• 8.985.633 stemmen

Anthony Bourdain: No Reservations - Seizoen 1 (2005-2006)

Show titel: Anthony Bourdain: No Reservations

Ontwikkeld door: Christopher Collins, Lydia Tenaglia, Myleeta Aga, Anthony Bourdain, Sandra Zweig, Stone Roberts, Amy Emmerich, Charlie Parsons en Yusuf Hasanov

Met: Anthony Bourdain

Datum van release: maandag 25 juli 2005

Eerst uitgezonden op: Travel Channel (Verenigde Staten)

Plot Anthony Bourdain: No Reservations

Ga mee met de bestseller auteur en chef-kok Anthony Bourdain op zijn reizen over de hele wereld, op zoek naar de ultieme dinerervaring. Hij gaat langs bij allerlei lokale gelegenheden, zowel de beroemde alsook de obscure. Hij trekt van New Jersey naar IJsland en vele plaatsen daartussenin. Tijdens zijn reis deelt Bourdain zijn ongebreidelde drang tot het ervaren van eten en gebruiken die smaak geven aan de verschillende culturen in de wereld zoals alleen hij dat kan.

Afleveringen Seizoen 1 (2005-2006)

1. 1. France: Why the French Don't Suck

25 juli 2005 (42 minuten)

Tony's debuutaflevering brengt hem naar Parijs. Hij exploreert de beroemde catacomben, probeert absint uit en bezoekt één van de grootste vleesmarkten van de stad. De nacht brengt hij door in de kamer waar Oscar Wilde stierf.

2. 2. Iceland: Hello Darkness My Old Friend

1 augustus 2005 (42 minuten)

Deze week reist Anthony af naar IJsland, waar in de winter deze vulkanische eilanden slechts zo'n vier uur zonlicht per dag krijgen. Hij blijkt de duisternis troostrijk te vinden en ontdekt hoe de inwoners zich door de donkere dagen heen slaan: door te eten, te drinken en gewichten te heffen!

3. 3. New Jersey

8 augustus 2005 (42 minuten)

Tony bezoekt de staat New Jersey. Hij neemt ons mee op een trip door het gebied waar hij geboren werd en poogt een aantal misvattingen over de 'Garden State' weg te nemen. We leren het een en ander over de Sopranos en andere bekende zaken uit New Jersey terwijl Tony herinneringen ophaalt.

4. 4. Vietnam: The Island of Mr. Sang

15 augustus 2005 (42 minuten)

Tony reist naar het ver weg gelegen land Vietnam, waar hij een oude vriend ontmoet en waarmee hij een eeuwenoude cultuur doorkruist. Hij besluit met een trip langs geïsoleerde dorpen dat eindigt op een eiland resort dat eigendom is van de mysterieuze Mr. Sang.

5. 5. Malaysia: Into the Jungle

22 augustus 2005 (42 minuten)

Vandaag reist Tony naar zuidoost Azië. Hij is altijd gefascineerd geweest door het idee van 'natural fusion', de manier waarop keukens en culturen in elkaar overlopen door de eeuwen heen. Hij is daarbij in het bijzonder geïnteresseerd in Maleisië, waar de Chinese invloed zich vermengd heeft met die van de Maleisiërs, de Indiërs, de Peranakan-Chinezen en de inheemse cultuur van Borneo.

6. 6. Sicily

10 oktober 2005 (42 minuten)

Tony is het kleine land Sicilië, ook al valt dat eigenlijk onder Italië, en wordt op de markt van Il Capo op pens getrakteerd. Hij probeert een broodje milt met de president van Sicilië. Ook probeert hij te achterhalen waar je de beste cannoli kan vinden.

7. 7. Las Vegas

17 oktober 2005 (42 minuten)

Tony werkt aan een opdracht voor een culinair tijdschrift en de deadline nadert. Hij heeft nog vier dagen de tijd om het allerbeste van de chefs in Las Vegas te verslaan. Hij bezoekt The Double Down, Bouchon, El Sombrero, Beauty Bar, Freemont Street en vele andere.

8. 8. Uzbekistan

24 oktober 2005 (42 minuten)

Tony krijgt een wilde trip te verwerken, op reis door Oezbekistans 2000 jaar oude hoofdstad Tasjkent, dineert bij Jumanji, gaat naar een buikdansclub en bezoekt een lokale moskee voor een kennismaking met de cultuur. En hij gaat onder andere ook op zoek naar een huwelijkscadeau.

9. 9. New Zealand: Down Under the Down Under

7 november 2005 (42 minuten)

Tony wordt uitgenodigd naar Nieuw-Zeeland te komen en een lezing te geven op een culinair congres. Na een lauw ontvangst door het publiek, besluit hij op zoek te gaan naar de echte Kiwi-cultuur buiten de stad Christchurch.

10. Iceland Special Edition (special)

20 maart 2006 (42 minuten)

Gastheer Anthony Bourdain en producer Chris Collins kijken terug op hun avonturen in IJsland. Per scène geven ze extra informatie en commentaar en beschrijven wat er werkelijk gebeurde toen de camera's niet draaiden.

Sympathiek rock'n'roll figuur zoals je die niet veel tegenkomt op de kookzenders. De meeste chefs helpen je netjes door een receptje heen om thuis simpelweg na te brouwen (wat ik persoonlijk ook wel interessant kan vinden, al doe ik dat zelf nauwelijks) of anders is het wel een ordinaire kookwedstrijd (en daar kijk ik ook wel es naar - en zie ik soms zelfs Mr. Bourdain zelve opduiken).

Maar hier doet 'Tony', zoals hij overal genoemd wordt, dat dus niet; hij zoekt over de hele wereld achteraf plekken uit gebaseerd op wat hij zelf nog wil per se proeven of wat een gewaardeerd collega hem aangeraden heeft, die vaak ver verwijderd zijn van de door toeristen suf gebaande paden. Maar soms ook zeer exclusieve tenten waar je als gewone sterveling nooit zal komen, omdat de man nu eenmaal connecties heeft in de culinaire wereld.

Verder: neemt geen blad voor de mond en wil nog wel es van leer trekken tegen verschillende maatschappelijke en politieke zaken in betreffende landen of gewoon tegen zijn eigen land, ook leuk.

Alweer een tijdje geleden dat ik het zag, maar een dikke 3,5* is het toch zeker waard.