Mijn Series +

Olive Kitteridge (2014)

Miniserie, 239 minuten

ontwikkeld door Tom Hanks en Gary Goetzman
met Frances McDormand, Richard Jenkins en Ken Cheeseman

Olive Kitteridge speelt zich af in New England over de tijdspanne van 25 jaar. Olive is een wiskundelerares op een middelbare school, die getrouwd is met de plaatselijke drogist. Door haar bijzondere ogen zien we de belevenissen in het plaatsje dat door criminaliteit, buitenechtelijke affaires en tragedies wordt geteisterd.

1. Pharmacy
  2. Incoming Tide
  3. A Different Road
  4. Security
avatar van Donkerwoud
Over de koude oorlog van het gezinsleven, met al haar sluimerende verlangens en jarenlang opgebouwde onderlinge frustraties. In vier afzonderlijke episodes worden verschillende levensfasen verteld uit het leven van de stoicijnse Olive Kitteridge (Francis McDormand), die zich met chagrijn en botheid staande probeert te houden tegenover de schaduwkanten van het leven. Juist dat onaangepaste maakt haar voor mij tot een sympathiek personage, omdat ze zich daarmee openlijk verzet tegen de kleinburgerlijkheid die anderen op haar projecteren. Ze kiest haar eigen pad en betaalt daar soms een prijs voor. Hoe anders is haar liefhebbende echtgenoot (Richard Jenkins), die zich dan juist weer vastklampt aan een irritant positivisme en mensenliefde, een overlevingsstrategie waar hij zijn levensenergie uit haalt. Die twee radicaal afwijkende levensvisies botsen natuurlijk met elkaar, maar tegelijkertijd zit daar ook de kracht van de serie: hoe de horkerige madam en de onverwoestbare positivo elkaar aantrekken en afstoten, terwijl ze door de jaren heen óók een diep soort genegenheid en loyaliteit blijven voelen.

Goede toevoeging!

Ik wil 'm eerst nog es herzien voor ik mijn mening plaats. Maar een fantastische (mini)serie is het in ieder geval!

avatar van ZAP!
Een paar acteurs gespot die ik recentelijk nog in andere films / series zag, maar niet meteen goed kon plaatsen omdat ze er totaal anders uitzien en / of rollen spelen: Peter Mullan in Top of the Lake s1, Jesse Plemons in Fargo s2 (en Breaking Bad, zie ik net) en Brady Corbet in Simon Killer. Zoek de verschillen!

Verder (weer) ontzettend genoten van deze serie. De volle mep verdient het, misschien later nog een uitgebreide recensie.

"Goin' back to the view."

Mooie mini serie. Vooral Francis Frances McDormand acteert de sterren van de hemel.

avatar van Esteban
Het bestaan hiervan is mij volledig ontgaan. Goed dat ik dit hier alsnog spot, want ik voel nu al dat ik dit zeker ga kunnen waarderen.

avatar van ZAP!
Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat het na 4 uurtjes alweer voorbij is... Maar het zit wel geweldig in elkaar!