• 10.593 nieuwsartikelen
  • 8.968.007 stemmen

En Helt Vanlig Familj (2023)

Misdaad / Drama | Miniserie

Ontwikkeld door: Emma Hägglund, Iréne Lindblad en Lars Wannebo

Met: Alexandra Tyrefors, Lo Kauppi en Björn Bengtsson

Oorsprong: Zweden

Datum van release: vrijdag 24 november 2023

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot En Helt Vanlig Familj

De familie Sandell is een normaal gezin uit Zweden bestaande uit priester Adam, advocate Ulrika en hun negentienjarige dochter Stella. Ze leiden een ogenschijnlijk perfect leven in een gepolijste woonwijk buiten Lund. Op een dag verandert alles als Stella in hechtenis belandt, beschuldigd van moord. Haar geschokte ouders weten niet wat ze moeten doen. Wat is er gebeurd? Ze willen Stella koste wat het kost helpen, maar kennen ze hun dochter eigenlijk wel? Of elkaar?

Afleveringen

1. Aflevering 1

24 november 2023 (51 minuten)

Vier jaar nadat hun gezin werd geschokt door een traumatische gebeurtenis, lijkt alles weer gewoon bij de familie Sandell. Maar dan neemt het leven een onverwachte wending.

2. Aflevering 2

24 november 2023 (36 minuten)

Het gezin verbergt tijdens ondervragingen de waarheid over wat er die nacht is gebeurd. Adam gebruikt zijn positie als pastoor om de zaak vooruit te helpen.

3. Aflevering 3

24 november 2023 (47 minuten)

Stella denkt na over een verontrustend bezoek en de daaropvolgende ontdekking in het appartement van Chris. Ulrika schakelt haar connecties in om haar eigen onderzoek te beginnen.

4. Aflevering 4

24 november 2023 (47 minuten)

Ulrika vindt een excuus om te gaan eten bij vrienden en haar vermoedens te bevestigen, maar ze gaat een stap te ver. Stella praat met haar psycholoog.

5. Aflevering 5

24 november 2023 (43 minuten)

Nadat Ulrika met Amina heeft gesproken, zweert ze dat ze alles zal doen om haar gezin te beschermen. Adam barst in woede uit en Stella ziet haar schuldgevoelens onder ogen.

6. Aflevering 6

24 november 2023 (49 minuten)

Tijdens de rechtzaak duikt een onverwachte getuige op die de wereld van de familie Sandell compleet op zijn kop zet.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Vanaf 24 november te zien op Netflix.

hkoster16

"De familie Sandell is een normaal gezin uit Zweden bestaande uit priester Adam, advocate Ulrika ", is dit een normaal gezin??????

avatar van AniSter

AniSter

• 1947 berichten

Een staaltje van Zweedse kwaliteit. Een sterk plot dat een juiste mix is tussen misdaad en drama. Gerechtigheid speelt een grote rol hierin; om het even wat hieronder verstaan wordt, voor mij was het in ieder geval gerechtigheid. parallel daaraan de problemen en gevolgen binnen het gezin. Dit alles gespeeld door een sterke, deels bekende cast. Het is af en toe goed opletten wat de periodes betreft waarin de scenes zich afspelen: er wordt vaak geswitcht. Ontzettend boeiende serie: aanrader.

hkoster16 schreef:

Waarom zou dit geen normaal gezin zijn? In Zweden mogen zowel de mannelijke als de vrouwelijke priesters trouwen, er zijn trouwens meer vrouwelijke priesters. Misschien dringend ook hier eens toepassen, zijn er misschien minder schandalen in onze kerk...

lang pee

Vond het een goede serie maar ze had niet het niveau van series uit Scandinavie zoals Ride upon the storm, Follow the money, Exit, Borgen, The killing enz, gewoon degelijk met toch enkele foutjes qua geloofwaardigheid...

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Fijne korte serie, niks met en niks minder.

lang pee schreef:

Hoe vaak komt dit in Zweden voor? 1 op de 10 of 100 of 1000 of 10.000 dat een priester getrouwd is met een advocate?? Het is geen normaal gezin.

avatar van bawimeko

bawimeko

Een wat gemankeerde serie met een twijfelachtige moraal Aan het eind had ik niet helder of het nou goed of niet goed was afgelopen; fijn dat de slechterik dood was, maar was het ondertussen oké om bewijzen te verdoezelen en een mede-getraumiseerde slachtoffer te manipuleren?

hkoster16 schreef:

Ik vind dit echt totaal niet belangrijk, bestaat er zoiets als een normaal gezin. De definitie van normaal is volgens de regels, wat wil dat dan zeggen bij een gezin?

avatar van mikey

mikey

(bijna) kwalijke voorlichtingsfilm over een chickie met de bijzondere gave om telkens met de foutste gast mee te gaan. Een zwaar alcoholische moeder, een slappe vader, verkrachting en uiteindelijk moord. Momenten die je in de gaten moet houden: wanneer de knul zijn camera tevoorschijn haalt of wanneer je drogerende goedjes in zijn keukenla vindt. Het lijkt een detective maar dat is het niet. Het is een soort van reconstructie van een moord dmv flashbacks plus een rechtbankdrama over het heden die zijn verweven. Maar je hoeft niet mee te puzzelen.

