Kray die aan de top staan van het criminele circuit in het London van de jaren '60. Qua toon vooral op het begin wat onevenwichtig en het duurt ook even voordat het verhaal echt een richting krijgt. Maar dit wordt wel goedgemaakt door Tom Hardy in misschien wel de beste dubbelrol ooit (de scenes met de broers samen vormen dan ook de beste momenten). Verder een prima aankleding.

avatar van zoutzak
Aardig, maar Tom Hardy is geen Bob Hoskins!

avatar van Decec
Een goed misdaad/drama/historie/thriller/biopic verhaal...
Goed en minder spannend verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs Paul Anderson, Tom Hardy en Colin Morgan spelen goed...
Prima camerabeweging...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Rodger
Tom Hardy, wat een klasbak van een acteur.
Ook weer in deze film..
De film is prima.. niet de topper wat je zult verwachten, maar dat is vaker bij waargebeurde verhalen.
maar de rest is goed. het acteren, de muziek, het decor..
3.5 voor het totaal plaatje

Film over de Britse maffia, met name de gebroeders Kray, grotendeels verhaald vanuit het standpunt van Reggie Kray's echtgenote, vertolkt door Emily Browning. Mogelijks haalt deze verteltrant één en ander weg van de realiteit van het maffia-wezen van de broers, maar anderzijds krijgt de film toch een wat socialer, menselijker gelaat. Mij heeft het zeker niet gestoord.
In ieder geval, bewondering voor de dubbele act van Tom Hardy. Vond hem best als de gestoorde Ron.
Knappe weergave van het London uit de jaren 60.

avatar van Boneka
Uitstekend gemaakte film die mij op bijna elk vlak wist te boeien. De Blu ray versie spettert op het beeld zo mooi. Ook het geluid is uitstekend. De nachtclubs stralen een heerlijke sfeer uit alsof je er middenin zit. Ook de soundtrack wist mij te bekoren en hoorde Duffy ook nog langskomen.

De film heeft van alles wat zeg maar. Hier en daar wel wat gecharcheerd soms wat te dik opgelegd. Alles ziet er wel zeer authentiek uit. Matje wordt lekker buiten geklopt huizen zijn lekker gehorig kortom aan alles is gedacht. Film heeft kleine trekjes met Tarantino, maar wordt gaandeweg ineens een stuk serieuzer. Glansrol vond ik weggelegd voor Emily Browning die vreemd genoeg uit Melbourne komt. Dus niet in een van de cockney wijken van Londen. Opvallend is dat je op de achtergrond met name haar stem hoort tot ver in de film. Mooi gedaan. En eenmaal getrouwd met een "gangster" betekent dat je er bijna nooit meer vanaf komt. Omdat deze film op waarheid is berust zal ik eens kijken of zij ook op deze manier haar einde heeft gemaakt aan haar leven.

Grootste etterbak is natuurlijk zijn homofiele broer. Zijn vrijheid betekende feitelijk de ondergang van Reggie (Tom Hardy). Vond Ron wel een apart figuur in deze film, maar mooi gespeeld

avatar van notsub
Legend heeft dan niet de allure van de allerbeste misdaadfilms, er blijft zeker voldoende te genieten over. Om te beginnen hebben we Ronald, die voor mij de show steelt gedurende de gehele film. Wat een figuur is dat, zeg. Verder zijn er enkele heftige knokpartijen die best pijn doen en de gave setting in Londen. Daartegenover staan dat er nogal wat speeltijd aan relationele problemen opgaat en regelmatig de echte gelouterde criminele hardheid ontbreekt. Zo is Legend niet iconisch, maar zeker een meer dan gemiddelde gangsterfilm.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Legend is een vlakke en weinig geïnspireerde misdaadfilm geworden. Het rise-and-fall plotje is volgens het boekje uitgerold en weet nergens te verrassen. De broertjes Kray zijn bovendien geen interessante hoofdpersonages. Als hun onderlinge relatie maar ook hun relaties met anderen dan ook nog eens niet weten te boeien, is het kalf al snel verdronken.

Tom Hardy stelt me evenzeer wat teleur. De ene Kray speelt hij stoer, met die typische tred van hem - helaas al tig keer eerder gezien; de andere Kray is een karikatuur: wat maniertjes, wat tics, en 'plotgewijs' wat inhoudelijker (paranoïde, homoseksueel, ...).

Brian Helgeland maakt er visueel nog wel iets van - de grijze Londense wijkjes steken goed af tegen de wat kleurrijkere gangsterwereld. De actie en het geweld had nog wel iets vuiler gemogen. Dat had het misschien nog van de middenmoot kunnen redden..

avatar van sinterklaas
Meer een rauwe familiedrama dan misdaad.

En zo bleken er ook nog de Krays te bestaan... Een van de meest gevreesde misdaadbroeders van London in de swinging sixties... Althans, dat word over deze heren gezegd. De dubbelrol van Tom Hardy is erg goed en weet hier prima te switchen tussen twee tegenpolen. Reggie als vrij braaf en schuchter mannetje terwijl Ron een tikkend tijdbom is als die zijn medicijnen niet neemt. Het misdaadgedeelte blijft echter wel erg vaak uit en wordt er zoals gezegd meer aandacht besteed aan de relatie tussen de broers... Ronnie met zijn roekeloosheid en Reggie met zijn liefde voor Frances. En ja voor de rest... Meer een observatie van het gewone leventje tussen de misdaad door.

