• 11.303 nieuwsartikelen
  • 9.027.608 stemmen

The Artful Dodger - Seizoen 1 (2023)

Show titel: The Artful Dodger

Afleveringen: 8

Speelduur: 6 uur en 17 minuten

Ontwikkeld door: James McNamara, David Maher en David Taylor

Met: Thomas Brodie-Sangster, David Thewlis en Maia Mitchell

Oorsprong: Australië

Datum van release: woensdag 29 november 2023

Eerst uitgezonden op: Disney+ (Nederland)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Artful Dodger

Australië, de jaren 50 van de negentiende eeuw. In de levendige kolonie Port Victory heeft Jack Dawkins, beter bekend als de Artful Dodger, zijn snelle vingers als zakkenroller overgedragen aan de behendige, vaardige vingers van een chirurg. Zijn verleden komt echter terug om hem te achtervolgen met de komst van crimineel Fagin, die Dodger teruglokt in een wereld van misdaad. Een grotere bedreiging voor Dodgers hart is Lady Belle, de dochter van de gouverneur. Zij is vastbesloten om de eerste vrouwelijke chirurg van de kolonie te worden.

Afleveringen Seizoen 1 (2023)

1. 1. The Yankee Dodge

29 november 2023 (49 minuten)

2. 2. Blessings of St. Coccyx

29 november 2023 (50 minuten)

3. 3. Dead Men's Secrets

29 november 2023 (42 minuten)

4. 4. The Stitch Up

29 november 2023 (43 minuten)

5. 5. The Duel

29 november 2023 (48 minuten)

6. 6. Bully in the Alley

29 november 2023 (47 minuten)

7. 7. Wet Lettuce

29 november 2023 (48 minuten)

8. 8. Untapped Potential

29 november 2023 (50 minuten)

avatar van Seriekijker

Seriekijker

Mijn eerste bijdrage aan de eindeloze lijst van meningen over films en series die me trouwens erg helpen bij het vinden van films en series die ik leuk vind.

Afgelopen week naar The Artful Dodger zitten kijken. Alle 8 afleveringen! En dat was zo ongeveer wel genoeg.

Achteraf vraag ik me af waar heb ik nou eigenlijk naar zitten kijken?

Was het een Komedie of een Historisch drama?

Was het meer een Misdaad Komedie of toch meer een Dokters love story?

Het is in ieder geval een Charles Dickens verhaal.

Goed geacteerd en overtuigende decors maar qua verhaal vond ik het “Vleesch noch Visch”.

Ik hou wel van historische drama’s, Boardwalk Empire, John Adams, heerlijk.

Zodra ik hoge hoeden zie en dames in ruime jurken ben ik al in de mood om er eens lekker voor te gaan zitten.

Het begint een beetje rommelig met sprongen in de tijd waardoor ik al snel niet meer wist of ik naar het heden of verleden zat te kijken.

Daardoor kreeg ik ook het gevoel dat ik midden in een verhaal viel dat eigenlijk al was begonnen maar waarvan ik de introductie had gemist.

Pas in de 2e aflevering kreeg ik een beetje houvast en werd de setting wat duidelijker maar een verhaal met een kop en een start werd het niet, ook niet na een paar afleveringen verder.

Ja, het gaat over een boef die in een operatie theatertje in een ziekenhuis zijn kunsten als aankomend chirurg toont en op gespannen voet staat met een collega en een leidinggevende die alsmaar dronken is. In dat theatertje worden belangstellende getrakteerd op de kunst van het amputeren van ledematen van patiënten, kennelijk een volksvermaak in die tijd. We schrijven circa 1850.

En er is iets tussen de boef en een meisje die ook chirurg wil worden.

En dan wordt er nog een oude bekende van de boef opgevoerd die de bedenker en leider wordt van een goudroof á la Bassie en Adriaan.

Tja, en da’s jammer want het had met een sterker verhaal best een mooie serie kunnen worden.

Voor mij is het een verhaal zonder begin en zonder eind (misschien een 2e seizoen) en bij IMDb krijgt de serie een waardering van 7.8 dus het ligt niet aan de serie maar aan mij want ik geef 2 sterren.

Seriekijker schreef:

Achteraf vraag ik me af waar heb ik nou eigenlijk naar zitten kijken?

Was het een Komedie of een Historisch drama?

Was het meer een Misdaad Komedie of toch meer een Dokters love story?

Het is in ieder geval een Charles Dickens verhaal.

Ik heb dit niet gezien maar The Artful Dodger is gewoon een personage uit Oliver Twist.

avatar van Bettinamaria

Bettinamaria