• 8.985.515 stemmen

Ontwikkeld door: Jurgen Buedts, Johannes Bucher en Jurgen Buedts

Met: Paul Van den Abeele, Raymond Van Der Plassche en Odette Dereze

Oorsprong: België

Datum van release: zondag 20 november 2016

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot België Scherpgesteld

Hoe kijken Belgische documentaire fotografen naar hun eigen land en hun inwoners? Ze vertellen over de omstandigheden waarin ze gewerkt hebben en over de heel eigen en persoonlijke manier waarop ze grote en kleine gebeurtenissen, evoluties en identiteit proberen vast te leggen in hun werk. Een panoramisch beeld van de Belgische fotografie sinds 1945.

1. 1. Voorbij de Waan van de Dag - De Fotografie van de Actualiteit

20 november 2016 (52 minuten)

Persfotografen hebben lange tijd geen artistieke pretentie gehad. Persfotografie betekende in de eerste plaats: een vluchtig beeld ter ondersteuning van de tekst. Maar gaandeweg groeide het verlangen naar een autonoom beeld dat zich bevrijdt van de waan van de dag. Dit is het verhaal van een strijd om erkenning, een bloeiperiode en een onzekere toekomst.

2. 2. Op Zoek naar de Bevroren Tijd - Documentaire Fotografie

27 november 2016 (52 minuten)

Door de industrialisering en modernisering hebben we de plek waarin we leven zo naar onze hand gezet dat er van natuur haast geen sprake meer is. Uitdijende agglomeraties met daartussen kilometers beton en asfalt, die ons naar de schaarse natuur moeten brengen maar ze intussen steeds meer in het gedrang brengen; Ziedaar de ingrediënten voor een blik op het Belgische decor.

3. 3. De Belg in Zijn Blootje - Fotografie van de Vrije Tijd

4 december 2016 (52 minuten)

In een paar decennia evolueerde België van een overlevingssamenleving naar een consumentenmaatschappij. Zo zijn we van een spaarzaam en behoudsgezind volkje in ijltempo geëvolueerd naar een hedonistische, postmoderne mens. Vaak nog in het decor van de traditie wentelen we ons, naar Amerikaans voorbeeld, in individueel consumentisme. De materiële welstand heeft ook de noodzaak van een God als steun en toeverlaat doen verdwijnen. We geloven nu in onszelf.

4. 4. Ceci n’Est Pas un Pays - Fotografie van de Belgitude

11 december 2016 (52 minuten)

De zoektocht naar een identiteit in een almaar groeiende geglobaliseerde wereld is meer dan een angstreflex of aangebrand nationalisme. Het betekent ook thuiskomen. Een reis op breuklijnen en langsheen grenzen. Op zoek naar beeldessays die ons vertellen waarom we geen Fransman, Duitser of Nederlander (willen) zijn.

5. 5. De kunst van het Selecteren - Conceptuele Fotografie: Ideeën in Foto’s

18 december 2016 (52 minuten)

Dankzij het internet is de verbeelding van onze tijd nooit meer dan één muisklik verwijderd. Iedereen is fotograaf en beeldenverzamelaars kunnen zonder hun huis te verlaten de virtuele wereld afstropen. Er kan eindeloos bewaard worden, en zo kan de interpretatie later des te beter gebeuren.

Er zijn bij dit seizoen nog geen berichten geplaatst.