Mijn Series +

Duts - Seizoen 1 (2010)

Belgiƫ

ontwikkeld door Pieter Van Huyck
met Herwig Ilegems, Greta Van Langendonck en Tania Kloek

Walter Duts is een zonderlinge man die sinds de dood van zijn moeder alleen woont in het ouderlijk huis. Hoewel hij er met zijn baard en bril wat vreemd uitziet, is Walter de goedheid zelve. Hij leidt een rustig leven en zal geen vlieg kwaad doen. Hij heeft vrede met zichzelf. Maar met de rest van de wereld klikt het minder goed. De rust in het leven van Duts wordt inderdaad danig verstoord door zijn moeilijke relatie met de buitenwereld, die nerveus, geïrriteerd en bevooroordeeld reageert op Walter. Toch blijkt Walter nooit het slachtoffer te worden van al die agressie. Het zijn uiteindelijk de anderen die zichzelf de das om doen.

1. Jinseng
  2. Bulgaarse Wijnen
  3. Lentekriebels
  4. Hold Up
  5. De Psychiater
  6. De Nieuwe Buurman
  7. Walters Verjaardagsfeest
avatar van arevee
Eén van de twee legendarische personages die Herwig Illegems gespeeld heeft (Herman in Van Vlees en Bloed is het andere), een simpele maar doodbrave man die in situaties terechtkomt die hij zelf vaak niet goed kan inschatten en gelukkig is zolang hij wat met zijn brommerke kan rondrijden. De "hedde nog weusjes" scène is de beste uit de serie.

avatar van AOVV
Een geweldige Vlaamse reeks met een memorabele Herwig Ilegems, die ook een stevige hand in het scenario had, als Walter Duts, een op z'n zachtst gezegd apart heerschap. De reeks bestaat uit zeven afleveringen die half op zichzelf staan, dus het is ook perfect mogelijk om er eentje uit te pikken. In dat geval kan ik de aflevering Bulgaarse Wijnen van harte aanbevelen, met daarin een scène die - wat mij betreft - zelfs pure poëzie kan worden genoemd: de spaghetti-scène. Ik ga het hier niet proberen neer te schrijven, het is vooral iets wat je zelf moet bekijken en ervaren.

Ik denk wel dat Duts een reeks is die je treft of helemaal niets doet. Een gulden middenweg is niet voorhanden. De humor moet je ding zijn, is wellicht zelfs streekgebonden (de reeks speelt zich af in het dorpje Loenhout in de Kempen, ik ben zelf van die streek) en soms zelfs ronduit absurd.

Het acteerwerk vind ik ook erg sterk, met zowel een straffe vaste cast (Steve Geerts en de betreurde Greta Van Langendonck voorop) als enkele hilarisch nevenpersonages (den John! De Gerald!).

Je hebt van die reeksen die er - qua setting, humor, personages, sfeer - pal op zijn, en Duts is er voor mij zo eentje!

5 sterren