avatar van Toontje G

Toontje G

Verrassende serie. Goed verhaal en 6 afleveringen wat ook genoeg is om boeiend blijven.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Zeker geen vervelende serie om naar te kijken maar ik vond het slot wel zwakjes. Ging ook wat snel. Hoewel ik vaak blij ben wanneer een serie niet teveel afleveringen kent, had het hier geen kwaad gekund.

avatar van princesspeach

princesspeach

Nearly Normal Family is een boeiende serie uit het Noorden die, hoewel een tikkeltje voorspelbaar, indruk maakt. De cinematografie en acteerprestaties tillen de film naar een hoger niveau, waardoor het een aangename kijkervaring is

avatar van Killkong

Killkong

Een meisje van 15 jaar heeft een traumatische ervaring waarmee haar familie niet goed weet hoe ze er mee moeten omgaan? 4 jaar later gebeurt er iets waardoor hun leven volledig op zijn kop komt te staan.

Deze Zweedse miniserie zit best wel goed in elkaar.

Het lukt de makers om je nieuwsgierigheid op te wekken en het best wel spannend af en toe.

Toch één van de betere series die ik de laatste tijd gezien heb...

avatar van Patjée

Patjée

Ik vond de serie eigenlijk net iets te langgerekt; 5 afleveringen had ook wel volstaan. Het verhaal is aardig lineair en er zijn vrijwel geen zijsporen, dus nu voelt het soms toch allemaal wat te lang gerekt.

Er had heus wel potentie in gezeten om wat zijpaden verder te verkennen, zoals de relatie van de moeder met haar demente vader, haar drankgebruik, de relatie van de vader met de kerk (bijvoorbeeld middels verdere gesprekken met die andere priester in dat kleine dorp), de manier waarop het gezin is omgegaan met de eerste verkrachting, wat dit met de verkrachter deed, etc, maar dat gebeurde helaas niet. En dus duurde het me allemaal net iets te lang.

Wel mooi dat het aan de kijker is om het morele kompas al dan niet bij te stellen: het blijft moord, maar de onmacht is voelbaar en noodweerexces lijkt dus zeker aannemelijk. In die zin snapte ik trouwens de ietwat gezochte constructie met meerdere potentiële daders niet, want had de moeder samen met de advocaat niet beter kunnen aansturen op een succesvol beroep op noodweerexces, zodat het recht wel zegeviert maar er geen strafoplegging volgt? Ik ga er toch vanuit dat het Zweedse strafrecht iets dergelijks ook kent? Zeker als ze niet zeker wisten of de aanklager bijvoorbeeld nog verdere ooggetuigen uit 1 van de andere flats zou kunnen aandragen, lijkt me dat eveneens meer opportuun.

Enfin, het binged lekker weg en maakt dingen niet mooier of theatraler dan ze zijn. Dat waardeer ik in deze serie. Lekker achter elkaar wegkijken op een regenachtige dag, zou ik zeggen!

avatar van Suitehome

Suitehome

A Nearly Normal Family (ANNF) gaat over de grenzen van moraliteit binnen een gezin. A Nearly Normal Family is daarmee een familiedrama maar evengoed een whodunnit. Producer Anna Sofia Mörck (Mamma Mia! Here We Go Again) heeft van ANNF een uitstekend zesdelig drama gemaakt. Met de fine fleur van de Scandinavische cinema is het acteerwerk van hoog niveau. Met name de jonge actrice Alexandra Karlsson Tyrefors (als Stella) valt op door haar krachtige optreden, en wisselt voortdurend tussen naïef, kwetsbaar, puberaal en vastberaden. Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. Maar hou je van series als Unbelievable of Quicksand, dan beleef je vast plezier aan dit Zweedse kwaliteitsproduct.

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

De eerste slechte Scandinavische serie moet ik nog tegenkomen, maar dit is toch niet meer dan wel aardig.

Vooral een beetje onevenwichtig. In de eerste aflevering gebeurt in razend tempo ontzettend veel, daarna gaat de vaart er wel erg uit. Ook lijkt op een gegeven moment voor een bepaalde opzet gekozen te worden, waarin je steeds vanuit het perspectief van een van de familieleden ('de vader', 'de dochter' etc.) de gebeurtenissen volgt, maar dat wordt plotseling losgelaten. Komt wat slordig en inconsequent over.

Het verhaal zelf is interessant genoeg om te blijven doorkijken, al is de uiteindelijke ontknoping niet heel verrassend. Verder is het Algemene Scandinavische Humorverbod ook door deze serie weer keurig opgevolgd. Gezien het thema logisch dat het allemaal best serieus is natuurlijk, maar kom op, een klein beetje luchtigheid ergens moet toch kunnen.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

hkoster16 schreef:

Er staat dan ook dat ze bijna normaal zijn.

Donkerwoud schreef:

Er staat dan ook dat ze bijna normaal zijn.

DIT IS DUS NU AANGEPAST.