- Home
- Deus Ex Machina
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten Deus Ex Machina als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Crimes of the Future (2022)
Tja, wat moet je hier over zeggen...Gewoon gaan kijken!
Je moet er van houden, maar mijn netvlies werd getrakteerd op een van de raarste, maar mooiste filmervaringen van de afgelopen tijd (de dans scène is by far mijn favoriet)❤ En zeer interessante invalshoeken waar je lekker over kunt discussiëren!
Everything Everywhere All at Once (2022)
Afgelopen week gezien tijdens de Sneak Preview en wat een fantastische verassing!
Ik vond het ontzettend knap hoe ondanks de over-de-top en gekker-dan-gek-scenario's je je toch verbonden voelt met de personages. Een film waarbij de tranen rollen over je wangen van zowel het lachen als huilen.
Een adrenalinekick waarbij je vol spanning zit te wachten wat het volgende shot weer op je netvlies brandt, zonder dat je daarbij het gevoel krijgt naar een onsamenhangend geheel te kijken. Ja, het vraagt enige inspanning van je als kijker, maar dat maakt voor mij vaak een film juist zo de moeite waard. Ik heb van elke minuut genoten van deze achtbaanrit❤
Filth (2013)
'The same rules apply'
Een achtbaan van een emoties! De film begint met behoorlijk wat humor wat ik erg vermakelijk vond (het type love it or hate it humor). Ik moest wel even wennen aan het tempo van de dialogen, jemig wat ging dat snel. Maar dit went wel. Door de film heen zitten behoorlijk wat seks scènes, vond het niet echt storend omdat ze vaak nogal lachwekkend waren (en de kopieermachine scène...geniaal). De spanning hoe deze film zou eindigen werd goed opgebouwd door de sfeer die steeds grimmiger werd en Robbo (echt heel sterk neergezet door Mcavoy) steeds meer de grip op de realiteit verliest. Vond de flitsbeelden van zijn hallucinaties ook wel weer iets humoristisch en griezeligs tegelijk hebben. Tegen het einde krijg je meer sympathie voor hem en ik hoopte stiekem dat het goed zou aflopen voor hem, maar dat zou de film teniet doen. Uiteindelijk gelden voor hem 'dezelfde regels ' en zal hij moeten boeten. Een film die zeker wel even blijft hangen.
Orphan (2009)
Alternatieve titel: Orphan Esther
Op zich een aardige thriller/horror, maar niet extreem spannend. De beginscène waarin Kate een nachtmerrie heeft over haar miskraam vond ik er wel gelijk goed in hakken, maar dit was voor mij ook gelijk de meest 'choquerende' scène uit de film. De plottwist was oké, maar wel een beetje vergezocht en het lukte mij niet om Esther ineens als volwassen vrouw te zien. Verder veel voorspelbare momenten en weinig schrikmomenten, terwijl ik normaal van het minste geringste achter de bank spring. John vond ik trouwens erg ongeloofwaardig overgekomen, het ene moment lijken hij en Kate het perfecte stel, het volgende moment vertrouwt hij haar voor geen cent meer en gelooft hij een kind dat zij net 2 weken in huis hebben (en bekijkt hij even goed het decolleté van de buurvrouw in de speeltuin, maar goed ). Vond deze ommezwaai in zijn gedrag erg vreemd. Isabelle Fuhrman vond ik echt super acteren als Esther, heel natuurlijk! Ook het dove zusje Maxine gespeeld door Aryana Engineer kwam zeer geloofwaardig over. Een van de scènes die mij het meest is bijgebleven is toch wel de scène waarin John de schilderijen en muur van Esther in blacklight ziet, heel gaaf gedaan! Maar die onthulling had zo veel meer impact kunnen hebben als je dit niet al eerder in de film had gezien.
Prisoners (2013)
Spannende film, ik zat tot het einde op het puntje van mijn stoel! Jake Gyllenhaal heb ik als acteur hoog in het vaandel staan en vond hem in deze rol ook weer erg sterk (dat soort zenuwtrekje aan z'n ogen vond ik hem toch net even dat extra aan zijn personage geven) en ook Hugh Jackman speelt fantastisch als de wanhopige vader. Ik kreeg van Paul Dano echt de kriebels en de hele film bleef ik mij maar afvragen wat hij nu achterhield over de meisjes. Helaas trek ik toch een half puntje eraf omdat ik het plot niet zo sterk vond. De spanning wordt goed opgebouwd, maar misschien kreeg ik daardoor te hoge verwachtingen voor het einde. Al vond ik de laatste scene waarin Loki Keller hoort fluiten wel een goede zet om de film daar te laten eindigen.
De grimmige sfeer in de film vond ik ook geweldig!
Speak No Evil (2022)
Afgelopen zondag gezien tijdens de sneak preview...opbouw is goed, de onderhuidse spanning ook, zouden ze het dit keer toch anders doen? Maar dan...het moment waarop ik al 10x m'n koffers had gepakt en met gierende banden teruggereden was naar Denemarken, besluit meneer om terug te rijden voor de knuffel van zijn dochter. En dan ben je mij kwijt♀️ Het voelt allemaal rommelig aan, ondanks dat er echt mooie beelden in zitten. En waarom klinken die Nederlandse dialogen toch zo vaak alsof je je nagels over een krijtbord haalt, jemig...Helaas! 2*
Usual Suspects, The (1995)
Na deze film te hebben gezien kan haast geen andere er meer aan tippen...Ik krijg nooit meer hetzelfde gevoel bij een plottwist in een film zoals bij the Usual Suspects Geweldige film, meesterlijk verhaal en top acteurs!