En dat is wel ergens jammer. Ik had nog wel wat meer criminele activiteiten willen zien en actie. Het blijft allemaal zo op de achtergrond. De film weet verder dan weer wel te boeien en niet snel te vervelen... Maar er had wel wat meer in gemogen. Het neemt echter niet weg dat Tom Hardy hier weer prima werk van heeft gemaakt. Vele dialogen en de misdadige stukjes die er in te bekennen zijn zijn wel weer de zoethoudertjes.... Ook de agressieve buien van Ronnie zijn een hoogtepunt.

avatar van Daan258
Een iets tegengevallen film.

Laat ik wel als eerst zeggen dat het zeker geen slechte film is en ook zeker een dikke voldoende. Toch vond ik na het zien van de film dat het iets overgewaardeerd is.

Zoals andere hier ook al eerder vermelde is het verhaal best boeiend maar het is allemaal wat braafjes en niet altijd even vermakelijk gebracht. De film heeft een speelduur van 2 uur en hierdoor vond ik het af en toe soms zelfs een beetje inzakken. Ook miste ik de wat actie. Als je de trailer kijkt ( wat ik echt niet had moeten doen ) lijkt het alsof er behoorlijk wat actie aan de pas komt, maar helaas op een aantal scene's na viel dit best mee.
Maar wat dan de film een heel stuk weet te redden is het acteerwerk. Vooral Emily Browning wist mij echt te verbazen in de film. Ze acteert uitstekend en weet haar vertolking super mooi over te brengen.
Dan natuurlijk ook Tom Hardy. Zijn dubbelrol is fantastisch en erg sterk gedaan.
De sfeer was ook heel goed gedaan en zag er heel goed uit.

Geen slechte film maar wat sinterklaas al zei. Je mist toch echt de actie en meer criminele activiteiten.

Alsnog een dikke 3,0* want vermakelijk was hij zeker.

Goed geacteerd Ron en Reggie, net geen top (mafia film) maar daarom nog wel 4 ster van de 5.
Sommige scènes en dialogen vond ik zeer sterk!

avatar van john mcclane 2
Je verwacht een mafia misdaad epos die leent van de genre meester Martin Scorsese .
Maar dit is eigenlijk voor het grootste deel een goede misdaad flick door Tom Hardy natuurlijk volledig geloofwaardig in deze dubbelrol .
Maar een misdaad film geeft je vaak een onderbuik gevoel, door het naderde geweld , en de mannen met ballen van staal , en hun opkomst en vaak ook hun ondergang .
Dat gevoel had ik hier niet , in tegenstelling tot Tom Hardy's rol in de fantastische serie ThePeaky FUCKING Blinders .
Er had meer ingezeten, maar toch was ie erg goed.

Iets heel anders ,
Ik heb nu heel wat alpha mannen met elkaar zien vechten ,letterlijk
Van damme in Double Impact (1991)
Arnold Schwarzenegger in Terminator Genisys (2015)
hugh jackman in Logan (2017)
en nu dus deze Legend.
En dat was ook erg overtuigend.

3,5 wat mij betreft .

avatar van lars-pixar
Allemaal strak en netjes in beeld gebracht. Kwalitatief kwam deze film dan ook zeer goed over. Daarbij was het wel een vrij lange zit met hier en daar wat wisselende hoogte punten. Dankzij die hoogte punten was het wel gemakkelijk om deze film door te komen. Als dat er niet zou zijn dan was er in ieder geval nog wel het goede acteerwerk van Tom Hardy. Die (ondanks zijn dubbelrol) beide personages toch erg goed wist neer te zetten. Het waargebeurde verhaal van The Krays wordt hier goed neergezet en geeft dankzij de goed neergezette dubbelrol een goed beeld van de Krays broers. Wellicht zorgt personage Ron daar wel voor heel wat (bedoelde of onbedoelde) komische momenten. Het is maar net hoe je het bekijkt. In ieder geval, goede vermakelijke film.

TMP
Een behoorlijk dun en niet al te interessant verhaal over twee broers uit de Londense onderwereld. De film heeft weinig te bieden qua plot, het kabbelt maar een beetje voort. Er komen enkele standaard verhaallijnen langs, maar overtuigend is het nergens. Ook kunnen de personages niet erg boeien. De dubbelrol van Hardy, nochtans een prima acteur, komt niet uit de verf, daarvoor is zijn vertolking van broer Ron te zwaar aangezet.

avatar van gondwana
Verveelt niet, maar zonder Tom Hardy dubbelrol had het aandacht nooit kunnen winnen of houden.

Aardige film met goede acties maar bepaalde dingen vond ik ook wat storend.
De dubbelrol waar hier al wat over gezegd is.
Kwam op mij een beetje over dat het de ultieme uitdaging was om Tom Hardy 2 rollen te laten neerzetten zonder dat dit iets aan de film toevoegde.
Integendeel, ik vond het wat storend.

Verder de figuur Ronald Kray.
Ik weet er niet voldoende van maar die werd hier als een karikaturale idioot neergezet.
Zou hij werkelijk zo zijn geweest?
Dat hij een stoornis had wil niet zeggen dat er wat mis was met zijn intelligentie zoals je uit deze film zou geloven.

avatar van IH88
“Me and my brother, we're gonna rule London!”

Tom Hardy is echt een held. Legend is een gangster film met het bekende 'rise and fall' verhaal, maar door de dubbele rol van Hardy en de regie van Brian Helgeland blijft het zeer vermakelijk. Er is humor, de dialogen zijn vlijmscherp en het tempo ligt hoog. Guy Ritchie light, en dat is een groot compliment. Acteurs als Anderson, Browning, Eccleston en Egerton zetten ook een sterke rol neer, en het is soms allemaal humoristisch, gewelddadig en hartbrekend tegelijk.