menu

Hier kun je zien welke berichten Asaharo als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

2001: A Space Odyssey (1968)

Alternatieve titel: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte

5,0
Eindelijk deze klassieker van Kubrick bekeken.

Ik weet niet waarom, maar het science-fiction genre is iets wat mij niet echt aanspreekt. Dat is dan ook de reden dat ik deze film zo lang links heb laten liggen. Het was dan ook een aangename verrassing dat dit meesterwerk eigenlijk meer is dan gewone science-fiction. Je kunt de film op een geheel eigen manier invullen en toch heb je het gevoel dat het klopt.

In het eerste deel komen we de mensapen tegen, onze voorouders. Plotseling staat daar temidden van al het tumult een steen. Volgens mij staat die steen(moniliet ofzo) voor vooruitgang. De apen evolueren van prooi naar jager door middel van het werktuig of wapen. Vanaf het moment dat de aap die andere de kop inslaat zijn we geboren.

Het tweede bedrijf gaat van start 4 miljoen jaar later, wanneer diezelfde steen ergens in de ruimte wordt opgemerkt. De mens is op het toppunt van zijn bestaan, zowel aarde als ruimte staat onder zijn controle dankzij de technologische groei. Maar al snel blijkt dat een illusie als de Hall 9000 zowat zijn eigen koers begint te varen. Hiermee ontstaat het gevecht tussen machine en mens.

Het laatste deel is zeer verwarrend en misschien is mijn analyse niet de juiste maar swat. Dave verdwijnt in de oorsprong van ons leven. (big bang) waar zowel tijd als ruimte verdwijnt. (Vandaar dat hij zichzelf als oude man ziet in een ruimte die enorm bevreemdend is.) Waarna dave(de mens) uiteindelijk herboren wordt als een Universeel wezen die in harmonie is met het heelal en het leven.

Conclusie: Zeer trage maar fascinerende film die ondanks een gebrek aan dialogen geen moment verveelt. Hulde!!

4.5*

Capo dei Capi, Il (2007)

Alternatieve titel: Corleone

3,0
Maffia, het is een begrip dat de afgelopen eeuw veel bijval heeft ondervonden. Vandaag heeft het zelfs een bepaalde klank, niet een van ergernis, wanhoop of onderdrukking, maar van amusement. Of het nu draait om de camorra in Napels, de sacra unita uit Apulië, de ndrangheta in Calabrië en de meest bekende uit Sicilië, de cosa nostra. Het blijft de mensen boeien, mijzelf inbegrepen wel veelal om verschillende redenen. Je zou je al beginnen afvragen als je deze lijst bekijkt of er ooit wel sprake is geweest van een Italiaanse eenmaking.

Corleone zelf is natuurlijk wereldberoemd geworden vanwege de gelijknamige hoofdrolspeler uit de Godfather maar was vroeger voornamelijk een stadje die zich moest zien te handhaven in een sfeer van totale ondergeschiktheid voor de elite die de boel runnen. (merendeel landbouweigenaars die oftewel lid waren van cosa nostra oftewel de nodige contacten hadden met de cosa nostra.) Het is in dit milieu dat Salvatore Riina zijn honger naar macht zal ontwikkelen, met de nodige gevolgen vandien.

In een totaal van zes afleveringen met circa 80minuten speelduur vertelt men dus via het rise and fall principe de levensloop van Riina en diens consorten. Maar daar knelt nu net het schoentje, men volgt ook het leven van een fictief persoon Biaggio om de kijker nu eenmaal een moreel kader te geven te midden van alle chaos. Hierin faalt de serie jammerlijk en als kijker voelt het gewoon niet geloofwaardig aan. Ook de muziek is bezwaarlijk veel aanwezig, op de slechtst mogelijke momenten hoor je plotseling een strijker die onder de dialogen heen zweeft en die in plaats van sfeer te creëren gewoon de hele scene verkloot.

De serie heeft ook zijn goede punten, Riina's kruistocht is meedogenloos en brutaal in beeld gebracht zowel tegen zijn rivalen als tegen de staat. En de verhaallijnen van Falcone en Borsellino, de onderzoeksmagistraten die omkwamen tijdens de beruchte bomaanslagen van de jaren 90' zijn zeker het bekijken waard. Zelfs Gambino kwam er even in voor dacht ik. Echt diepgaand is deze serie niet maar voor menig maffia-filmliefhebber is dit toch wel een must om te zien.

