Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 119 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Orson Welles
Met onder meer: Orson Welles, Joseph Cotten en Agnes Moorehead
IMDb beoordeling: 8,3 (464.696)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 februari 1948
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Citizen Kane
"It's terrific!"
De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.
Externe links
Acteurs en actrices
Charles Foster Kane
Jedediah Leland
Susan Alexander Kane
Jim W. Gettys
Walter Parks Thatcher
Mary Kane
Raymond
Emily Norton Kane
Herbert Carter
Jerry Thompson/Narrator
Reviews & comments
Number23
-
- 8253 berichten
- 4940 stemmen
Heb m net gezien en vind deze film zeer goed om een paar simpele redenen:
Camerawerk is goed, goede dialogen, genoeg grappige momenten en meeste acteurs zetten redelijke rollen neer. Maar niemand kan tippen aan de ubercharismatische Welles, hij draagt deze film met groots gemak
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
:?
Citizen Kane is op alle vlakken een grootse film die zijn prestigieuze status voor mij helemaal waarmaakt. Welles slaagt er volledig in om de mystiek rond een illuster personage op film vast te leggen, vooral door de innovatieve vertelstructuur en sterke opbouw. Aan de hand van verschillende vertellers worden in flashbacks de ups en downs van miljonair Charlie Kane uit de doeken gedaan. De film is qua toon dan ook dubbelzinnig en bestaat zowel uit euforische, dynamische scènes als uit tragische, melancholische momenten. Louter emotioneel doet de film me erg denken aan Leone's meesterwerk Once Upon a Time in America.
Ook het personage Charlie Kane is ambigue: uitgesproken larger-than-life, maar anderzijds belichaamt hij ook menselijke zwakheden, wat vooral naar het einde toe duidelijk wordt. Doordat er heel selectief wordt omgesprongen met het levensverhaal van de man en door de façade die hij bij momenten lijkt op te houden, is het moeilijk om hem als kijker echt te 'leren kennen'. Dat maakt de fascinatie van de andere personages naar het woord 'Rosebud' zeer begrijpelijk. Welles vind ik geen weergaloze acteur, maar wat een geweldige uitstraling heeft de man. Echt geknipt voor deze rol.
De regie is in elke scène feilloos: veel lage camerahoeken, perfectionistisch qua staging en aankleding. Vooral de meer serene scènes vind ik prachtig opgebouwd, al is het tijdens dergelijke momenten misschien gewoon evidenter om op details te letten.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Wat vind je er dan zo slecht aan?
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Saai en achterhaald tot daar aan toe, maar langdradig? Ik vind dat de film door zijn niet-chronologische structuur en vele tijdssprongen een erg vlot tempo heeft. Bovendien is de vertelde tijd zo ruim dat er nergens te lang bij één punt stilgestaan wordt.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Saai en achterhaald tot daar aan toe, maar langdradig? Ik vind dat de film door zijn niet-chronologische structuur en vele tijdssprongen een erg vlot tempo heeft. Bovendien is de vertelde tijd zo ruim dat er nergens te lang bij één punt stilgestaan wordt.
SnakeDoc
-
- 4686 berichten
- 2227 stemmen
Een iets te langdradige klassieker met wel erg veel flashbacks waardoor het geheel soms wat moeilijk te volgen is. Het camera werk was overigens wel fantastisch. Iets wat me gelijk opviel. Er werd ook prima gespeeld, maar het verhaal kon niet 2 uur boeien!
Begrijp uiteindelijk ook niet echt waarom 'Rosebud' op de slee stond. Of tenminste .... wat daar de achterliggende gedachte van was. Iemand?
emmes
-
- 118 berichten
- 529 stemmen
Ik heb hem uitgekeken, wetende dat hij voor velen de beste film aller tijden is. Ik dacht "het zal nog wel goed worden". Wat een teleurstelling. Filmtechnisch gezien misschien in zijn tijd een hoogstandje, maar a totally waste of time for me. Ver overschatte film volgens mij.
