ad
  • 8.088.588 stemmen

Dagboek van een Herdershond (1978-1980)

2 seizoenen
3,54 49 stemmen + Mijn stem

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

IMDb beoordeling: 7,4 (86)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Dagboek van een Herdershond

In 1914 fietste de jonge kapelaan Erik Odekerke zijn eerste parochieplaats Geleen binnen. Het kleine landbouwdorp wordt beheerst door een kleine groep notabelen, de onderwijzer, een herenboer en meneer pastoor. De jonge kapelaan is erg onhandig en naïef en jaagt, ondanks zijn goede bedoelingen, veel mensen tegen zich in het harnas. Niet in de laatste plaats de conservatieve pastoor, die zichzelf als herder van de kudde beschouwt. Wat hem betreft is de kapelaan slechts zijn herdershond.

Alle Media

Meningen over Dagboek van een Herdershond

avatar van Dievegge

Dievegge

woensdag 8 januari 2020
Dagboek van een Herdershond seizoen 1 Wie afgaat op een eerste indruk, zal dit ongetwijfeld oubollig vinden, maar wat is het toch goed geschreven en geacteerd. Het leven in een Limburgs plattelandsdorpje anno 1914 wordt tot leven gebracht, met z'n bekrompenheden, z'n gezelligheid en z'n geroddel. De mooiste nevenpersonages zijn de ruwe boer Bonte en de gevoelige Miete. Verschillende benaderingen van het geloof komen aan bod. Kapelaan Odekerke is nauw betrokken bij het leven van z'n parochianen, terwijl de ongenaakbare pastoor de katholieke waarheden van op een troon verkondigt. Sociologisch is er de overgang van een agrarische naar een industriële samenleving, met de opkomst van de mijnbouw. Historisch is er het begin van de Eerste Wereldoorlog en de mobilisatie, maar dat is ver van het bed.

Destijds keken hier zes miljoen mensen per week naar, kijkcijfers waar men nu nog slechts van kan dromen. Mijn herinnering eraan was zeer vaag en onvolledig, maar woorden als tonsuur en engelbewaarder heb ik hier als kind van opgestoken. Jo De Meyere blijkt toch wel een zeer veelzijdig acteur te zijn, als je weet dat die later ook totaal andere rollen gespeeld heeft.

stinissen

woensdag 8 januari 2020
Dagboek van een Herdershond seizoen 1 Destijds keken hier zes miljoen mensen per week naar, kijkcijfers waar men nu nog slechts van kan dromen. Grappig, nooit meegekregen. Is dit dan ook de best bekeken tv-serie van eigen bodem?

Ik denk zo wie zo in de top 10 HEERLIJKE TV wat een top serie.