District 9 (2009)

3,5
District 9

een kolonie ruimtewezens komt op een onverklaarbare manier aan op onze planeet en stopt tot iedereen hun verbazing in Johannesburg. Blijkbaar waren ze hier niet om contact te zoeken met andere levensvormen aangezien het schip stopt en niemand open doet. De Amerikanen(wie anders) komen dan de boel weer eens op stelten zetten en steken ze in kampen. Men communiceert wel maar blijkbaar willen de mensen niet luisteren.
20 jaar later is de situatie nog steeds hetzelfde en worden de garnalen gezien als een inferieure levensvorm.


zo, kort samengevat waar het om draait, maar laat dat je niet afschrikken. In wezen blijft dit een normale actiefilm met een ietwat andere methode.
Gewoon entertainment van de bovenste plank met het geinige accent van de hoofdrolspeler Wikus van der merve er bovenop.In het begin vond ik het al lachen, maar op het moment dat de film meer richting actie ging kwam ik niet meer bij. Het Wikus personage is gewoon dikke fun!

Veel vragen blijven onbeantwoord en dat deert eigenlijk niet. Het draagt zelfs bij aan de filmervaring. Zulke blockbusters mogen ze meer maken!

4*

Occupation 101 (2006)

3,0
Het Israëlisch-Palestijns conflict is er een die doorheen de annalen van geschiedenis vervormd werd door beidde kanten. Propaganda is dan ook zeer effectief, het manipuleren van beelden, uitspraken, en geschiedenis feiten zorgen ervoor dat de waarheid steeds verder lijkt te vervagen.

Het verhaal begint dus wanneer Palestina tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt toebedeelt aan Groot-Brittannië, en hier ligt al het eerste knelpunt, terwijl men tegen de Arabische leiders vertelden dat Palestina onder Arabisch zelfbestuur zou komen te liggen waren de Fransen en Britten de buit al onderling aan het verdelen. De Arabieren voelden zich bedrogen en toen de eerste blanke (joodse) immigranten toekwamen beschouwden ze deze als kolonisten.
Een kanttekening moet er wel bij gemaakt worden, niet alle Palestijnen waren tegen de joodse immigranten in de jaren 20 en 30, meer nog, heel wat Palestijnen konden genieten van een betere infrastructuur en werkgelegenheid net vanwege de immigratie. Maar natuurlijk was er ook een harde kern die helemaal niets moest weten van ''de blanke duivel.''
Zowel Joden als Arabieren zullen tijdens deze periode (1920-1945) al hun toevlucht zoeken in terrorisme.

Het is jammer dat ook weer deze documentaire soms tekort schiet in het kritisch en eerlijk bekijken van de strijd tussen deze 2 partijen. De periode die ik hierboven beschreven heb wordt afgehaspeld alsof de problemen pas ontstonden tijdens de 2e Wereldoorlog en in de najaren ervan terwijl het al een tijdje aan het broeien was. Ook wordt er aangenomen dat in 1948/1949 een systematische etnische zuivering aan de gang was om de Palestijnen te verdrijven. De verdrijving is een feit, het moorddadige gedrag van Irgun(joodse) milities ook. Deir Yassin komt aan bod om vooral Europese sceptici erop te wijzen dat Palestijnse inwoners helemaal niet zelfstandig zijn vertrokken uit hun dorpen en woonplaatsen, zogezegd omdat de Arabieren kwamen vechten op hun land. Deir Yassin was immers enkele weken voor de uitroeping van Israël door Goerion vernietigt met iets meer dan honderd doden als gevolg, kinderen, ouderen, niemand werd gespaard. De mobilisatie van de Arabische veldheren begon pas tijdens de uitroeping van Israël en tegen die tijd waren de Palestijnen al gevlucht vanwege de angst om Yassin. Maar of we daarom moeten spreken van een etnische zuivering lijkt me wat hard, weliswaar zijn in de periode 1948/1949 bijna 500 dorpen vernietigt en circa 700 000 Palestijnen gevlucht of verdreven. Een oorlogsmisdaad zonder twijfel.

De gevluchte Palestijnen troepten samen in de west bank en Gaza die sinds 1967 bezet gebied zijn. Ook deze mythe wordt ontkracht, het Israëlische leger is het best uitgeruste leger in het Midden-Oosten dus de Palestijnse verzetsgroeperingen hebben nooit maar dan ook nooit de kracht of middelen gehad om een grootschalige oorlog te voeren tegen Israël. ( Wat Israël natuurlijk beweerde, hun voortbestaan werd bedreigd!!). Nu wordt het duidelijk waarom Israël de resterende gebieden had aangevallen, annexatie. Vandaag de dag gaat het bouwen van nederzettingen gewoon door, talloze checkpoints vermoeilijken het leven van de Palestijnen dagelijks, terwijl er wegen zijn die voor de kolonisten vrij zijn om te gebruiken.