Zandkuiken
-
- 1696 berichten
- 1360 stemmen
Op technisch vlak mag deze prent dan wel baanbrekend geweest zijn, anno 2011 is het toch een pak minder spectaculair. Wel erg degelijk natuurlijk, maar Citizen Kane wist me eigenlijk op geen enkel moment te overdonderen.
Het verhaal is een stuk speelser dan ik had verwacht, zo erg zelfs dat ik de eerste helft bij momenten nogal onnozel vond. Met zo van die scènes waarop het (eerder onuitstaanbare,) voortdurend schertsende hoofdpersonage door de vollédige redactie vanuit het raam toegejuichd wordt... Alsof het een of andere sportheld betrof.
Eens de film wat tragischer en wranger wordt, beviel 'ie me beter. Maar ik had toch iets anders verwacht van deze opperklassieker. Die Welles heeft natuurlijk wel een epische kop.
3* dan maar (na een eerste kijkbeurt).
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Sterke en boeiende film. Had eigenlijk heel wat anders verwacht. Weinig moeite gehad ook om hem uit te zitten.Orson Welles speelde erg goed. Zou die ook zo´n dominante man zijn geweest op de set? Verder leuke zoektocht naar wie/wat Rosebud is. Wist het aan het einde nog steeds niet eigenlijk. Werd me niet helemaal duidelijk. Sfeer was ook top en technisch al behoorlijk goed. Een echte klassieker in ieder geval!
4,0*
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Veel mensen, die er naar verluidt echt verstand van hebben (= filmcritici), blijven beweren dat dit de beste film allertijden is.
Dat heb ik er niet aan afgezien. Zeker, het is een interessante film, die van tijd tot tijd erg boeiend is, maar ook even vaak wat wegzakt.
Gelet op de positieve kritieken haalt de film niet het niveau dat ik ervan verwacht had.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Ik kan de klassieke stijl wel waarderen. De manier waarop geacteerd wordt, de manier waarop dialogen gevoerd worden (en dus geschreven zijn) en de decors , het komt allemaal terug in Citizen Kane. Desondanks laat de film niets anders zien dan hoe verdomde saai het leven van een mediamagnaat is. Mijn conclusie na honderdtwintig minuten film is dat Charles Foster Kane een omhoog gevallen nietsnut is. Iemand met teveel geld en nutteloze hobby’s.
Het komt er allemaal op neer dat de stijl wel in orde is. Charmant is een goed woord. Visueel is het aardig, soms best mooi, maar inhoudelijk volstrekt waardeloos. Het acteerwerk is soms wel heel oppervlakkig. Het is niet goed, maar ik kan het op een of andere manier wel hebben. Orson Welles zelf is absoluut een charismatische man, al komt dat in deze prent zelden naar voren. Eerlijk gezegd heb ik dan nog niet eens op zijn befaamde pruik gelet. Filmcritici zijn een apart volkje. Bovenaan op de voorkant op een duidelijke rode balk staat het dan vermeldt: Uitgeroepen tot de beste film aller tijden. Ik ben het er alleen absoluut niet mee eens.
De zoektocht naar de betekenis van het woord ‘rosebud’ loopt uit op een farce. Een duidelijk antwoord krijg je niet, waardoor alle kijkmoeite eigenlijk voor niets is. Aangezien het op zijn oude slee staat, zou je denken dat hij terug verlangt naar zijn jeugd. Een vrij plotselinge ommekeer in de film in dat geval. Kane’s jeugd komt volgens mij maar in hooguit 2-3 minuten aan bod. Het hele verhaal met alle flashbacks steekt gewoon erg oninteressant in elkaar. Een zogenaamde topfilm die je niet vaker dan een keer gezien hoeft te hebben.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Film wordt juist elke kijkbeurt beter voor mij. Maar wat heb je ertegen om te ontdekken dat het leven van een miljardair weleens leeg kan zijn en dat zijn mooiste herinnering juist iets kleins en onschuldigs is uit zijn jeugd? Ik vind dat juist heel mooi. Het zegt namelijk erg veel over de mens. Een welhaast boedistische wijsheid. Verder is het natuurlijk ook niet meer dan een mcguffin, de reden van de zoektocht. Het gaat natuurlijk om de zoektocht waarin we in talloze flashbacks, elk anders van stijl en vorm het leven van Kane voorgelegd krijgen.
