• 8.985.897 stemmen

Ontwikkeld door: Pieter Van Huyck

Met: Greta Van Langendonck, Herwig Ilegems en Tania Kloek

Oorsprong: België

Datum van release: maandag 15 november 2010

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot Duts

Walter Duts is een zonderlinge man die sinds de dood van zijn moeder alleen woont in het ouderlijk huis. Hoewel hij er met zijn baard en bril wat vreemd uitziet, is Walter de goedheid zelve. Hij leidt een rustig leven en zal geen vlieg kwaad doen. Hij heeft vrede met zichzelf. Maar met de rest van de wereld klikt het minder goed. De rust in het leven van Duts wordt inderdaad danig verstoord door zijn moeilijke relatie met de buitenwereld, die nerveus, geïrriteerd en bevooroordeeld reageert op Walter. Toch blijkt Walter nooit het slachtoffer te worden van al die agressie. Het zijn uiteindelijk de anderen die zichzelf de das om doen.

Afleveringen Seizoen 1 (2010)

1. 1. Jinseng

15 november 2010 (25 minuten)

Walter heeft een nieuwe brommer gekocht en laat die verzekeren. De makelaar hoopt nog meer uit de brand te slepen. Maar een paar olijven zorgen voor onverwachte wendingen.

2. 2. Bulgaarse Wijnen

22 november 2010 (25 minuten)

Buurvrouw Annie organiseert een grootse wijnavond, met gratis proeven. De opkomst blijkt tamelijk mager. Gelukkig is Walter van de partij.

3. 3. Lentekriebels

29 november 2010 (25 minuten)

De lente is het seizoen van de romantische gevoelens. Ook Walter krijgt hier onbewust mee te kampen. Bovendien heeft hij ook nog eens last van hooikoorts.

4. 4. Hold Up

6 december 2010 (25 minuten)

Na een lange rit op de brommer krijgt Walter trek in koffie met taart, dus stapt hij een wegrestaurant binnen. Daar zitten een paar klanten met slechte bedoelingen.

5. 5. De Psychiater

13 december 2010 (25 minuten)

Walter heeft last van nachtmerries, maar dan overdag. Wie helpt hem daar vanaf? Walter gaat ten rade bij de psychiater, of deze hem kan helpen is een andere vraag.

6. 6. De Nieuwe Buurman

20 december 2010 (25 minuten)

Walter heeft een nieuwe buurman, naar het schijnt een bekende Vlaamse acteur. De nieuwe buur heeft vreemde hobby's, zelfs Walter merkt dit.

7. 7. Walters Verjaardagsfeest

27 december 2010 (25 minuten)

Walter wordt vijftig. Annie zorgt voor een feest met vele genodigden. Danny regelt een verrassingsact. Een feest dat niemand zal vergeten.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Eén van de twee legendarische personages die Herwig Illegems gespeeld heeft (Herman in Van Vlees en Bloed is het andere), een simpele maar doodbrave man die in situaties terechtkomt die hij zelf vaak niet goed kan inschatten en gelukkig is zolang hij wat met zijn brommerke kan rondrijden. De "hedde nog weusjes" scène is de beste uit de serie.

• 1917 stemmen

Een geweldige Vlaamse reeks met een memorabele Herwig Ilegems, die ook een stevige hand in het scenario had, als Walter Duts, een op z'n zachtst gezegd apart heerschap. De reeks bestaat uit zeven afleveringen die half op zichzelf staan, dus het is ook perfect mogelijk om er eentje uit te pikken. In dat geval kan ik de aflevering Bulgaarse Wijnen van harte aanbevelen, met daarin een scène die - wat mij betreft - zelfs pure poëzie kan worden genoemd: de spaghetti-scène. Ik ga het hier niet proberen neer te schrijven, het is vooral iets wat je zelf moet bekijken en ervaren.

Ik denk wel dat Duts een reeks is die je treft of helemaal niets doet. Een gulden middenweg is niet voorhanden. De humor moet je ding zijn, is wellicht zelfs streekgebonden (de reeks speelt zich af in het dorpje Loenhout in de Kempen, ik ben zelf van die streek) en soms zelfs ronduit absurd.

Het acteerwerk vind ik ook erg sterk, met zowel een straffe vaste cast (Steve Geerts en de betreurde Greta Van Langendonck voorop) als enkele hilarisch nevenpersonages (den John! De Gerald!).

Je hebt van die reeksen die er - qua setting, humor, personages, sfeer - pal op zijn, en Duts is er voor mij zo eentje!

5 sterren

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Is dit alweer 10 jaar geleden?! Man toch!

Ik heb vele afleveringen intussen denk ik ook wel drie keer op de buis gezien.

En ik vind het fantastisch wat Herwig Ilegems hier uit zijn hoed toverde (verantwoordelijk voor scenario, regie én invulling van het hoofdpersonage).

Prachtig vormgegeven en in beeld gebracht. Absurde situaties maar met toch een zeker realisme, herkenbare personages en zwaar onderkoelde humor. En soms inderdaad maakt de humor plaats voor prachtige poëzie. Voor een klein publiek, maar ik behoor tot de mensen die van dergelijke televisie intens genieten.