Ook de beelden in de documentaire tijdens de 2e intifada vertellen genoeg. De Internationale gemeenschap volgt Israël op de voet, zij weten dit, en dus in plaats van mensen willekeurig te elimineren, gebruikte men stenen en knuppels om Palestijnen hun botten te breken. Waarom? Het dodentol mag niet te zwaar oplopen anders zou Israël op de vingers kunnen getikt worden door zoals ik eerder zei, de internationale gemeenschap. Toch is de stilte in mijn land schrijnend, terwijl de rechten die de 2WO aan ons toegekend werden iets van het mooiste goed is. ( rechten van de mens) Het ziet ernaar uit dat we er wel willen in leven, maar het niet durven verdedigen.

Prophète, Un (2009)

Alternatieve titel: A Prophet

5,0
Bwa, saai kun je dit zeker niet noemen. Het is gewoon een zeer rake milieu-schets met een hoofdacteur die de film moeiteloos draagt. Un Prophète begint brutaal maar trekt die lijn bewust niet door. De nadruk ligt hem op Malik en hoe hij de gevangenis ervaart. Hij komt in contact met zowel de Corsicaanse bendes als de Arabische en begint aan zijn eigenwijze klim om hogerop te geraken.

Op bepaalde momenten speelt de maker met surrealistische taferelen(Die eindscene waarbij Malik vrij komt en zijn volgelingen hem opwachten is er een van religieus ontzag. en zorgt hiermee voor een zeer magisch realistisch sprookje. Het verhaal zelf is opzich niets nieuws en de uitwerking soms misschien wat rommelig, maar die ongure sfeer is wel voelbaar in elke shot die je bekijkt.

4.0*

Shooting Dogs (2005)

Alternatieve titel: Beyond the Gates

2,5
Middelmatige film. Het onderwerp Afrikaanse burgeroorlogen blijkt telkens te moeten toegeven aan de conventies van het genre. Dat de hoofdrolspelers nobele blanke mannen(oud en jong)zijn doet de authenciteit van het geheel geen goed maar swat, daar wil ik nog over kijken.

Verder zag ik ook niets nieuws onder de zon, dat de film vergeleken wordt met Hotel Rwanda is behoorlijk normaal. Beide films trachten op een simplistische manier een complexe materie voor het publiek te verwerken, en slagen daar maar deels in.

Wat de film wel duidelijk maakt is hoe omslachtig en ronduit belachelijk die mandaten waren in de praktijk. Het gehele genocide begrip daarentegen wordt op een soort kinderlijke manier aangepakt en hier gaat het wederom de mist in.

Deze film heeft zijn hart op de juiste plaats, maar mist de ballen om daadwerkelijk te beklijven. Het is allemaal net iets te gladjes en braaf vormgegeven.

2.5*

Tsotsi (2005)

4,0
Het kleine gangstertje.

Een leuke verrassing was me dit. Door de sfeervolle beelden en een uitstekende soundtrack wordt de zwaarmoedige thematiek enigsins getemperd. Mooie camera-standpunten trouwens, het zorgt ervoor dat je de setting behoorlijk kitcherig ervaart, wat in dienst van het verhaal goed werkt.

Want in weze is dit een zeer mooie en oprechte vertelling van een jongeman die in alle armoede, in alle bitterheid toch een lichtpunt vindt.(geheel onbewust natuurlijk.) De scene in de metro is bikkelhard en zet de toon voor een grauwe reis doorheen de straten van Johannesburg. Wanneer hij het kind ontvoert begint de metamorfose maar zeer subtiel en nergens gaat de regisseur de gebruikelijke sentimentele toer op. (fuck you Peter Jackson!!!)

Conclusie: Tsotsi is een zeer leuke,oprechte film maar een tikkeltje te kort naar mijn gevoel. Volgens mij had er nog meer ingezeten.

toch een dik verdiende 4.0*

Twilight (2008)

0,5
Is dit nu de befaamde tiener-hype?

Dit waren mijn eerste gedachten toen de aftiteling begon. Zeer langdradige en brave verfilming van het gelijknamige boek. Het kleurgebruik vind ik persoonlijk aartslelijk en de gemaakte visueele stijl is ook niet iets om trots op te zijn. Zwak gefilmd ook, vooral de actie-scenes zijn echt niet om aan te zien. Ook de acteurs die vampieren spelen zijn enorm grappig, ze weten blijkbaar niet goed hoe ze dat precies moeten doen. Een beetje grommen en wenkbrauwen fronsen ervaar ik dus niet als acteren.

Ik zoek met de beste wil naar positieve punten in deze film maar tot mijn spijt vind ik er echt geen enkele. Dit is dus duidelijk niet mijn ding. Dat bakvissen en adolescerende pubers met huidproblemen dit leuk vinden is begrijpelijk. De filmmaker richt zich vooral op dit doelpubliek. Maar voor mij is dit een van de zwakste films die ik heb gezien het afgelopen jaar.

0.5*