Een waarlijk groots kunstwerk dat helaas zwaar te leiden heeft aan te hoge en verkeerde verwachtingspatronen van vele. Ik kan juist daarom iedereen meerdere kijkbeurten aanraden, waarop men meegaat in de film ipv zich zit af te vragen wat er nu zo goed aan is.
K. V.
-
- 4105 berichten
- 3594 stemmen
"De beste film aller tijden" zo wordt deze film aangekondigd. Een gewaagde uitspraak, dus moest 'k deze absoluut eens bekijken en ze hebben toch niet helemaal gelijk :d
Het is wel een goeie film, maar toch niet de beste
Een boeiend verhaal, die wel wat vreemd begint. Hij start als een soort oud nieuwsbericht/documentaire die je misschien ook kent uit het tv-programma "Man Bijt Hond" (ook met zo'n stem). Maar eenmaal dat de reporter de verschillende partijen bezoekt, is het een interessant levensverhaal die wist te boeien tot het einde.
Ondanks dat de film al uit 1941 is (en dus zwart-wit), was hij toch absoluut het bekijken waard.
AGE-411
-
- 10236 berichten
- 723 stemmen
Ondanks dat de film al uit 1941 is (en dus zwart-wit), was hij toch absoluut het bekijken waard.
Da's geen zekerheid dat ie zwart-wit is. De eerste echte (grote) kleurenfilm is Gone With The Wind.
selector60
-
- 12 berichten
- 66 stemmen
Na alle lofuitingen viel deze film me behoorlijk tegen. In z'n tijd wellicht een sensatie, nu een film met overacting en het verhaal kon me eigenlijk niet boeien.
Angelo2
-
- 673 berichten
- 2748 stemmen
Eindelijk heb ik hem dan gezien...1 van de beste films ooit gemaakt en ik moet zeggen, heb me prima vermaakt. Interessant verhaal over de op macht beluste krantenmagnaat Charles Foster Kane. Het acteren was vaak wat over de top maar verder wel prima. De film is beroemd omdat hij op vele punten vernieuwend was waaronder het beeld zowel op de voor als achtergrond in 1 shot scherp in beeld te krijgen. Dat is ook 1 van de redenen dat hij bovenaan in vele lijstjes staat. Voor mij was het gewoon een vermakelijke film. Maar goed, we hebben het wel over een film uit 1941. Zeker nog een kijkbeurt waard. Zaten trouwens een hoop leuke quotes in de film Voorlopig een 7
mrmojorisin123
-
- 1862 berichten
- 1275 stemmen
Ik kan maar niet genoeg superlatieven verzinnen om deze knalprestatie van Orson Welles te benadrukken. Hij was een knul van amper 25 jaar en herschrijft zomaar de geschiedenisboeken. Welles kreeg volledige vrijheid over hoe de film gemaakt zou worden. Uiteindelijk koos hij voor een visionaire manier van verhaal vertellen met een mysterieus woord waar het verhaal zich op voortborduurt, verschillende interpretaties en flashbacks.
Op zijn sterfbed zucht de krantenmagnaat namelijk nog één woord uit : 'Rosebud'. Door te achterhalen wat dit woord voor Kane betekende krijgen we een beeld van zijn identiteit en gedachtegoed weer via gesprekken met oude vrienden, echtgenotes en andere collega's.
Allereerst werd ik van mijn stoel (eigenlijk mijn zetel) geblazen door het revolutionair camerawerk. De innovatieve overgangen zijn op zich al een plezier om te aanschouwen, alsook het gebruik van de diepe focus en de camerapositionering tijdens de dialogen. Elke beeldcompositie werd zodanig gefilmd, gaande van de afwisseling van licht en schaduw, rechte lijnen en diagonalen, zwart en wit, voor- en achtergrond, dat de discrepantie van emotionele betekenissen een extra dimensie kreeg zoals liefde en eenzaamheid, armoede en rijkdom en macht en afhankelijkheid. Een mooi voorbeeld is de shot vanuit het ouderlijk huis waarbij het contract getekend wordt en de zielsgelukkige jongen buiten loopt te spelen in de sneeuw. Ook de montage van ontbijtscènes door de jaren heen met zijn eerste vrouw Emily is om je vingers van af te lekken. Zo'n technieken kunnen zoveel meer zeggen en tilt deze film mijns inziens naar een nog hoger niveau dan dat hij al was. Ik kon mijn ogen dan ook niet geloven toen ik nogmaals het jaar van de release opzocht.
Vanaf het begin zien we al dat Charles Foster Kane een exceptioneel personage is. Nadat hij voor adoptie werd afgestaan aan een hoge piet omdat zijn moeder geld nodig had, blijft hij zijn waarden en normen behouden. De manier waarop Orson Welles zijn personage vertolkt was verbluffend. Hij straalt zoveel karakter, aanzien en mysterie uit dat hij zelfs na 'The Great Depression' feilloos blijkt te zijn. Daarom vond ik de scène in het huis van Susan nog eens extra geweldig daar hij voor het eerst de touwtjes niet in handen had, wat duidt dat hij toch maar een mens blijft.
De uiteindelijke onthulling vond ik eerder voor de hand liggend maar heeft wel een moraliserend aspect waar ik altijd wel voor te vinden ben, zeker omdat het er hier niet dubbel en dik werd ingesmeerd. Rosebud, het enige moment in zijn leven waar hij echt gelukkig was tot geld er zich bij kwam bemoeien.
De krantenmagnaat William Randolph Hearst, op wie het personage Kane is gebaseerd, voelde zich persoonlijk aangevallen en beloofde de RKO studio alle kosten te betalen als zij het origineel en de kopieën zouden vernietigen. Nadat de studio zijn aanbod afwees (gelukkig), gaf Hearst de opdracht om de film af te kraken in zijn kranten. Citizen Kane werd daardoor in de jaren 40 aanzien als een flop. Ook deze tumult draagt ongewild bij tot de genialiteit van de film daar geld niet wint van geluk.
5,0*
md853
-
- 10 berichten
- 480 stemmen
Deze klassieker ook maar een keer gekeken. De cameravoering en het acteerwerk zijn dik in orde. Toch vond ik de film iets te lang duren omdat het tempo vrij traag is (wat ik overigens wel verwacht had van een film uit 1941). 3,5*
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
De film wordt nog steeds geprezen als zijnde beste film ooit gemaakt.
Toch vond ik de film iets te lang duren omdat het tempo vrij traag is (wat ik overigens wel verwacht had van een film uit 1941). 3,5*
Ik lees hier wel vaker over traag. Ik zal niet ontkennen dat oude films "trager" zijn, maar je zit ook met het genre drama. Diverse komediefilms uit die tijd zijn wel weer wat vlotter.
frans123
-
- 3854 berichten
- 1000 stemmen
yeyo en m1chel....................yeyo je verwoordt het mooi....er aantoevoegend dat ik deze film en ( yeyo) ook 'once upon a time in america' de beste films vind ooit gemaakt.
dat citizen kane een geweldige film is ,m1chel is niet uit te leggen......als je dat niet ziet mis je heel veel.ook op ander vlak denk ik zoals muziek en kunst zal je veel missen.. de kracht van citizen kane is het verpletterende acteerwerk van orson welles. adembenemend. als je dat niet ziet ,niet voelt,niet begrijpt, .....jammer joh..... films zijn voor allen ,maar niet voor iedereen.........5 sterren m1chel!!!
m1chel ,kijk de film nog eens als je tien jaar ouder bent!!!
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Hoezo moet ik 45 zijn dan? Ik ben nu 35 jaar, volgens mij oud genoeg om zo'n soort film te snappen. Nee dit is gewoon niet mijn soort film. Ik hoef daar zeker door niemand van overtuigt te worden, en ik ben geen 14 meer. Dus,zoals je hoop ik zal begrijpen, hou ik er niet zo van om als een klein kind behandeld te worden meneer frans123. Ik neem aan dat je mijn leeftijd in mijn profiel niet gezien hebt, so i forgive you. Maar accepteer dat er gewoon mensen zijn die deze prent niet goed vinden.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Kane is nu eenmaal niet een film die zich makkelijk laat kennen.
Verder ben ik het wel met hem eens als hij je vraagt de film over 10 jaar nog eens te kijken. Heeft niet zo zeer met leeftijd te maken, alswel met smaakontwikkeling en verwachtingspatroon. Op je 45e kijk je anders tegen het leven aan dan op je 35. Kane is gewoon een groeifilm die zich met elke kijkbeurt weer verder bloot geeft. Bovendien gaat het over terugkijken op het leven, iets wat naarmate je ouder wordt, relevanter wordt.
Wees nooit te standvastig over je eigen mening. Smaakontwikkeling op het niveau van Citizen Kane gaat altijd door. De film is gewoon enorm rijk aan beeld en idee. Dus ik zou zeggen geef het nog eens een kans. Mag ook over 3 jaar of morgen.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Grootste nadeel van herkijken van films is dat ze jaren later ook kunnen tegenvallen, nog niet meegemaakt, soms? Ik wel dus. Ik ga in ieder geval geen films herkijken die in het verleden al niet veel aan waren, maar dat mag iedereen zelf uitmaken.
@ m1chel bij een flutopmerking zoals bij the shawshank redemption is het inderdaad raadzaam om bij iedere film je leeftijd neer te zetten.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
@ m1chel bij een flutopmerking zoals bij the shawshank redemption is het inderdaad raadzaam om bij iedere film je leeftijd neer te zetten.
@Reinbo ben ik met je eens. Maar ik vraag me af of deze film het ooit bij me gaat doen. Hij heeft het gewoon niet (voor mij althans). Maar wie weet. Het was ook geen aanval hoor over die 10 jaar later,. Ik had meer het gevoel dat er gedacht werd dat ik jonger zou zijn. Ook dat is geen ramp, maar het kwam een beetje lullig over. No hard feelings voor de rest hoor.
frans123
-
- 3854 berichten
- 1000 stemmen
Hoezo moet ik 45 zijn dan? Ik ben nu 35 jaar, volgens mij oud genoeg om zo'n soort film te snappen. Nee dit is gewoon niet mijn soort film. Ik hoef daar zeker door niemand van overtuigt te worden, en ik ben geen 14 meer. Dus,zoals je hoop ik zal begrijpen, hou ik er niet zo van om als een klein kind behandeld te worden meneer frans123. Ik neem aan dat je mijn leeftijd in mijn profiel niet gezien hebt, so i forgive you. Maar accepteer dat er gewoon mensen zijn die deze prent niet goed vinden.
jammer voor je joh.....je mist echt veel als je absoluut niet ziet dat dit een meesterwerk is. ( het is zo;n beetje hetzelfde als dat je messi geen goede voetballer vindt....got it???) het heeft deels met je leeftijd te maken. je bent gewend aan 'snelle films. weinig of geen goede dialogen. had ik toch gelijk dat je rond de dertig bent. je bent van een generatie die niet heeft geleerd wat 'kunst is. niet jouw fout. je bent van een generatie van schreeuwers (theo maassen en nog een paar engerds) .,facebook ,twitteren.......kortom opppervlakkigheid,geen diepgang 'want dat is te moeilijk en te vermoeiend.
je conclusie moet zijn dat de film goed is maar niet jouw cup of tea. ik zei niet voor niks dat je de film nog een keer moet zien ,maar dan pas over tien jaar. komt het niet bij je op,dat je het misschien verkeerd ziet dat deze film alom wordt verkozen over de hele wereld ,als beste film ooit gemaakt??? kijk eens naar once upon a time in america, voor mij en velen de nummer 2 op de lijst. laat het mij weten.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Dat mag jij vinden hoor. Dus mensen opgelet: Als je van de generatie van 30ers bent en deze prent niet goed vind, dan ben je volgens meneer frans123 (de interlectueel in ons midden) 1: Fan van Theo Maasen,2: Oppervlakkig,3: je hebt dan niet geleerd wat kunst is. Man wat lul je nou allemaal joh. Once upon a time in America vind ik een van de beste gangsterfilms ooit gemaakt, maar vergelijk je dat nou werkelijk alleen maar om de flashbacks? Ten 2e vind ik Theo Maasen een verschrikkelijke vent die niet leuk is, Facebook en Twitter is absoluut een generatie later dan mij, maar goed iedereen zit daar op. Heeft allemaal niks met het niet goed vinden van deze film te makeb en al helemaal niet met leeftijd. Dus omdat deze film door veel mensen als beste ooit word gezien geld dat voor iedereen? Dat is niet alleen oppervlakkig, maar ook nog kortzichtig. Deze film VIND IK achterhaald en saai, heeft niks met het verhaal te maken, maar met de opbouw en de acteerprestaties (in mijn ogen). Dat zal voor de jaren 40 heel wat geweest zijn, maar daar kom je voor een boel mensen nu niet meer mee weg. Het is wel erg arrogant van jou om dan.meteen te roepen dat iemand geen diepgang heeft. Maar goed, ook voor jou, maak van je hart geen moordkuil.
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
Bericht verplaatst naar Film > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic)
Angelo2
-
- 673 berichten
- 2748 stemmen
Kane is nu eenmaal niet een film die zich makkelijk laat kennen.
Verder ben ik het wel met hem eens als hij je vraagt de film over 10 jaar nog eens te kijken. Heeft niet zo zeer met leeftijd te maken, alswel met smaakontwikkeling en verwachtingspatroon. Op je 45e kijk je anders tegen het leven aan dan op je 35. Kane is gewoon een groeifilm die zich met elke kijkbeurt weer verder bloot geeft. Bovendien gaat het over terugkijken op het leven, iets wat naarmate je ouder wordt, relevanter wordt.
Wees nooit te standvastig over je eigen mening. Smaakontwikkeling op het niveau van Citizen Kane gaat altijd door. De film is gewoon enorm rijk aan beeld en idee. Dus ik zou zeggen geef het nog eens een kans. Mag ook over 3 jaar of morgen.
Helemaal mee eens. Als je ouder wordt veranderd ook je smaak en let je op andere dingen in films. Je krijgt steeds meer levenservaring en gaat ook over bepaalde dingen anders denken.Deze film had ik op mijn 18e na een half uur uitgezet. Met een Franse film hoefde je echt niet aan te komen en met filmhuis films al helemaal niet.
Nu kan ik eindeloos genieten van het camerawerk in The Tree Of Life of van het verhaal in 500 Days Of Summer (zelf meegemaakt).
Kortom je smaak veranderd maar dat wil niet zeggen dat je nu Citizen Kane straks wel ineens goed vind maar.... je weet maar nooit!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11970 stemmen
Kan dus evengoed zijn dat jullie binnen 10 jaar inzien dat dit toch geen bijster goeie film is.
Gerelateerd nieuws
Dit is de top 5 in deze editie van de 'Sight and Sound' top 100
'Mank' van David Fincher krijgt releasedatum op Netflix
Bekijk ook
One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.447 reacties
12 Angry Men
Drama, 1957
862 reacties
Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.415 reacties
Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
723 reacties
North by Northwest
Thriller, 1959
648 reacties
Rear Window
Thriller / Mystery, 1954
635 reacties
Gerelateerde tags
journalistkrantfloridacapitalistbankermedia tycoon art collectorsleigh geldzwart en witkind
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.